Fastighetsskatten är orättvis!

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2006-08-26 10:18:00
Janne B
Jag skriver på dygnets alla timmar. Men det beror inte på nya barn men barnbarnen droppar in. ;- Ha en härlig och lagom besvärlig föräldratid. Du får den aldrig i repris.
Inlägg #22: Postat: 2006-08-26 10:30:00
Ramona Fransson
Grattis Peter till din son! Det finns en så kallad begränsningsregel för de som bor permanent i sitt hus. Men har du en hyresrätt och är äldre herre eller dam och råkar ha en färdigbetald sommarstuga vid havet. Då gäller det att du har jävligt bra pension! För annars kan du inte behålla sommarstugan. Om inte barnet-en kan ta över och du får nyttjanderätt av dem.
Inlägg #23: Postat: 2006-08-26 10:32:00
Ramona Fransson
Begränsningsregeln fungerar naturligvtis inte alltid heller. Hela fastighetsskatten är en djungel av paragrafer. Drabbar både fattig och rik. Gamla fiskarsamhällen runt kusten är särskilt drabbade. Hus byggda för hundra år sedan, en del riktiga ruckel. Men de har gubevars havsutsikt. Då kostar det. Visst om du säljer har du kosing men tänk om du vill bo kvar i ditt fäderneshem? Men tvingas flytta för att grannen sålt! Är det okej? Tycker inte jag!
Inlägg #24: Postat: 2006-08-26 11:58:00
peter_
Tack Ramona för både gratulationen och upplysningen. Jag tycker att skattesystemet överhuvudtaget har ytterst lite med rättvisa att göra. Det är mer eller mindre överheten som konfiskerar så mycket som de behöver, med röstmaximering som bivillkor.
Inlägg #25: Postat: 2006-08-26 11:58:00
peter_
De utnyttjar svårigheterna för enskilda att sålla ut och minnas relevant information. Man ser ju nu att politikerna i stort sett utgår från att vi ska rösta kortsiktigt med plånboken. De mutar med bidrag och skatteavdrag och litar på att vi ska glömma deras svikna löften.
Inlägg #26: Postat: 2006-08-26 21:10:00
GunnarL
18/ Jag vill också säga stor GRATTIS! till Dig Peter. Att bli far är det största och mest långtgående åtagande man över huvud taget tar på sig. Lycka till! önskar trebarnspappan GunnarL.
Inlägg #27: Postat: 2006-08-26 21:22:00
Janne B
Systemskifte har varit det stora liberala stridsropet i 2-3 valrörelser. Nu är det ett nästan förbjudet ord. Nu handlar det bara om att förbättra det socialdemokratiska samhället." Det sossarná gjort bra, det ska vi göra bättre".
Inlägg #28: Postat: 2006-08-26 21:25:00
Janne B
Högern blev moderater som blev nästan ett mittenparti. Socialliberala /Frisinnade FP stöttar inte underifrån utan ställer krav uppeifrån. En del bra krav, en del överdrifter. Nu ska SAP plötsligt slå FP i konsten att ställa krav. Ock valdansen går på Svinsta skär...
Inlägg #29: Postat: 2006-08-26 21:54:00
Leif-Arne
Skall man se krasst på saken så finns det strängt taget bara två skattebaser sim inte är lättrörliga: fastigheter och fattiga människor. Sedan är väl det så att vill man prioritera tillväxt så är inte det mest konstruktiva att börja sänka fastighetsskatten. Om utrymme finns så bör löneskatten prioriteras.
Inlägg #30: Postat: 2006-08-26 21:54:00
Leif-Arne
Skall man se krasst på saken så finns det strängt taget bara två skattebaser sim inte är lättrörliga: fastigheter och fattiga människor. Sedan är väl det så att vill man prioritera tillväxt så är inte det mest konstruktiva att börja sänka fastighetsskatten. Om utrymme finns så bör löneskatten prioriteras.
Inlägg #31: Postat: 2006-08-26 21:57:00
peter_
Tack GunnarL! Jag blir riktigt, riktigt glad av att ni vill gratulera mig!
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...