Först skolan sen jobb?

Den här tråden diskuterar artikeln Först skolan sen jobb?.
Inlägg #1: Postat: 2006-08-21 10:12:00
MdaG
Det är en liknande historia för nivån mellan gymansie och universitet. Jag hade MVG i matematik och fysik i gymnasiete. När jag sedan studerade vidare till Civilingenjör så fick jag göra mitt yttersta bara för att passera G på tentorna på universitetet. Nu sänker de dessutom nivån i matematik på gymnasiet och universitetet kommer inte att vara långsam att följa efter. De måste ju trots allt godkänna elever för att få pengar till insitutionerna...
Inlägg #2: Postat: 2006-08-21 13:33:00
kjellekborg
I all form av utbildning är det viktigt att vara klar och tydlig och inte som nu flumma omkring. Tydlighet skapar trygghet!
Inlägg #3: Postat: 2006-08-21 15:04:00
Janne B
Oprah hade ett skrämmande program i TV3 för en stund sedan. Hon intervjuade Billy Gates som med många exempel påvisade hur det amerikanska college systemet i stort sett brakat ihop i stora delar av landet. Det fungerar endast i de rikaste förortsområdena, där över 90 tar sin examen.
Inlägg #4: Postat: 2006-08-22 17:51:00
kjellekborg
Du som gav en femma - tack för att du gillade min artikel. Skolan är grunden till all framgång för ett samhälle. Misslyckas vi så får vi ett "taskigt" samhäle att leva i.
Inlägg #5: Postat: 2006-08-22 18:37:00
Janne B
Vänsterns krav på läxfria skolor är ett väldigt svek. det är att säga till eleverna att det inte ställs krav på dem. Resten av livet är krav på prestation efter förmåga. Därför måste olika sorters krav ställas i skolan. Någon slags betyg på ordning och uppförande hör ju dit. Inte nödvändigvis enl FP:s modell. men på något sätt.
Inlägg #6: Postat: 2006-09-10 17:43:00
Elina
Min dotter gick tre år av sin läkarutbildning i Ungern, i Szeged nobelinstitutet. De flesta svenska eleverna ramlade av. De klarade varken matte, kemi eller fysik. Dottern hade kemistexamen från universitet så hon klarade sig. Läraren tyckte svenskarna låg på nivån klass 7-8 på den ungerska skolan. Hur står vi till internationellt, egentligen?
Laddar...