|
Inlägg #21: Postat: 2006-07-11 08:40:00
|
|
El Guatusi |
Och jag haller faktiskt med Unto den har gangen. Flera av de italienska banderoller vi sag bade pa stadion o under segerparaden var skrivnnma med s k hobbit-bokstaver, vilket ar en fascistisk symbol. Man fick satta in kreavallpolis framfor franska ambassaden i Rom dar nagra tusen Mussolinianhangare ville ta sig in i byggnaden. Men Materazzis fras ar annu holjd i dunkel...
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-07-11 08:42:00
|
|
El Guatusi |
For er som inte kanner till denna "kod" lankar jag till en Lazio-sida dar man tydligt ser hur de ser ut: Länk: laziochatters.it
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-07-11 09:36:00
|
|
Lars Bred |
Fotbollsmatcher vinns av den som gör flest mål, inte den som spelar vackrast fotboll. Inte heller den nation som har det mest demokratiska styrelseskicket vinner matcher på planen. Fotboll är inte en bedömningssport som konståkning eller gymnastik.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-07-11 09:39:00
|
|
Lars Bred |
Har Materazzi sagt det som framkommit i pressen idag bör han få en bestraffning i efterhand. Fotbollen måste stå upp för fair play.
han läs ha sagt att Zidane är son till en terroristhora.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-07-11 09:45:00
|
|
El Guatusi |
Visst, bestraffa Materazzi. Men matchutgangen paverkades ju i allra hogsta grad av hans lyckade provokation... Risken ar att den har typen av beteende bildar skola aven i kommande turneringar och att de lag som vinner ar de som ar bast pa att fa motstandarna ur balans med "sma ord av karlek". Och da ar det lika bra att lagga ner det hela.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-07-11 19:26:00
|
|
GunnarL |
21/ ElG, jag kan också hålla med Unto och även Dig när ni beskriver den italienska fotbollspubliken som rasistisk - och det är självklart helt förkastligt! Men jag kan inte hålla med Unto när han mäter rasismen i hur många svarta spelare som finns i laget!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-07-11 19:28:00
|
|
GunnarL |
f/ Detta resonemang skulle ju innebära att man skulle börja raskvotera in spelare efter hudfärg i stället för efter bollskicklighet! Helt befängt! De flesta länder utanför Afrika skulle betraktas som rasistiska med Untos logik!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-07-11 19:32:00
|
|
GunnarL |
f/ Denna form av logik kräver ju på motsvarande sätt att afrikanska länder i så fall borde ha en uppsjö av vita spelare - för annars är de ju rasistiska. Som sagt - var finns logiken?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-07-12 08:28:00
|
|
El Guatusi |
Gunnar: Fotbollspublik har ofta en latent rasism som kan explodera vid vissa tillfallen. Men vad vi talar om nu ar en mer "rumsren" rasism, ofta svar att upptacka. Tar ett ex: Under hyllningarna i Rom avbildades Buffon med en jattebanderoll i handen: banderollen var skriven med fascisternas hobbitbokstaver och hade ett keltiskt kors som italienska fascister anvander som symbol.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-07-12 08:30:00
|
|
El Guatusi |
Likasa framkallade inte Materazzis forolampning ngn storre reaktion, just darfor att vardagsrasismen ar sa utbredd att folk inte langre tar notis. Men f d presidenten Cossiga skrev faktiskt ett officiellt brev till Frankrikes och Algeriets presidenter dar han ber om ursakt for att Italien vunnit VM tack vare en rasistisk forolampning.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-07-12 08:33:00
|
|
El Guatusi |
Fler incidenter under guldfirandena: Roms judiska kyrkogard klottrades full med hakkors och kravallpolis fick sattas in for att skydda franska ambassaden mot nagra hundra Mussolinifantaster som forsokte ta sig in i byggnaden for att utova "vendetta".
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-07-12 18:19:00
|
|
GunnarL |
29-31/ ElG, Du som lever där nere. Gör inte klubbarna eller politikerna något för att stoppa denna idioti? Såväl i England som i Sverige stängs ju supportrar av från läktarna! Nu senast läste jag att italienska politiker bl.a. justitieministern bönar för att storklubbarna som fuskat Juve, Milan, Lazio o Fiorentina skall få lindriga straff. Alla mina fördomar om italienare förstärks!
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-07-12 21:26:00
|
|
El Guatusi |
Gunnar: Rasism ar faktiskt ganska rumsrent i Italien o aven i Spanien, tycker jag mig forsta. Ifjol uppstod en diskussion sedan Messina-publiken buat och ughat at en afrikansk spelare vid namn Zoro. Jag kan dock saga utan att darra pa manschetten att de allra flesta inte var speciellt upprorda over det intraffade: "Zoro ar ju svart, inte sant?"
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-07-12 21:27:00
|
|
El Guatusi |
Nagon stor diskussion om Materazzis forolampning hittar du inte i Italien idag. "Zidane ar ju arab, inte sant?" Svar: nej, han ar berber, men det gor nog ingen skillnad for de som tanker sa; muslim ar han ju utan tvekan.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-07-12 21:29:00
|
|
El Guatusi |
Som jag sa tidigare: vardagsrasismen ar sa sjalvklar for de flesta italienare att de varken tar notis om den och annu mindre uppror sig over den. "Italienarna blev ju illa behandlade i USA pa 30-talet, inte sant? Varfor ska vi da behandla invandrare battre?". Logiskt sa det forslar.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-07-12 22:26:00
|
|
Janne B |
24/ Berber och kabyler är uråldriga folkslag i Nordafrika som praktiskt taget mosades sönder av de framvällande araberna på 600-700 talet. Hur frivllig deras övergång till Islam var kan man ju fundera på?
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-07-12 22:50:00
|
|
El Guatusi |
Janne: I det formoderna samhallet gallde ju principen "cuius regio, eius religio" harskarens religion var aven folkets religion. "Frivillighet" ifraga om religion ar en produkt av det moderna samhallet, fran andra halvan av 1800-talet o framat.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-07-15 14:02:00
|
|
Anders Klasson |
Jag tycker Italien är värdiga vinnare,
även om nu det visar sig att Materazzi inte är nån bra person.
Det mångkulturella-europa-etablissemanget ville att Frankrike skulle vinna - så självklart höll jag
på Italien - om detta etablissemang
dessutom tillämpar Unto S retorik
enligt ovan så kan jag bara säga att
ni mångkulturalister - med vissa
undantag är dåliga förlorare även
inom Fotbollen där Politik egentligen
borde vara Förbjudet,
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-07-15 14:04:00
|
|
Anders Klasson |
... men aldrig
kommer att bli det för det ger såna
propagandavinster för dom för dagen styrande politiska eliterna,
1936 var det Hitler - på 1970-talet var det dom kommunistiska
Öst-staterna - idag är det det
EU-ropeiska-multikulti-etablissemanget
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-07-15 14:45:00
|
|
Janne B |
37 El G/ Viss var det så och är fortfarande på många håll som i muslimvärlden. Jag har ännu inte fått byggnadstillståmd för min kyrka i Mecca./ Putin har ngt förbund med ortodoxa kyrkan som gör det ytterst svårt för andra kristna grupper!
|
| |