De förvirrade och agalagshyckleriet

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-07-14 16:44:00
ann53
Men hallå Susanna. I länder där det inte finns något förbud mot aga så lär det ju heller inte förekomma någon statistik och finns det ingen statistik så hur ska du då veta hur barn och ungdomar mår?
Inlägg #2: Postat: 2006-07-14 17:59:00
susanna s
I de flesta länder förkommer nog statestik på hur många barn som har beteendeproblem och eller mår psykiskt dåligt även i de länder där aga är tillåtet. Om vi i sverige har en högre andel eller en lägre andel så kan man ju kankse få en aning om vilka metoder som är bäst
Inlägg #3: Postat: 2006-07-14 18:01:00
susanna s
Jag var dessutom på ett semenarium för några år sen där det var en forskare som jämfört bakgrunderna till att barn omhändertogs av samhället i olika länder och i en del länder var tydligen de biologiska föräldrarnas motstånd mot aga i barnuppfostran ett lvu själ
Inlägg #4: Postat: 2006-07-14 19:55:00
Minerva-Minerva
Ja, du Susanna Svensson medlem i NKMR - med tanke på att "du inte förespråkar aga" så är mycket i dina inlägg och ditt intresse för just detta ämne och sexuella övergrepp på barn som talar för det motsatta.
Inlägg #5: Postat: 2006-07-14 20:08:00
susanna s
Det jag förespråkar är att man ska veta och det kan väl inte va nått fel med det. Om det finns olika uppfattningar i ett ämnde så måate båda sidor belysas eller hur. Och det jag förespråkar när de tgäller sexuella övergrepp är att det ska råda rättssäkerhet att de tinte ska räcka med en anklagelse utan att det måste finnas bevis för att döma nå
Inlägg #6: Postat: 2006-07-14 20:08:00
ann53
Här har ju blandats ideer om hunduppfostran och barnuppfostran hej vilt i kommentarerna, men skillnaden på hundar och barn är ju faktiskt den att ingen förväntar sig av en hund att den ska bli vuxen, skaffa jobb och körkort och fundera över sitt pensionssparande. Det vi måste ge våra barn är ett gott självförtroende för att de ska klara av den evigt föränderliga värld vi lever i. Och att aga skulle hjälpa till med det det betvivlar jag!
Inlägg #7: Postat: 2006-07-14 20:15:00
ann53
Sedan - om man ska göra internationella jämförelser, så får man väl först ta reda på vad det är man ska mäta. Man måste också sätta barns välmående i relation till de vuxnas och då kan man väl säga att Sverige ligger i topp då det gäller "illamående" åtminstone om man ska se till sjukstatistiken. Det går alltså inte menar jag att plocka ut faktorn "barn" utan att ta hänsyn till en massa andra omständigheter
Inlägg #8: Postat: 2006-07-14 20:23:00
susanna s
Nej att barn i sverige verkar må sämmre än barn i andra länder kan bero på många orsaker och flera av dom kan nog ha icke politiskt korrekta orsaker ex rådande familjepolitik.
Inlägg #9: Postat: 2006-07-14 20:24:00
susanna s
När det gäller debatten om aga och att den är så skadlig så kommer bara en sida fram alla de som hävdar att de fått en dask i ändan som barn och inte tagit skada får defenetivt inte lika stort utrymme.
Inlägg #10: Postat: 2006-07-14 20:26:00
susanna s
Men återigen jag tänker inte börja aga mina barn och har heller aldrig gjort det, men om jag jämför med hur det ser ut i skolan i dag men när jag själv gick där så är det stor skillnad
Inlägg #11: Postat: 2006-07-14 20:28:00
susanna s
När jag gick i lågstadiet var det en lärare i klassrummet och runt två tre busbarn i klassen. Nu är det oftast upp till tre vuxna i klassrummen och minst hälften av barnen har mycket svåra problem att ta till sig undervinsinen pga bråk och bristande respekt för de vuxna
Inlägg #12: Postat: 2006-07-14 20:30:00
susanna s
Om det beror på att barnen inte agas längre eller nått annat ex för tidig start inom barnomsorgen så att de är skoltrötta redan när de börjar skolan vet jag inte men jag tycker faktiskt det är nödvändigt att forskarsamhället försöker ta reda på varför även om svaret bli icke politiskt korrekt
Inlägg #13: Postat: 2006-07-14 20:36:00
Minerva-Minerva
5/Nja, det stämmer ju inte Susanna - du minst sagt hårt åt dem som varit utsatta och hivar ur dig rejält om att de utsatta ljuger, hjärntvättas. Inga fina omskrivningar där inte..!
Inlägg #14: Postat: 2006-07-14 20:44:00
Minerva-Minerva
12/Varför ta reda på något som är allmänkunskap???!
Inlägg #15: Postat: 2006-07-14 20:48:00
Sunny
Ann 53: Nej jag förväntar mig inte att hundarna ska pensionspara precis. Dock har de arbetat på sjukhem o långtidssjukhus bland dementa: de som inte talat på flera år börjar prata medan de klappar o smeker hunden! Så är de bra på att uppfostra små barn o barnbarn o lära dem repekt o att ta hand om.
Det jag förvänatar mig är att de kan umgås med människor o andra hundar konfliktfritt!
Inlägg #16: Postat: 2006-07-14 20:48:00
Sunny
Ann53 Din kom nr 1 är glasklar.
Inlägg #17: Postat: 2006-07-14 20:56:00
susanna s
Minerva-Minerva jag har aldig satt att alla utsatta ljuger, men det finns såna som gör det och att inte tro det är väldigt naivt. Känner en grabb som har hjärntvättats att tro att hans biologiska föräldrar har misshandlat honom som liten nu när han är vuxen och fått läsa igenom alla handligar så vet han att han vuxit upp med en lögn hur tror du han mår?
Inlägg #18: Postat: 2006-07-14 20:57:00
susanna s
Vad är det som är allmänkunskap om jag får fråga?
Inlägg #19: Postat: 2006-07-14 21:10:00
Sunny
Susanna: Debatten om sexuella övergrepp tycks vara omöjlig att ha på nätet utom på slutna majliglistor! De som tror att incest är ovaligt tror att de biologiska föräldrarna alltid är bra. De som ser hur vissa behandlingshem fungerar ser att unga jagsvaga tjejer drivs att tro att de blivit utsatta FMSmen det får inte hindra dem att inse att några av oss är drabbade! Jag håller dock med dig i rättsfrågan: Detta är oerhört svårt att bevisa o
Inlägg #20: Postat: 2006-07-14 21:16:00
ann53
Vad jag skulle vilja ha är en definition på "en dask". Hur länge kan man daska ett barn? Kan man daska en femtonårig två meter lång kille med 45 i skostorlek? Eller är det så att om man bara daskar på ordentligt medan de är små så behöver man inte göra det då de vuxit en över huvdet? Och när ska man börja daska de små liven - direkt när de föds eller kan man vänta ett tag utan att detta får svåra följder?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...