Inlägg #1: Postat: 2006-07-24 00:14:00
|
Sandra Kaissi |
Klart att jag inte stödjer dessa kidnappningar som skett men faktum är att Israel har kidnappat hundratal människor som sitter i israeliska fängelsen. Men oj det kallas ju att man arresterat folk för Israel anses ju vara en demokrati my ass if I may say so och då kan man göra sånt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-24 00:20:00
|
Sandra Kaissi |
Det är svårt att sitta här i Sverige och se hur ditt land bombar det jag nu kallar mitt. Hur man förstör vägar, broar och byar. Och framför allt vårt hopp. Hoppet om en framtid. När det är över säger mina vänner att de för alltid vill bli av med Hezbollah men just nu är Hezbollah den som inte bombar dem. Förväntas vi vara tacksamma över att ni bombar oss?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-24 00:23:00
|
Sandra Kaissi |
Jag är förbannad, frustrerad och arg. Hur hjälper jag familj att ta sig ut? Hur förklarar jag för min 12årige son att hans älskade Libanon är förstört och att han inte kommer att få träffa sina kompisar på mycket länge? Anyway Anna, jag hoppas att du och din familj mår bra och att inga fler på någon sida dör. Men må alla inblandade straffas för detta...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-24 06:22:00
|
Anna Veeder |
Sandra, var har du varit? Bra att du är i Sverige...när det här började så skrev jag till Sourze och sade att jag kan bara skriva från mitt håll, men det vore bra om någon skrev från det libanesiska hållet också. De sade att de skulle försöka få tag i dig.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-24 06:25:00
|
Anna Veeder |
Du är dessutom den sista person jag skulle bråka med. Jag kan inte anklaga dig för att du har kritik mot Israels agerande, det är förståeligt och berättigat. Och ja, jag anser att Hizbollah - och Iran - har väldigt stort ansvar för vad som händer, men inte allt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-24 06:32:00
|
Anna Veeder |
Jag skulle väldigt gärna få kontakt med libaneser. På vårt företag har vi ständig kontakt med den libanesiska filialen av ett stort amerikanskt företag, men vi måste ringa över ett amerikanskt nummer så att de inte misstänks.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-24 06:33:00
|
Anna Veeder |
Vad är det för projekt du talar om? Hur skulle barnen få kontakt med varandra? Sandra, har du några bra ideer så maila mig.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-07-24 10:06:00
|
Unto S |
Kanske något i stil med USA:s avtal med diktaturen Jordanien. Citerar: ”I en omfattande rapport från Amnesty utpekas den jordanska säkerhetstjänsten för att gripa, förhöra och tortera personer av politiska eller säkerhetsrelaterade skäl. I samarbete med USA sker denna inhumana behandling av både jordanska och utländska medborgare som transporterats till landet.” Gud bless Amerika och deras allierade! Tack USA att ni bibehåller ”demokratin” i dessa länder!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-07-24 10:07:00
|
Unto S |
Just nu krossas den gryende riktiga demokratin i Libanon. Diktaturer som Jordanien och Saudiarabien får leva ifred. Så länge dom gör som USA bestämmer. ”Kyss mig där bak”, brukar man säga när något är så galet som ”USA-demokratin”.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-07-24 10:24:00
|
Janne B |
Libanon höll på att utvecklas till Israels enda vän i området, med långa stycken samma målsättningar som israel. Därför är dagen situation så oerhört tragisk.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-07-25 00:04:00
|
Calle Z |
Sandra. Svar 2. Du kallar numera Libanon ditt land men sitter i Sverige. Du har säkert dina skäl till att göra så? Men varför bor du i Sverige när du ser Libanon som ditt land? Hur ser du då på Sverige? Vad tyckte du när svensk media benämnde alla som befann sig i libanon som svenskar? Rätt eller fel?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-07-25 00:28:00
|
Calle Z |
Hur skulle du vilja att jag benämnde dig? Som svensk eller som libanes? Du skriver att du ser Libanon som ditt land. Så är jag helt fel ute och skulle du ta illa upp om jag benämnde/kallade dig Libanes? Med tanke på att svensk media benämnde/kallade alla som blev hämtade från Libanon som svenskar så kunde det vara intressant att höra hur du tänker och resonerar i denna frågan?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-07-25 07:12:00
|
Anna Veeder |
Calle, Sandra får svara för sig, men vad skulle du kalla mig? Jag är otvivelaktigen både svensk och israel, har dubbelt medborgarskap. Det är helt legalt. Och jag känner mig som både och, jag har rötter både här och där.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-07-25 07:15:00
|
Anna Veeder |
I Sverige verkar det här vara en ny grej, men i länder som Libanon, Israel och för den delen Frankrike, Canada, USA eller Storbritannien är det väl ingen större nyhet? Jag förstår faktiskt inte varför det är viktigt om Sandra kallar sig libanes eller svensk.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-07-25 09:17:00
|
Janne B |
För en del människor är det viktigt att kunna stoppa ner folk i olika fack. De vill liksom ha ordning på sin tillvaro. Folk som sparkar i Allsvenskan ska se ut som svenskar gjorde för 50 år sedan. Annars så känns det fel.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-07-26 07:51:00
|
Sandra Kaissi |
Tack Anna, du har rätt och haha Calle vilka problem du har. Mitt hjärta finns i Libanon och jag var inte evakuerad så vad de kallade folk för i media är inte intressant för min del. Vidare, tycker du Calle att jag ska sitta i Libanon med mina barn just nu?
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-07-26 23:03:00
|
Calle Z |
Sandra. Svar 16. Nä varför tror du så? Jag önskar inte att någon person på vår jord skall behöva befinna sig på några platser där strider utkämpas! Anna. Svar 13. Visst! Det förstår jag. Min fråga var som tydligen missuppfattades om det var rätt av svensk media att benämna alla evakuerade som svenskar?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-07-26 23:12:00
|
Calle Z |
Det är väl inget att hyckla med att de flesta som blev evakuerade? Det var personer av libanesiskt ursprung med svenskt medborgarskap. Eller?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-07-26 23:17:00
|
Calle Z |
Janne. Svar 15. Tja med den kommentaren? Så är övriga ord ifrån min sida överflödiga..
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-07-26 23:23:00
|
Janne B |
Calle / Det är möjligt att jag sårade dig i onödan, jag kanske missade en viktig nyans i det du skrev.
|
|