Inlägg #21: Postat: 2006-08-28 23:07:00
|
Don Giovanni |
18f/ Jag vet ju inte hur pass väl du minns 80-talet, jag förstår ju att högern gör sitt bästa att förtränga ett decennium då målet för politiken var låg arbetslöshet och inte låg inflation, men jag kan påminna dig om att Stockholm hade en mycket "överhettad" arbetsmarknad, som gjorde att folk här kunde begära - och få! - nästan fantsilöner, i vissa brascher. Medan resten av landet hade en låg, men dock, arbetslöshet.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2006-08-28 23:11:00
|
Don Giovanni |
19/ I inga länder alls. I de kapitalistiska länderna är man mer intresserad av att ha en hög arbetslöshet för att hålla lönerna nere och i de "kommunistiska"... tja, i den mån de överhuvudtaget finns längre, vet ju du lika väl som jag hur bra de är på det här med ekonomi och tillväxt. Ang. "Ohlys lyckorike" syftade jag på att v är det enda parti som har en konkret förslag att göra något åt arbetslösheten - nämligen att anställa 200 000 personer i offentlig sektor!
|
|
Inlägg #23: Postat: 2006-08-28 23:16:00
|
Don Giovanni |
19f/ Kravet på sextimmarsdag har man stoppat undan för att jämka sig med sossarna. Tyvärr. Men - att ingen gjort det, är knappast skäl nog att inte pröva. Om politiken bara handlat om att pröva redan tillämpade metoder, skulle vi fortfarande ha tolv timmars arbetsdag, sexdagarsvecka och arbetare skulle tjäna 25 öre i timmen...
|
|