|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-22 09:47:00
|
|
Shakti |
Våld är hierarkist - man sparkar neråt, den starkare slår den svagare. Motsatsen är extremt ovanlig. Män är överrepresenterade i våldsstatistiken för de har fler att slå ner på. När kvinnor misshandlar, misshandlar de oftast sina barn. När barn slår, slår de mindre och svagare barn.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-22 10:48:00
|
|
Per W |
Indira Gandhi var ingen mjukis hon heller. Och jag har inte sett någon speciell "kvinnlig" ledarsida sic! hos vare sig Angela Merkel eller president Halonen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-22 11:20:00
|
|
Leif-Arne |
Jag har understundom varit hård mot LN, men måste ändå ge honom en eloge för att han ibland skriver bra och underfundiga texer. Denna är en sådan. Allt nog och emedan, håll med om att vi ändå har anledning att vara lite avundsjuka på Finlad för Tarja Halonen. Ett rekordeligt fruntimmer hade man kallat henne förr i världen. Heja Muminmamma!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-22 20:00:00
|
|
Sunny |
Vi är nog ungefär lika bra eller dåliga.Onda eller goda allihopa.
Så världen blir inte varken bättre eller sämre i stort om alla de ledande blir kvinnor Men vissa onda handlingar kommer kanske att utföras på lite andra sätt: de goda handligarna oxå?Men myten om kvinnans godhet är just -en myt!
Bra skrivet!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-23 10:16:00
|
|
Anna Drangel |
Handlar det inte om att vi alla är olika. Att kvinnor och invandrare har tett sig behövt kämpa för lika rättigheter har väl mer att göra med att de negativt har särbehandlats för sin grupptillhörighet. När man "kommer på" att vi alla är ganska lika som människor, försvinner också viljan att försöka "göra oss olika".
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-23 22:18:00
|
|
arga gubben |
Kärringar vid makten är lika illa fast på annat sätt, säger min fru. Jag är inte riktigt säker på vad hon menar?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-28 20:39:00
|
|
JEM |
Knappast. Förmodligen skulle det vara värre eftersom kvinnligt hat ofta är några snäpp värre än manligt. Men oops vad gjorde jag nu? Jo samma enfaldiga misstag som feministerna, nämligen jag etiketterade 2 olika sorts hat; manligt och kvinnligt. Förmodligen finns det lika lite som om mannen skulle vara ond av naturen och kvinnan alltid ett offer.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-07-01 19:19:00
|
|
Chris.X |
Intressant tanke. Håller helt med. Folk med ledaregenskaper har mera gemensamt än "andra" människor utan dessa egenskaper. Bara för att man är man betyder det inte att man är en bra ledartyp. De flesta män och kvinnor är ju inga ledartyper.
|
| |