|
Inlägg #1: Postat: 2006-08-17 13:22:00
|
|
Marcus |
Jag tycker att du Eleni sammanfattar hela den här historien med alla karikartyrer på ett fruktansvärt bra sätt!... Detta är essensen av det jag själv tycker!!! väldigt bra kommentar!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-08-17 14:14:00
|
|
CMO |
Bland det absolut bästa vi kan göra för att försvara yttrandefriheten just nu är att "förolämpa islam". Det är inte ett dugg bättre att vi frivilligt ger upp yttrandefriheten än att den tas ifrån oss. En yttrandefrihet som bara gäller så länge ingen tillräckligt våldsbenägen grupp tar illa upp är ingen yttrandefrihet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-08-17 16:53:00
|
|
Marcus |
Om du förolämpar mig så tar jag illa upp, Och jag ger inte upp ytrandefriheten bara för att jag inte går omkring och förolämpar Islam hela dagarna. Bara extremister ser världen så svart/vitt som du gör i din kommentar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-08-17 16:55:00
|
|
Marcus |
Vad du säger är: Dom som inte förolämpar Islam ger upp yttrandefriheten.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-08-17 16:56:00
|
|
Marcus |
Sorry, men jag tänker inte förolämpa Islam, jag tycker det är korkat och ohyfsat,
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-08-17 16:58:00
|
|
Marcus |
Du KRÄVER att Islam skall bete sig som Jesus eller Budda, men att du skall ha RÄTT att bete dig som en otrevlig typ. Det är korkat.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-08-17 17:11:00
|
|
CMO |
3/ Nej du ger inte upp ytrandefriheten sic för att du inte "går omkring och förolämpar Islam hela dagarna". Och ja, jag ÄR frihetsextremist. 4/Nej det säger jag inte. 5/ Helt OK. 6/Nej det kräver jag inte.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-08-17 21:26:00
|
|
Marcus |
Det förklarar ju saken, du är extremist.. frihetsextremist. Men pluspoäng att du reder ut allt och förstår oss som inte har lust att förolämpa Islam.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-08-18 23:52:00
|
|
Calle Z |
Eleni. Sätter sig på sina höga hästar och fördömmer alla andra som inte tycker som Eleni. Men en stor tröst i saken är väl Elenis slutord?! Du skall inte få hatpost och hot för att du är korkad! Begrunda vad Eleni säger egentligen? Det är ett förakt för yttrandefriheten som stinker enligt min mening. Eleni säger det inte rakt ut men eleni menar att skribenten är korkad..
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-08-18 23:57:00
|
|
Calle Z |
Förolämpningar mot islam? Ett par teckningar i en dansk tidning som ingen, absolut ingen, i den muslimska världen visste fanns! Innan ett par danska imamer reste ner till mellanöstern och satte det i fokus!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-08-19 00:04:00
|
|
Calle Z |
Visst vi har yttrandefrihet här...Men förolämpa inte islam! Då är man korkad! Eleni. Vet du vad yttrandefrihet betyder? Personer som dig de skrämmer livet ur mig! Vilken /vilka är de andra grupperna eller religionerna som skall stå ovanför vår rätt att få skämta med dem?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-08-19 00:12:00
|
|
Calle Z |
Vet du Eleni hur många personer som har dött för yttrandefriheten? Besök tex ett antal kyrkogårdar i Frankrike om du har vägarna förbi där ligger unga pojkar/män begravda för att de slogs för demokrati och för yttrandefrihet.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-08-19 00:24:00
|
|
Calle Z |
De ligger begravda på krigskyrkogårdar. Läs på gravstenarna hur gamla de blev. De befriade Europa ifrån diktaturens mörker. Men nu så skall vi tydligen ha yttrandefrihet till en viss gräns? Islam och islams profet skall vi aldrig få skoja med?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-08-19 15:34:00
|
|
Eleni Schmidt |
Calle Z, jag tror inte du förstod min kommentar riktigt. Jag förklarar igen; jag har alltså respekt för yttrandefriheten, men jag tyckte skribenten visade mkt dåligt omdöme när hon förolämpade Islam för förolämpandets skull. Och jag upprepar att människor som du och hon har rätt att säga vad ni vill utan att bli hotade eller censurerade, men jag har också rätt att kritisera er.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-08-19 15:39:00
|
|
Eleni Schmidt |
Tack förresten för din kommentar Marcus! Vi är nog överens!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-08-20 11:59:00
|
|
bagge |
Calle Z, bara før att du har laglig rætt att førolæmpa någon, betyder inte det att du måste gøra det før att førsvara din rætt.
Jag vet inte Fru Andersson ser sig sjælv som en førkæmpe før yttrandefriheten men sjælv ser jag henne som en fjunig tonåring som provocerar før att få uppmærksamhet. Hon klagar ju æven på det sjælv att det inte uppmærksammades att hon blev frikænd. Jag menar nyhetsværdet var extremt lågt i och med att det var en sjælvklarhet.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-08-21 21:57:00
|
|
Calle Z |
Eleni o bagge. Det rörde sig om ett tiotal karikatyrer i en liten dansk tidning! Ett par danska imamer åkte ner och skapade konflikten. Varför? Det resulterade i brända ambassader, köpbojkotter och mordhot mot danskar osv. Pga ett tiotal karikatyrer i en liten dansk tidning!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-08-21 22:08:00
|
|
Calle Z |
Men visst! Jag kan hålla med er att man inte skall förolämpa någon för förolämpandets skull! Men ett tiotal karikatyrer i en liten dansk tidning! Så är det här tack och lov vi har yttrandefrihet. Man kan många gånger känna sig kränkt över vad någon säger eller ritar osv. Men även om man känner sig ack så kränkt så kan man inte mordhota någon för den sakens skull! Då får man ta det via våra domstolar.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-08-21 22:14:00
|
|
Calle Z |
Personligen så kan jag misstänka att många troende kristna blir kränkta varje gång en film som "Life Of Brian" visas i svensk tv? Jag känner mig personligen kränkt att jag under inga omständigheter får besöka Mekka för att jag inte är muslim! Det är i mina ögon apartheid och rasism. Men jag accepterar det! Då skall våran yttrandefrihet också accepteras.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-08-21 22:14:00
|
|
CMO |
14/ Jag tror knappt ingen förolämpar islam för "förolämpandets skull". Man gör det nog för det mesta det för att protestera mot islamisternas krav på att vi alla ska underkasta oss islams regler. Men även om man gör det för att för att själv få uppmärksamhet, eller bara för att förolämpa, så är det vår förbannade plikt om vi nu verkligen tycker att yttrandefriheten är dyrbar att försvara dem som vill yttra sig och mot de som vill tysta ner.
|
| |