|
Inlägg #81: Postat: 2006-07-10 13:00:00
|
|
Don Giovanni |
71/ Det är knappast dogm och fan vet om det ens är nyliberalism. Snarare de regler och lagar utifrån det västerländska kapitalistsiska samhället är tänkt att fungera. I bruk sedan Amerikanska revolutionen, typ. Rätten att äga och förfoga över det man äger är t o m inskriven i FNs deklaration om mänskliga rättigheter...
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2006-07-10 13:03:00
|
|
stålis |
76/ Vilken lättnad! Så du vill inte att alla som är födda på 40-talet skall dö, som du skriver? Finns det något mer vi inte bör ta på allvar i det du skrev? Var god upplys oss! Å andra sidan, varför skulle inte du kunna vara utrustad med samma moral som Hitler, bara för att du är 32? Det vimlar av nynazister som är 32.
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2006-07-10 13:03:00
|
|
stålis |
Förresten, hur kan du tro att bara en ny generation tar över så blir allt bättre? Vad lär oss historien? Blev Tyskland bättre för att Hitlers generation - de som slogs i första världskriget - tog över? Eller för att 68-vänstern min generation tog över? Skulle inte tro det!
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2006-07-10 13:04:00
|
|
Don Giovanni |
72/ Jag har, så vitt jag kan minnas inte kallat dig för homofob, piss eller inte. Du får nog komma med bättre argument än så.
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2006-07-10 13:06:00
|
|
stålis |
71/ Nu får du fan förklara dig din ideologiske falskmyntare. Vad är det som inte är nyliberalism? Rätten att rasdiskriminera? Jo, men där har du fel. Antidiskrimineringslagar kan -enligt libertarianismen - bara omfatta publika inrättningar, inte privat egendom. Punkt slut.
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2006-07-10 13:07:00
|
|
Don Giovanni |
74/ KKK har lika stor rätt som alla andra i ett kapitalistiskt samhälle att hyra ett nöjesfält, bara de betalar för det. KKK är precis som alla andra i ett demokratiskt samhälle skyldiga att ta hänsyn till de lagar som finns, t ex mot diskriminering i olika former.
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2006-07-10 13:07:00
|
|
stålis |
Rättelse: svar 81 inte 71 skulle det vara!
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2006-07-10 13:09:00
|
|
stålis |
86/ Givetvis måste de det, men frågan är om sådana lagar är förenliga med den nyliberala uppfattningen om ett fritt samhälle.
Och det, min vän, har bäring på ditt argument om diskriminering på muslimska nöjesfält.
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2006-07-10 13:10:00
|
|
stålis |
Varning: jag var dogmatisk nyliberal innan jag blev invandringsrestriktionist, så sådana frågor har jag tänkt över grundligt.
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2006-07-10 13:14:00
|
|
Patrick G |
30/ Ang: "smäller vi får ta". Min poäng är att det är priset man betalar för att genomföra en demografisk revolution med syfte på att sänka löner och befolka miljonprogrammets hus. Det finns väl ett rättsväsande för att ta hand om de brottsliga konsekvenserna.
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2006-07-10 13:15:00
|
|
Patrick G |
Men har inte ungdomsbrottlighet - såväl som alla former av våldsbrott - traditionellt begåtts av manliga låginkomsttagare? Skillnaden idag är att den gruppen består mest av svenskar med utländska föräldrar, också kallad "invandrare" av myndigheter och pressen. Vips, blev problemet ett invandrarproblem
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2006-07-10 13:19:00
|
|
Don Giovanni |
75/ Det finns ju lagar mot diskriminering, t ex p g a ras, religion eller sexuella preferenser. Däremot finns det, så vitt jagt vet, ingen lag, vare sig här eller i Storbritannien, som förbjuder en organisation att hyra ett nöjesfält. Men du kanske vill att vi ska införa en sådan lag? Då är frågan: Ska den gälla för alla organisationer, eller bara för muslimska dylika?
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2006-07-10 13:21:00
|
|
Patrick G |
35/ En synnerligen långsökt kommentar! Rättsväsendet har också uppdraget att bestraffa utförare av hedersbrott, liksom allt annat våld mot huvudsakligen kvinnor. Sedan vet jag personligen inte vad som är värst, en hederlig svensk karl som slå ihjäl sina barns mamma, eller en hedersbesatt invandrad kurd som mördar sin egen dotter.
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2006-07-10 13:25:00
|
|
Patrick G |
34/ Generaliseringar hör till själva ämnet. Läs den svenske socialantropolagen Åke Dauns Svensk mentalitet. Det är knappast något nytt eller diskriminerande att beskriva svenskar som jag har gjort, eller för den del som självgoda.
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2006-07-10 13:32:00
|
|
Patrick G |
I övrigt hade jag som nyutbildad svensklärare jobbat i flera år, och för mycket lägre lön och färre förmånar, med vuxna nyanlända för att kunna erbjuda dem bättre språkundervisning och den demokratiska rättigheten att utöva inflyttande över sin utbildning.
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2006-07-10 13:34:00
|
|
Patrick G |
Men till slut bytte jag jobb pga politikers och skolledarnas totala ointresse av att reformera ett bevisligen misslyckat Sfi-skolväsende. Likaså med demokrati...
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2006-07-10 13:36:00
|
|
Patrick G |
Efter mina påtryckningar fördes frågan om vuxna invandrarelevers demokratiska rättigheter så långt som till riksdagen - där det snabbt avvisades. Idag finns ännu inget inflyttande av elever på en av Sveriges största skolformer.
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2006-07-10 13:41:00
|
|
Patrick G |
Min slutsats var att det anses som viktigare för politiker att kunna fortsätta uttala sig som Lejonborg och nu även Orback, dvs att invandrares språkbrister beror på de själva.
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2006-07-10 13:43:00
|
|
Patrick G |
Nu sätts igång ett till projekt för att öka invandrares delaktighet i valet. Gäsp, som om det förra projektet gav något som helst resultat. Men visst låter det bra, va´?
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2006-07-10 13:45:00
|
|
Patrick G |
Som lärare på Sfi kom jag i ungefär lika mycket kontakt med ignorans och främlingsfientlighet - riktad mot svenskar - som jag numera gör på en innerstadsgrundskola, fast tvärtom förstås.
|
| |