Inlägg #1: Postat: 2006-08-25 14:57:00
|
Lars Nilsson |
Debatten om svensk fastighetsskatt har fördunklats av att den utformats så att den med all rätt uppfattats som orättvis. Men därifrån till att den generellt skulle vara felaktig som fenomen, håller jag inte med om.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-08-25 15:27:00
|
CMO |
Håller med. En avskaffande av förmögenhetsskatten och en sänkning av inkomstkatten till förmån för fastighetskatten vore önskvärd.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-08-25 15:55:00
|
Janne B |
CMO/ Till förmån för....Vad skulle det innebära för folk som bor i hyresrätt??
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-08-25 16:05:00
|
CMO |
3/ Sänkt skatt och höjd hyra. M e m oförändrad privatekonomi.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-08-25 16:22:00
|
Janne B |
CMO / Jag tror att du kan denna sortens frågor. Men jag tror ändå att detta kan slå rätt olika på olika sorters hyresgäster. Till exempel om jag bor i ett hyreshus i glesbygdens Nora eller Hagagatan i Göteborg. Taxeringsvärdet på huset avgör om jag vinner eller förlorar som hyresgäst.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-08-25 16:53:00
|
CMO |
Visst, men det är ju en viss skillnad i "kvaliteten" på det boendet också. Man får ju betala mer moms om man köper oxfile än om man köper falukorv. Blir det stora effekter som tvingar gamla Agda 90 år att flytta får man kanske ta till övergångsregler.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-08-25 18:23:00
|
bagge |
Jag trodde att det var bara jag som uppriktigt gillar fastighetsskatten. De som har postat visar att jag trodde fel.
Sverige ær ett sjukt land, man betalar øver 70 i skatt, det finns skatt på det mesta som tex pensionsfonder, reavinst på bostad mm.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-08-25 18:28:00
|
bagge |
De senaste valen som jag minns i alla fall har svenska folket visat att det ær helt ointressant att minska skatterna. Moderaterna har før førsta gången på længe kunnat hota S genom att ha tagit ett långt språng åt vænster.
Kort sagt vi vill inte ha lægre skatter! Om då inkomstskatten anses "rættvis" och fastighetsskatten "orættvis" då kommer jag aldrig flytta tillbaka.
Jag tycker personligen att det ær rættvist att den som jobbar får mer pengar.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-08-25 18:28:00
|
bagge |
Sjælv ær jag glad på 90åriga Agdas eller vad hon nu hette vægnar. Hon kan ju casha in 4 millioner minus reavinsten då... och leva loppan de sista åren.
Alla vet att den snyfthistorian drabbar sækert flera stycken i Sverige. Dæremot hur många flyttar från Sverige eller svartjobbar pga det osannolika skattetrycket i Sverige?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-08-25 18:47:00
|
Lars Nilsson |
På tal om moraliskt felaktiga skatter har jag heller aldrig förstått vitsen med den progressiva inkomstskatten. Varför skall man betala en högre om man tjänar mer? I pengar betalar man ju ändå mer desto mer man tjänar? Det här liknar i mångt och mycket den galna förmögenhetsskatten. Dvs ett uttryck för avundsjuka och förment rättviseideal.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-08-25 18:58:00
|
CMO |
9/ Agda i exemplet var hyresgäst, annars håller jag med. 10/ Intressant att notera är att inkomstskatten är mer progressiv i USA än i Sverige där även låginkomstagarna skinnas.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-08-25 20:44:00
|
Janne B |
Märkligt är att den kommunalskatt som vi alla betalar inte är progressiv men däremot statsskatten som ganska många undkommer. // Ingenstans i världen betalar kapitallösa pensionärer så mycket skatt som i Sverige, har jag hört sägas flera ggr.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-08-25 20:48:00
|
Janne B |
Även de fattigaste betalar moms på sin mat. Därför ställer ICA ut små diskreta korgar med utgångna varor för halva priset. Dit skyndar våra fattiga så fort den kan sedan butiken öpnnats. De blir förbannade! då någon annan försöker ta dessa billiga varor! // Detta var en fältrapport från Sverige.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-08-25 21:48:00
|
steno |
Jag förgror potatis så fort sättpotatis blir tillgängliga på våren och skördar först från hinkar och sedan ett par månader under sommaren underbar nypotatis från jord som jag gödslat och skött. Jag skäms inte för att ha högre standard än dom som får köpa dyrt sämre. Är jag då kapitalist?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-08-25 21:53:00
|
Janne B |
I kväll är vi visst ute på de stora djupen på olika trådar.../ Nedanför min balkong blommar nu ett antal Solrosor för att fåglarnas vintermat trillat dit ner. Gratis lyx!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-08-26 08:54:00
|
Ramona Fransson |
Jag arbetade som sjukvårdsbiträde med äldre under många år. Likaså min mamma. Det som är viktigt för äldre är trygghet i de flesta fall. Invanda miljöer. Samma kök att laga mat i och stol att sitta på. Det är när JAG VILL sälja mitt hus INTE NÄR STATEN VILL! Låna pengar, sa en! Just det, det är ett lån!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-08-26 08:56:00
|
Ramona Fransson |
Minns Ni Göran Persson bok? Den som är satt i skuld är icke fri! Precis så är det för många äldre. De vill inte ha skulder. Ska då STATEN tvinga dem till det? Enbart för att man ska ha rätten att bo i sin egen bostad som man redan betalt med skattade pengar? Är det rättvisa? Inte för mig! Jag ska sälja mitt hus när jag vill!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-08-26 09:04:00
|
peter_ |
Ursäkta min lathet, men jag sitter här med en 4 dagar gammal son på armen. Gods av typ GPs är befriad/har reducerad fastighetsskatt, eller hur?
Kan någon kortfattat beskriva detta och vad motiveringen sägs vara?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-08-26 09:11:00
|
Janne B |
PETER/ GRATTIS. Hoppas att du får sova lite på nätterna framöver./Ja
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-08-26 09:19:00
|
peter_ |
Tusen tack! Verkligen roligt att du reagerade på det. Hittills har vi fått sova bra, men nog får man väl sin beskärda del av vaknätter så småningom. Just nu sover han mest. Men om jag börjar kommentera frampå småtimmarna så vet ni vad det beror på.
|
|