|
Inlägg #1: Postat: 2006-07-10 17:56:00
|
|
Unto S |
VM började så fint med antirasistiska budskap. Men tyvärr slutade det illa. Finalen spelades i Hitlers Olympiastadion och 2006 års VM avslutades med en seger för rasismen där en Mussolinispelare hånade en berber. Hitlers stadion passade bra som en lysande inramning . Två frågor! Hur många svarta spelare finns i Mussolinigänget och hur många svarta spelare finns i Voltaires gäng?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-07-10 18:01:00
|
|
Lars Bred |
Såna oerhörda slutsatser som dras utan att nån vet. Att det finns rasism inom italiensk fotboll, svensk fotboll, engelsk fotboll, fransk fotboll, fotboll över hela världen betyder ju inte att alla är rasister. Fråga franska regeringen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-07-10 18:03:00
|
|
Lars Bred |
Ni anar inte hur mycket skit som snackas under fotbollsmatcher utan att det blir handgemäng. Att en spelare uppträder som ett svin behöver inte betyda att andra skall göra det. Då blir det två fel.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-07-10 18:49:00
|
|
GunnarL |
1/ Unto S, Din logik är minst sagt haltande. Hur många vita spelare fanns i Ghanas eller Elfenbenskustens gäng? Skall vi dra slutsatsen att de är rasister? Hur många negrer finns i Finlands landslag? Inga, för närvarande. Betyder det att de är rasister? Du är så förbannat ologisk så det är helt sanslöst. Och finalen gick på berlinarnas stadion - inte Hitlers! Om det har undgått Dig så har Hitler varit död i mer än 60 år!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-07-10 21:17:00
|
|
El Guatusi |
Vad som ar klart ar att Zidane - en av fotbollens sista gentleman, trots en svar uppvaxt - maste blivit provocerad a det grovsta. Och Materazzi ar ett riktigt rotagg, det vet vi sedan lange valdsamheter, ofta pa gransen till brottsbalken, ingar i hans spelstil.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-07-10 21:20:00
|
|
El Guatusi |
Vi far nog vanta ett tag innan det gar att aterge exakt vad som sades. Om det nu ar sa att Materazzi forolampat Zidane i de termer som namns bor matchen faktiskt spelas om. Episoden intraffade ju mitt i en period av fransk press och man kan misstanka att den var framkallad med argan list.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-07-10 22:06:00
|
|
GunnarL |
6/ ElG. Om Du tror att VM-finalen kommer att spelas om är Du om möjligt ännu mer naiv än Du tidigare verkat vara. Zidane gjorde en jättetabbe - så enkelt är det - alldeles oavsett vad Materazzi sade! Och som den store idrottsman han är så vet han säkert om det också.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-07-10 22:13:00
|
|
El Guatusi |
Jag ma vara naiv, men du laser illa. Jag skrev att matchen BOR ga om, men det innebar inte att sa kommer att ske. Men i fotbollen ar segrarna faktiskt mindre viktiga an stilen. Juventus spelade infor tomma laktare langt innan alla skandaler uppdagades.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-07-10 22:24:00
|
|
GunnarL |
8/ Jag läser så gott jag kan med allt svagare ögon! Det är klart att ett omspel av matchen inte ens kommer att bli aktuellt! "I fotboll är segrarna mindre viktiga än stilen..".
