Att platsa i Aftonbladets kultur

Inlägg #1: Postat: 2006-06-29 16:18:00
Janne B
Mitt intryck är att de araber som blev kvar i Israel 1948 etc. och fick medborgarskap, är oerhört lojala med staten Israel.Där har de rättigheter och förmåner som det inte finns skymten av i närheten./ De kritiserar ibland vissa militära insatser men de ställer upp på Israels flesta principer.Nästan inga araber har röstat med fötterna, d v s lämnat Israel.
Inlägg #2: Postat: 2006-06-29 18:36:00
steno
Och? Är slutsatsen att Sternligan, Begin, Sharon bara har krattat manegen för det enda rättrådiga som är bäst för alla; Att Israel tar över helt?
Inlägg #3: Postat: 2006-06-29 18:43:00
Janne B
Steno/ Jag sitter här med ytterst uppröra känslor inför alla de övergrepp som nu rapporterats. En folkrättsexpert satt i radion nyss och räknade upp alla de brott på både Folkrätten och Krigets lagar som Israel gör sig skyldigt till nu. Kollektiva bestraffningar som nu genonförs är förbjudna både i krig och fred..Slutsats....har ingen.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-29 21:29:00
steno
Det har varit ungefär samma situation sedan FN bildade Israel.Det verkar olösligt. FN kunde bilda staten men inte ta hand om problemen som de förorsakade och inga lyder några resolutioner.Ingreppet i Gaza planerades i månader och kidnappningen är bara ett svepskäl, säger de på nyheterna
Inlägg #5: Postat: 2006-06-29 21:42:00
Janne B
Ja en så omfattande operation drar man inte i gång på 2-3 dygn varsel. Har det någon gång förut hänt att en makt rycker in på annat territorium och tillfångatar stor del av en folkvald regering/parlament. Ja Sovjet i Tjetjenien. Men FN Annan trodde nog inte att det skulle upprepas. Jag tror många pol ledare är rätt skakade...
Inlägg #6: Postat: 2006-06-29 22:29:00
CMO
4-5, Det kallas "contingency plan" dvs en plan som kan sättas i verket om något "går åt h-e". Ungefär som att man planerar hur man ska göra OM det börjar brinna INNAN det börjar brinna. Konspirationsreoretiker älskar att hänvisa till "continengency plans".
Inlägg #7: Postat: 2006-06-30 16:55:00
hallmen
Som Veeder nämnde i en tidigare artikel; att gräva tunnlar från gaza in i israel för att utför självmordsattacker är heller inga "plötsliga" hämndattacker. Det mesta är planerat men utförs vid specifika händelser. Brickor i ett jävligt farligt spel.
Laddar...