Inlägg #1: Postat: 2006-09-01 19:48:00
|
El Guatusi |
och skapar varje dag hundratals sma och stora missforstand. Detta trots att man har kan uttrycka sig tamligen bra med gester, men inte heller de ar universella: Samma gest som betyder "snal" i Spanien betyder "homosexuell" i Italien. Missforstand aven dar, om handerna inte kan spraket.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-09-01 19:51:00
|
El Guatusi |
Problemen i samhället ar inte "importerade utifrån"; de ar tillverkade i Sverige. Manniskor som aldrig nagonsin blivit kriminella i sin ursprungliga miljo riskerar att bli det i ett samhalle som inte formar integrera sina nya invanare.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-09-01 20:29:00
|
Chris.X |
Vad Anna Karlström inte förstått, men som du förstått är att man måste lära sig språket i det landet man bor i. Jag är övertygad om att om flera personer skulle ha samma inställning som du skulle mycket av våra integrationsproblem inte finnas. Språket är nyckeln till kommunikation. I alla länder.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-09-01 20:57:00
|
El Guatusi |
3/ Sant. Paradoxalt nog tror jag att svenskarnas goda kunskaper i engelska forsvarar problemet. Manga invandrare tror att det duger att hanka sig fram pa knagglig engelska o inser inte ett spraks kulturbarande egenskaper. Nar vi skamtar, nar vi leker med ord,
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-09-01 21:00:00
|
El Guatusi |
nar vi refererar till gemensamma minnen, traditioner o forestallningar anvander vi det svenska sprakets "sjal" o dess ideomatiska konstruktioner. Den som inte uppfattar/begriper dessa ar ohjalpligt "utanfor", marginaliserad, handikappad.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-09-01 21:13:00
|
Friskytten |
Hear! Hear! Man kan tänka sig att svenska språket har en själ! OBS! Jag är INTE ironisk utan bara glad för att någon över huvud taget tänker tanken!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-09-01 21:27:00
|
El Guatusi |
Visst har alla sprak en sjal! Om du ordagrant oversatter en fras fran ett sprak till ett annat blir oversattningen anda aldrig exakt, just darfor att varje sprak har sina laddningar, sina inneboende varderingar, sina referenser till gemensamma minnen. Jag valjer att kalla det "sjal".
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-09-01 21:44:00
|
Friskytten |
Ett högkvalitativt resonemang! Jag läser och lär...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-09-01 23:32:00
|
GunnarL |
Språkets nyanser kan bara förstås av en infödd. "Hur är din chef? Jo det är en riktig fan, men han är en jävel!" Kritik och uppskattning på en gång. Han är elak och krävande men samtidigt mycket duglig. Där handlar det om språkets nyanser!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-09-02 17:13:00
|
stålis |
Här måste jag med emfas framhålla att El Guatusi förenklar verkligheten. Den enda orsaken till integrationsmisslyckandet är inte Rinkebysvenskan. Emellertid har han naturligtvis helt rätt om behovet av att lära sig det nya hemlandets språk. Men att lyckas med det leder inte automatiskt till förståelse mellan kulturer. Ty det finns oöverbryggliga skillnader dem emellan. Dvs. någon måste ge efter, och det kan knappast anses vara det nya hemlandet.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-09-02 17:17:00
|
stålis |
En av många orsaker till integrationsmisslyckandet, gettoisering med mera är globaliseringen. Satellit-tv och billiga flygresor, som gör att man kan se på hemlands-tv via parabol och resa hem till landet man flytt från på semester. Det nya hemlandet blir en arbetsplats snarare än ett hemland.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-09-02 17:18:00
|
stålis |
I Storbritannien har det uppenbarligen lett till ett ökat missnöje med massinvandringen.
77 procent av engelsmännen vill ha mindre invandring.
Länk: dn.se
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-09-03 09:53:00
|
El Guatusi |
Stalis: Monarkier verkar ha svarare att integrera invandrare, just pga sin "mystiska" syn pa vad nationalitet ar. Den som vill bli svensk/engelsman maste s a s genomga en personlig metamorfos dar han i UK lar sig t ex att uttrycka sig i understatements o i Sverige att gilla sill&nubbe, kaffe&bulle.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-09-03 09:55:00
|
El Guatusi |
och framfor allt, att inte uttrycka sig ironiskt eller skamta om politiskt inkorrekta amnen. Den republikanska mentaliteten ar mer befriad fran mystik, och den som talar spraket bra o har medborgarskap betraktas som amerikan/fransman.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-09-03 09:57:00
|
El Guatusi |
For att fa invandrare att kanna sig hemmastadda i Sverige vore det bra om de larde sig lite om var historia, var kultur, var litteratur osv. Men eftersom vi svenskar sjalva ar sa relativt okunniga i dessa amnen blir det sallan sa. Och da blir det ofta sa att invandraren, som ofta har sina rotter
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-09-03 10:00:00
|
El Guatusi |
i mangtusenariga kulturer i Iran uppfann man vinet for 4000 ar sedan, i s Iraks trasmarker uppfanns det forsta alfabetet o bevattningssystem for 5000 ar sedan osv borjar idealisera det egna ursprungslandet o dess forfinade kultur, i kontrast till det historielosa, "grova" o "oforfinade" svenska samhallet.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-09-03 13:08:00
|
Janne B |
Till dert mest sorgliga en 67 åring kan göra är att fråga folk i 15-30 årsåldern lite om andra världskriget.
I vilken ordning anföll Hitler olika länder. Vilka var hans kumpaner i axelmakterna? Fanns det tyska trupper i Finland? Varför? // Ja i stort inte ett rätt får man ens om man har lugn samtalston. Det som var helt avgörande på Europas folk samt en del andra för 65 år sedan är liksom bara en notis i minnet för nästa generation. Med ett undantag..judeutrotningen!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-09-03 13:26:00
|
peter_ |
Hej Janne, det verkar som att du vill ha fram någonting om Finlands och Tysklands samarbete och Finlands agerande under 2:a världskriget. Kanske dina egna svar på frågorna ovan klargör saken. Framförallt, vad är din förklaring till att det fanns tyska trupper i Finland?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-09-03 13:40:00
|
peter_ |
Jag kopplar det hela till några tidigare rader och är lite undrande till om det finns en större berättelse bakom.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-09-03 15:37:00
|
Janne B |
Jag vill minnas att du och jag Peter diskuterade detta ganska nyss, samt kom väl överens. Känner inte för att repetera detta igen. Frågar bara om du har samma upplevelse om dåliga kunskaper hos generationen under dig?
|
|