Blir nutidens barn klokare?

Den här tråden diskuterar artikeln Blir nutidens barn klokare?.
Inlägg #1: Postat: 2006-08-13 23:22:00
Lars Nilsson
Intressant att läsa Din historia Yngve! Jag brukar annars var en av Dina ivrigaste kritiker men det var bra. Nu tror jag dock inte på det där med att vi blir klokare för varje århundrade. Ingen ny tanke sedan åtminstone Sokrates vad gäller det mest grundläggande om moral, rätt o fel, liv o död.
Inlägg #2: Postat: 2006-08-13 23:34:00
Lars Nilsson
Och hur kan man i dag uttala sig om IQ-nivån på folk för flera hundra år sedan? Dessutom har vi en tendens att tro att vi är smartare än gångna tiders människor till följd av en teknisk utveckling. Men se på krigen under 1900-talet. Världen har aldrig skådat sådana despoter och blodigare krig tidigare i historien. Det skulle snarast tala för motsatsen. intelligens är förmågan att tänka abstrakt. Det kunde man även på Sokrates tid.
Inlägg #3: Postat: 2006-08-14 13:49:00
Ramona Fransson
Roligt att läsa din artikel Yngve. Själv tror jag att många människor inte hittar sitt intresse förrän i vuxen ålder. Idag finns det så offantligt mycket att lära sig att det inte går att få in allt. Men hittar man något är det bra! IQ är ett test som i mitt tycke inte säger ett smack om vad det är för en människa.
Inlägg #4: Postat: 2006-08-14 14:33:00
Clam
Sorgligt med den nedlagda avhandlingen. Har du funderat på att söka samarbete med någon intresserad latinare?
Inlägg #5: Postat: 2006-08-14 15:06:00
Janne B
Yngve, du skriver:"Ungefär 2000 studenter studerade i Paris, Bologna och andra universitet under medeltiden". Detta har jag undrat över så många ggr. Hur många gick ut, hur många gick det bra för, eller gick under. Kom 50 hem och lärde upp oss. /
Laddar...