Kan jag haft fel?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-08-23 10:45:00
Janne B
Eller snarare. Alla vet varför. Intervjun med Miljöpartiets Maria W i morse var bedrövlig.Hon kunde inte se ngt samband mellan hårt arbete och välfärd. Hon kämpade frö friåret. Kunde inte se att det krävs massor av mer arbetstimmar inom vård och omsorg. MP borde kanske kallas Ledighetspartiet. Bidragspartiet har vi redan.
Inlägg #2: Postat: 2006-08-23 16:12:00
Don Giovanni
Intressant att Lars Nilsson tar 1990 som utgångspunkt för sin jämförelse. Då hade vi en socialdemokratisk regering som fortfarande hade full sysselsättning som sitt främsta mål till skillnad från nu, när målet är låg inflation. Det var alltså innan regeringen Bildt trädde till med normpolitik, kronförsvar, depression och skyhög arbetslöshet... Bilden hade blivit helt annorlunda om utgångspounkten hade varit 1994 t ex...
Inlägg #3: Postat: 2006-08-23 16:18:00
Don Giovanni
Intressant är också att notera att skillnaden mellan antalet sysselsatta år 1990 och år 2005 ganska väl motsvarar minskningen av anställda i offentlig sektor under 1990-talet. Ni vet de där som fick sparken, först av Bildt och sedan av persson för att det skulle "sparas", d v s sänkas skatter.
Inlägg #4: Postat: 2006-08-23 16:22:00
Don Giovanni
Anledningen till att det finns färre i arbete fastän befolkningen ökat är naturligtvis att allt färre kan försörja allt fler. Vilket ju faktiskt gör att idéer som friår och kortare arbetstid kanske inte är så tossiga som Janne B vil få dem att framstå. Det är inte brist på arbetskraft vi lider av i det här landet, inte heller brist på resurser - vad som saknas är meningsfull sysslesättning för alla!
Inlägg #5: Postat: 2006-08-23 16:40:00
Janne B
TROTS ALLT så är det helt orimligt att "allt färre ska försörja allt fler" .
Det finns massor av uppgifter inom vården, skolan omsorgen osv. Alla friska som uppbär ett bidrag borde ha en viss grad av tjänsteplikt i samhälls-sektorn.
Inlägg #6: Postat: 2006-08-24 01:47:00
Lars Nilsson
Visst, man kan ta vilka jämförelser som helst, men jag valde från tidigare s regering. Nu har man haft 12 år att rätta till all "ondska" Bildt ställde till med. Varför har man inte lyckats och vad säger att man kommer att lyckas just de kommande 4 åren? Vilken trovärdighet har s? Särskilt när man varje år 12 sådana utlovat fler jobb men det aldrig blivit några?
Inlägg #7: Postat: 2006-08-24 09:51:00
Don Giovanni
5/ Jag skrev "KAN försörja allt fler", inte "ska". Den tekniska utvecklingen och låglöneländerna har gjort att det krävs allt färre för att producera tillväxt i det här landet, liksom f ö i hela västvärlden. Så vad ska vi göra med de som blir över? Låta dem leva på en ständigt minskande a-kasseersättning om "alliansen" får som de vill samtidigt som de jagas med blåslampa att söka jobb som inte finns?
Inlägg #8: Postat: 2006-08-24 09:59:00
Don Giovanni
f/ Eller ska vi dela solidariskt på det jobb som behöver göras, liksom på den tillväxt som skapas? Vilket skulle kunna åstadkommas med sänkt arbetstid, friår och andra former av "frivillig arbetslöshet". Och varför ska de som går på bidrag ha någon slags "plikt" att utföra samhällstjänster? Varför inte ge dem jobb i offentlig sketor i stället? Jo, därför att den offentliga sektorn, enligt rådande politisk konsensus i det här landet inte FÅR växa! Men varför får den inte det?
Inlägg #9: Postat: 2006-08-24 10:01:00
Don Giovanni
"Sketor"..? Jag har uppfunnit ett nytt ord! Undrar vad det betyder... :-
Inlägg #10: Postat: 2006-08-24 10:06:00
Don Giovanni
6/ Man har inte lyckats och man kommer inta att lyckas heller, om man nu får chansen. "Alliansen" kommer inte heller att lyckas. Därför att man inte vill. Arbetslösheten behövs för att hålla lönerna nere! Och s har ingen trovärdighet alls, det har de inte haft sedan slutet på 1980-talet. Jag tycker det är patetiskt när GP säger att "när man nått 4 ska målet vara 3,5" Sthlm City, tror jag, i dag. För 20 år sedan hade målet varit 0!