Struntprat! Italien tog sin fjärde titel - det är vad som kommer att stå i historieböckerna! Segern var välförtjänt sett till hela turneringen, och då skall Du ändå veta att jag är ingen beundrare av vare sig Italien eller dess eleganta och socialt begåvade befolkning som kontrast till oss taffliga svenskar menar jag.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-07-10 22:28:00
|
|
El Guatusi |
Jag insisterar: i fotbollen raknas Stilen. Hur kan du annars forklara att Juventus spelade infor i snitt 40-50.000 tomma stolar, trots att de vann allt? Brist pa Stil ar svaret.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-07-10 22:30:00
|
|
El Guatusi |
Vem minns Tyskland varldsmastare 1954? Knappast nagon; daremot ar finalisterna Ungern en legend. Hollands dromlag 1974 vinner 10-0 mot de tyska allvarsmannen i fotbollsminnenas kategori. Alla fotbollsalskare kan rakna upp brassarnas
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-07-10 22:33:00
|
|
El Guatusi |
lag fran 1982, men Italiens varldsmastare - som dessutom mutade Camerun till att spela oavgjort i gruppspelet - har inte satt nagra outplanliga spar i minnet. Tyskland har spelat mer VM/EM-finaler an ngn annan europeisk nation, men vem utanfor Tyskland brinner for tysk fotboll?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-07-10 22:43:00
|
|
GunnarL |
Du har fel som vanligt! Det som jag fäster mig vid är vilka nationer som vunnit VM - och så gör även statistiken! Juventus - who cares? Det är en helt annan sak! Men VM -det är något annat! Endast sju nationer har vunnit VM och det är där statusen ligger. Att tysk ligafotboll inte uppmärksammas så mycket beror väl främst på TV-utbudet. Deras liga är ju helt i klass med övriga stora - det syns ju i cuperna.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-07-10 22:47:00
|
|
GunnarL |
Från VM -54 kommer jag i alla fall ihåg Hans Schäfer och Fritz Walter. Från Ungern minns jag bara Hiddikutti stavning? och Puskas. Att Italien alltid mutat och fuskat sig fram är ingen nyhet - det ligger i generna! Tyvärr tyder mycket på att tyskarna var dopade 1954 - jag tror samtliga spelare har avlidit i förtid!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-07-10 22:48:00
|
|
El Guatusi |
Men hur ar det med Italiens VM-guld da? Tva vanns under Mussoliniaren och det ena var rena skandalen: i kvartsfinalen sparkade italienarna sonder sju spanjorer inga byten pa den tiden!. Hur mkt vard ar den VM-titeln? Och 1982, nar laget kopte Cameruns tjanster? Italiensk fotboll borde ha mkt gott rykte med 4 VM-guld men - det vet aven du - ar ryktet precis sa daligt det nagonsin kan bli. Slutsats?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-07-10 22:51:00
|
|
El Guatusi |
"Att Italien alltid mutat och fuskat sig fram är ingen nyhet - det ligger i generna!" Nej, det ligger inte i generna utan i den felaktiga asikten att Segern Ar Det Enda Som Raknas.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-07-10 22:54:00
|
|
GunnarL |
15/ Det är naturligtvis skit med Italiens VM-guld, men när min sonson om 20 år läser fotbollsstatistik så står det att Italien vann fyra gånger kan ju bli flera, osv. Och det är det som man i det långa loppet minns. Stilpoängen är glömda. Men för all del - jag kan hålla med Dig om att det är tråkigt. Men så är det i alla fall!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-07-10 22:58:00
|
|
El Guatusi |
Det beror pa vilken typ av fotbollsintresse man har. Ar man kalenderbitare ar det nuffror som raknas, har man en mer poetisk syn pa fotbollen sa uppskattar man ett lag for hur det Spelar, inte for antalet titlar o poang. Och jag tror fotbollsfolket borjar trottna pa tranare som Mourinho som inte later Nagonting distrahera dem i jakten pa titlar.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-07-10 23:03:00
|
|
El Guatusi |
Jag kommer aldrig nagonsin glomma Hollands lag 1974, Brasilien 1982 eller Danmarks 1986. Daremot har inte Danmark Europamastare lamnat nagot spar i mitt minne forutom Lars Olsen staende dar med pokalen. Brasiliens 1994-lag likasa: kan du minnas nagon enda av deras matcher?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-07-11 08:04:00
|
|
GunnarL |
19/ Håller faktiskt med dig beträffande Holland -74 0-0 mot Sverige faktiskt, Danmark -86 o Brasilien -82.
Likaså Sverige o Polen 1974. De enda Brasilienmatcher man minns från -94 är matcherna mot Sverige. Så visst har du en poäng i det du skriver.
|
| |