|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-29 16:18:00
|
|
Janne B |
Mitt intryck är att de araber som blev kvar i Israel 1948 etc. och fick medborgarskap, är oerhört lojala med staten Israel.Där har de rättigheter och förmåner som det inte finns skymten av i närheten./ De kritiserar ibland vissa militära insatser men de ställer upp på Israels flesta principer.Nästan inga araber har röstat med fötterna, d v s lämnat Israel.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-29 18:36:00
|
|
steno |
Och? Är slutsatsen att Sternligan, Begin, Sharon bara har krattat manegen för det enda rättrådiga som är bäst för alla; Att Israel tar över helt?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-29 18:43:00
|
|
Janne B |
Steno/ Jag sitter här med ytterst uppröra känslor inför alla de övergrepp som nu rapporterats. En folkrättsexpert satt i radion nyss och räknade upp alla de brott på både Folkrätten och Krigets lagar som Israel gör sig skyldigt till nu. Kollektiva bestraffningar som nu genonförs är förbjudna både i krig och fred..Slutsats....har ingen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-29 21:29:00
|
|
steno |
Det har varit ungefär samma situation sedan FN bildade Israel.Det verkar olösligt. FN kunde bilda staten men inte ta hand om problemen som de förorsakade och inga lyder några resolutioner.Ingreppet i Gaza planerades i månader och kidnappningen är bara ett svepskäl, säger de på nyheterna
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-29 21:42:00
|
|
Janne B |
Ja en så omfattande operation drar man inte i gång på 2-3 dygn varsel. Har det någon gång förut hänt att en makt rycker in på annat territorium och tillfångatar stor del av en folkvald regering/parlament. Ja Sovjet i Tjetjenien. Men FN Annan trodde nog inte att det skulle upprepas. Jag tror många pol ledare är rätt skakade...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-29 22:29:00
|
|
CMO |
4-5, Det kallas "contingency plan" dvs en plan som kan sättas i verket om något "går åt h-e". Ungefär som att man planerar hur man ska göra OM det börjar brinna INNAN det börjar brinna. Konspirationsreoretiker älskar att hänvisa till "continengency plans".
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-30 16:55:00
|
|
hallmen |
Som Veeder nämnde i en tidigare artikel; att gräva tunnlar från gaza in i israel för att utför självmordsattacker är heller inga "plötsliga" hämndattacker. Det mesta är planerat men utförs vid specifika händelser. Brickor i ett jävligt farligt spel.
|
| |