Inlägg #1: Postat: 2006-08-30 15:34:00
|
Sunny |
Sådana fall finns.Berättigade självmord som jag brukar kalla dem.
Men man behöver inte hasta: det är som Wilhelm Mobergs pappa sade till sonen en gång: Ha inte så brottom pojk! Du hinner till döden du med!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-08-30 15:57:00
|
Mats TCM |
Fallet Joakim känner jag definitivt till! Naturligtvis var hans case solklart. Alla tyckte det inklusive hans fru och givitvis han själv. Jag såg Tom Alandhs dokumentär. Den var rörande! Han fick då 15 gram Pentobarbital Sodium som alltså är en snabbverkande barbiturat. Jag vet för jag är medlem i samma organisation Dignitas. Är du?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-08-30 19:14:00
|
Sunny |
Jag var medlem i den svenska Rätten till vår död tills det hände någonting som gjorde att jag avbröt alla aktiviteter. Jag stöder ändå själva iden.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-08-30 19:35:00
|
Mats TCM |
Även för yngre människor som inte har t.ex cancer eller någon annan sjukdom?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-08-30 19:40:00
|
Sunny |
Ja det kan finnas fall även bland dem som är berättigade. När allt kommer omkring kan ingen utomstående mäta den smärta som svår ångest kan ge.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-08-30 20:07:00
|
Mats TCM |
Precis det svar jag ville ha!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-08-31 12:08:00
|
Mats TCM |
Tycker du människor som enbart lider under depressionens ok skall få godkännas vid sådana här "kliniker"?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-08-31 12:09:00
|
Mats TCM |
Det tycker jag faktiskt! Under förutsättning att man givit livet en rejäl chans och att alla andra möjligheter är uttömda.
Mats TCM
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-08-31 20:33:00
|
Mats TCM |
3 vad hände? Jag har själv mailat organisationen Rätten till vår dör legio men får aldrig svar. Vad an detta?
Mats TCM
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-09-23 19:21:00
|
Mats TCM |
1 Nu var det ju så att Wilhelm Moberg själv begick självmord genom att dränka sig! Personligen intresserar dränkning inte alls mig! Det tilltalar mig icke alls! Jag har sett bilder på internet på individer som dränkt sig. Det ser ut som om de led mycket innan de dog. Vad som händer är att kroppen får panik när man inte kan andas. Nej, sådana här kliniker skulle lösa detta genom att använda den smärtfria barbituraten Pentobarbital Sodium Nembutal.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-09-23 19:30:00
|
Mats TCM |
Jag har fått avslag hos Dignitas tyvärr!
De har tydligen skärpt kraven för att bevilja läkarssisterade självmord sedan två schizofrena patienter som var runt 30-år fick beviljat ett PAS!
Men jag har ju pakten, men hon måste väck från den!
Men ändå trots fadrens "visdomsord" så begick den käre Wilhelm självmord! Själv vill jag dö med Pentobarbital Sodium Nembutal!
Med vänliga hälsningar,
Mats TCM
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-09-23 20:49:00
|
Sunny |
Rätten till vår död kom nog av sig på grund av Berit Hedeby är jag rädd.De har blivit skygga efteråt:
Det förstår man.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-09-23 20:50:00
|
Sunny |
W.Moberg var döende i canser o hade sett både sin mamma o pappa dö i samma sjukdom under svår smärta.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-09-23 21:31:00
|
GunnarL |
13/ Sunny min vän -det var länge sedan Du hördes av - roligt att Du är här igen! När det gäller W Mobergs föräldrar så hette de Karl och Ida. Karl Moberg minns jag inte men min far köpte en chiffonjé för 20 kr på auktionen när han gick bort. En raritet tillverkad av sockerlådor!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-09-23 21:34:00
|
GunnarL |
f/ Däremot minns jag Ida Moberg mycket väl. Hon gick inte bort i cancer utan av ren ålderdomssvaghet! Hon var äldst i Algutsboda socken - jag tror 96 år. Det var så, att min mammas farbror var gift med W Mobergs syster - de var således min mammas farbror och faster. Vi hälsade på där ett par gånger om året och Ida Moberg bodde hos sin dotter Elsa sedan hon blivit ensam.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-09-23 21:37:00
|
GunnarL |
f/ Jag minns henne som en väldigt gammal tant som hade skägg och ständigt rapade jag själv var så där 5-11 år. På somrarna var även Ville ibland hemma och hälsade på, men han var en mycket skygg herre som sa god dag och sedan försvann.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-09-23 21:40:00
|
GunnarL |
f/ Däremot träffade jag honom i Lund under min studenttid - då var han inte skygg utan ganska full och jagade studentskor som var 40 år yngre än han själv! Att han dränkte sig tror jag inte berodde på att han hade cancer, utan det var så att han helt enkelt inte ville bli gammal. Han avskydde tanken på kroppens och intelligensens avtagande funktioner och såg döden som en utväg att slippa uppleva detta.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-09-23 21:44:00
|
GunnarL |
f/ Min mormor var för övrigt klasskamrat med W Moberg och berättade om hur busig och vanartig han var till lärarinnan Majas stora sorg. Jag vet att han som vuxen bad henne om ursäkt för sitt beteende. I mina ögon är han en av de absolut största författarna vi haft och det var en skandal att han inte blev invald i svenska akademin och aldrig blev aktuell för ett Nobelpris!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-09-23 21:50:00
|
Janne B |
Jag delar dina åsikter GunnarL. Men jag har hört att flera personer har sagt bestämt NEJ då de blivit kontaktade för dessa utmärkelser.De ville inte ha en sådan ändring i sina liv som detta skulle medföra. / Detta kan jag inte bevisa. SA skulle aldrig släppa ut detta. Moberg hade väl fått all tänkbar ära av sitt folk. Han behövde nog inte mer!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-09-23 22:01:00
|
GunnarL |
19/ Jo Du Janne, Han var oerhört fåfäng! Och han var innerst inne bitter över att han inte fick priset. "Ära av sitt folk" fick han förvisso på gamladar. Men på 50-talet ledde kyrkoherden och överläraren i Algutsboda en namninsamling i hans hembygd "med anledning av hans brukande av könsord och svordomar i romanerna". Ville tog mycket illa vid sig.
|
|