Inlägg #11: Postat: 2006-08-25 10:43:00
Lars Nilsson
10/ Hur tror DG det kommer sig att i Köpenhamnsområdet är lönerna 30-40 högre än på andra sidan sundet och att danska arbetsgivare med ljus och lyckta söker svenska pendlare till allt från tidningbud till utredare av danskt försvar? Är arbetsgivarna snällare där än här eller kan det ha något med politisk inrikning att göra?
Inlägg #12: Postat: 2006-08-25 10:47:00
Lars Nilsson
Fn tror chefen för arbetsförmedlingeni Malmö att ca 18.000 svenskar jobbar i Danmark. Varje vecka ökar antalet med ca 350 från Skåneregionen. Men i Sverige kan vi omöjligen titta på framgångsrecept i andra länder utan vi måste återuppfinna hjulet ständigt. Men så är vi också snart fattigast i Norden. Och det förtjänar vi.
Inlägg #13: Postat: 2006-08-25 10:52:00
Lars Nilsson
DG: framtidtro verkar gå ut på att dela på de jobb som finns, öka antalet människor som tar friår mm. Och det tror han är det som som skall göra Sverige till ett konkurrenskraftigt land. Något annat land som går samma framgångsrika väg, DG?
Inlägg #14: Postat: 2006-08-25 20:47:00
Don Giovanni
11, 12/ Om nu lönerna i Köpenhamnsområdet verkligen är 30-40 högre än i Malmö Medelinkomsten i Danmark ligger någon tusenlapp högre än densamma i Sverige enl. OECD, beror det förmodligen på att arbetsmarknaden i K-hamn är tillfälligt överhettad. Sådant har vi haft i Sverige också minns någon "stockholmstilläggen" på 80-talet? och det är i längden inte vettig ekonomisk politik, ens med borgerliga mått mätt. F ö har Danmark högre arbetslöshet än Sverige.
Inlägg #15: Postat: 2006-08-25 20:58:00
Don Giovanni
13/ Det tycks ju som att vi, inte bara i Sverige utan i hela västvärlden har en mer eller mindre permanentad arbetslöshet på mellan 5 och 10 . Så har det varit sedan början på 1990-talet och inga politiska krafter, utom möjligen vänstern den riktiga vänstern, alltså, inte sossarna, verkar på allvar vilja göra något åt det. Då kan vi väl lika gärna göra något vettigt av situationen och sluta trakassera människor för att det inte finns några jobb åt dem!
Inlägg #16: Postat: 2006-08-25 21:04:00
Don Giovanni
f/ Bara häromdagen läste jag ett uttalande av någon höjdare i alliansen tyvärr minns jag inte var och inte heller vem Göran Hägglund?, vilket verkligen är skamligt av mig, som gick ut på att vi måste vänja oss vid en hög arbetslöshet. Det viktiga tyckte denne, var att se till att det inte var SAMMA människor som var arbetslösa HELA TIDEN. Där har ni borgarnas framtidstro och "jobballiansens" verkliga ambitioner!
Inlägg #17: Postat: 2006-08-25 23:14:00
Lars Nilsson
14/ Men hallå! Danmark har lägre arbetslöshet än Sverige. Och särskilt ungdomsarbetslöshet. På P1 idag intervjuades folk från Dansk arbetsgivarförening som febrilt söker folk i Sverige för hela Danmark och inte bara Köpenhamn.
Inlägg #18: Postat: 2006-08-25 23:20:00
Lars Nilsson
Den högre lönenivån i Köpenhamn upplyste chefen för arbetsförmedlingen i Malmö om. Att då komma dragande med "Stockholmstillägg" är larvigt. Vi hade ju "kallortstillägg" också för Norrland. För övrigt är lönenivåerna generellt högre i Danmark. Fråga en dansk i ett låglöneyrke får Du höra!
Inlägg #19: Postat: 2006-08-25 23:25:00
Lars Nilsson
Du svarade inte på frågan om i vilka länder man nått framgång med mer ledighet av typ friår, kortare arbetstid och delade jobb. Mer än i Ohlys framtida lyckorike förstås. För det var väl hans parti Du menade med talet om "den riktiga vänsterns" förslag.
Inlägg #20: Postat: 2006-08-28 23:03:00
Don Giovanni
17/ Inte enligt ILO och OECD, men det är klart, borgerligeheten har väl tillgång till speciella siffror om sitt nya drömland... 18/ Enligt OECD ligger medellönen i Danmark dryga tusenlappen över medellönen i Sverige. Å andra sidan har jag för mig att det är något dyrare att leva i Danmark också men där kan jag ha fel, ska erkännas, har inte kollat på länge. Vissa saker, t ex sponken, är billigare, men det beror ju på en medveten politik.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...