|
Inlägg #21: Postat: 2006-09-05 16:07:00
|
|
El Guatusi |
Stalis: Tabubelaggningen KAN bero pa daligt samvete. Rasismen har en lang o djupt tradition i Sverige o att den traditionen drojer kvar passar inte ihop med det socialdemokratiska Sveriges sjalvbild av moralisk fortrafflighet. Alltsa: massmedia forvantas iakttaga sjalvcensur i amnet.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-09-05 16:07:00
|
|
Janne B |
17 Stålis/ Vilket ämne är det som du inte får skriva om sida upp och sida ner här? Vilka lösningar på olika problem har du presenterat?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-09-05 16:10:00
|
|
El Guatusi |
Detta fenomen av ett "officiellt" land o ett "reellt" sadant ar val typiskt for lander som forhaver sig, som forsoker att verka battre/storre/viktigare an de egentligen ar. Det var val De Gaulle som uppfann uttrycket "la France officiella" och "la France réelle"?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-09-05 16:30:00
|
|
stålis |
22/ Jag får hänvisa till mitt krav på invandringsstopp, frivillig återflyttning mot generösa bidrag till de som inte gillar Sverige, helst då de par hundra tusen som utövar hederskultur, holländska test för att få bli medborgare, stoppad anhöriginvandring av andra än maka och barn, slopade religiösa särrättigheter, slopad rösträtt för utländska medborgare, upphävandet av alla dubbla medborgarskap, med mera.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-09-05 16:31:00
|
|
stålis |
22/ Hur kan du ha missat alla mina förslag till lösningar? Jag tycker du intar en fientlig och oresonlig och kränkande samt intellektuellt ohederlig attityd, när du ställer en sådana frågor? Är du kanske en ulv i fårakläder?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-09-05 16:32:00
|
|
stålis |
Massmediernas språkbruk skall vara klargörande, inte moraliserande. I fallet med knivmordet i Örebro så har myndigheterna och massmedierna *hittills* varit helt förtegna om
de inblandades etniska tillhörighet. Varför spekulationer förekommit på nätet om huruvida den misshandlade killen utsatts för ett svenskfientligt hatbrott.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-09-05 16:34:00
|
|
stålis |
Nu kan man dock
läsa att systern varit i Bosnien på semester och av rapporter i tv fattar man att den mördade antagligen var av afrikansk härkomst. I alla fall inte svensk.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-09-05 16:34:00
|
|
stålis |
Vad gagnar denna moraliserande förtegenhet om etnicitet? Varför skall vi tvingas vara som sovjetmedborgare, som utvecklade konsten att läsa mellan raderna rörande ledarnas "förkylningar" och annat kodspråk? Antingen har vi en fri press på riktigt som rapportera rakt och upp och ned utan ängslan för hur kalla fakta får för konsekvenser eller så kan vi undvara "pressfriheten".
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-09-05 16:35:00
|
|
stålis |
Jonas Gruvö på Sydsvenskan ironiserade över det journalistiska kodspråket, där "släkting" betyder invandrare, "anhörig" svensk, och där "kusiner" dyker upp titt som tätt i reportagen. Blink, blink.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-09-05 16:46:00
|
|
stålis |
Janne B försöker antyda att jag klagar på att sakna en yttrandefrihet som jag egentligen har. Det är en aningslöshet som är häpnadsväckande. Bara för att jag får eller tar risken att skriva på Sourze, så har jag full yttrandefrihet?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-09-05 16:53:00
|
|
stålis |
Läs om den populäre läraren Richard Jomshof som fått yrkesförbud för sitt engagemang i SD. Bra eller dåligt?
Länk: sydsvenskan.se
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-09-05 16:53:00
|
|
stålis |
Läs om Aje Carlbom i DN: "I avhandlingen ger han exempel på hur han bland kolleger mötts med tystnad eller välmenta råd om att ligga lågt. Att diskutera islamismen vore att ge "främlingsfientliga krafter" vatten på sin kvarn, är andemeningen. Med andra ord: det skulle störa den rådande mångkulturella världsbilden."
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-09-05 16:54:00
|
|
stålis |
För Carlbom har mångkulturalismen utvecklat en "ideologisk hegemoni" i dagens Sverige. Från regeringskansliet till lokaltidningen, från anarkister till moderater råder det i dag konsensus om den "berikande" mångfalden och "rätten att vara annorlunda".
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-09-05 16:54:00
|
|
stålis |
De ideologiska lojalitetsförklaringarna åtföljs av ett slagordsmässigt fördömande av "främlingsfientligheten" som där det institutionaliseras gärna tar sig uttryck som i regeringens "Forum för levande historia", där kritik av mångkulturalismen direkt associeras till nazismen och Förintelsen.
Länk: dn.se
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-09-05 16:55:00
|
|
stålis |
Eller ta SvD:s reportage om apatiska flyktingbarn i vilket kritiska sjuksköterskor inte vågade berätta sanningen annat än anonymt. Vad skiljer Sverige nu från mccarthy-tiden i USA på 50-talet?
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-09-05 16:56:00
|
|
stålis |
Där har du din "yttrandefrihet" Janne B.!
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-09-05 16:58:00
|
|
stålis |
Och sen den här falskheten man möter hos sina meningsmotståndare, att alltid försöka öppna sidospår när de saknar argument, komma med förebråelser om att man inte gjort vad man faktiskt gjort, som Janne B kör med. Trots att han är kristen kurator!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-09-05 17:00:00
|
|
stålis |
Till svenska massmedier:
Ni skall undvika "svensk gripen i Istanbul för samröre med PKK". Det skapar bara känsla av politiskt korrekt översitteri. "Svensken" i fråga skulle aldrig själv kalla sig "svensk" utan "kurd". Sen tycks det ha betydelse om man är för eller emot fortsatt massinvandring för hur man får använda ordet "svensk" respektive "invandrare".
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-09-05 17:00:00
|
|
stålis |
Tillhör man den "goda sidan", så får man generalisera och tala om "invandrare" utan närmare klargörande, medan om man tillhör den "onda sidan", så får man hela tiden frågor som "vad menar du med invandrare?", "vad menar du med svensk?". Finske Unto, norrmannen Leif-Arne och
den vite amerikanen Patrick Gallagher talar om "vi invandrare" som om han och Unto och Leif-Arne bodde granne med Dogge och Latin Kings och ständigt krogdiskriminerades.
Jag menar, det väcker ett löjets skimmer.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-09-05 17:30:00
|
|
stålis |
22 igen/ Jag klagade inte på min brist på yttrandefrihet utan på de tabun som faktiskt finns. Sen kan man som jag och många gör, strunta i dem, men de finns där likt förbaskat. Det märker man inte minst på de reaktioner ens tabubrott föranleder. Och de är inte helt riskfria.
|
| |