Inlägg #1: Postat: 2006-06-09 13:42:00
|
Eric Jönsson |
Fildelning och digitalt reproducerbara media är ett tekniksprång, som helt förändrar grundförutsättningarna för alla inblandade: producenter, distributörer och konsumenter. Sådana språng inte bara tekniska sker ibland, och kräver att man anpassar sig om man vill dra nytta av dem. Skiv- och filmindustrin som vi känner den *kommer* att drastiskt förändras. Det vi ser nu är hur en akterseglad och stelbent industri försöker trycka in nya förutsättningar i en gammal mall. Det kommer inte att gå.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-09 13:42:00
|
Biff |
De flesta av dagens konstnärer och författare tjänar i stort sett inga pengar. Ändå berörs de inte av fildelningen. Således är resonemanget ogiltigt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-09 13:47:00
|
Eric Jönsson |
Eftersom industrin är så mäktig och har så mycket att förlora, kommer vi förmodligen att se mycket gråt och tandagnisslan, dumma beslut, och folk som kommer i kläm på vägen - men utfallet kan bara bli ett: de som anpassar sig och utnyttjar de nya möjligheterna kommer att bli kvar, övriga kommer att försvinna.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-09 13:52:00
|
Eric Jönsson |
Det en eventuell "fildelningsdebatt" borde handla om är hur vi ska utforma en ny immaterialrätt vilket är *svårt*
Digitala media går att kopiera och sprida med marginell kostnad. Det är deras stora fördel, och ett faktum som en fungerande immaterialrätt måste erkänna och hantera.
Jag är övertygad om att det går utmärkt att tjäna pengar som producent och distributör av kultur i digitalform, men det kommer att kräva helt nya affärsmodeller.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-09 14:01:00
|
Eric Jönsson |
2/ Biff: jag antar att du menar "alltså berörs de inte av fildelningen"?
Det köper jag. Det jag kallar djupt orättfärdigt är det som ofta skiner igenom i "fildelningsförsvarstal": tankefiguren "jag som konsument VILL HA något av dig som producent/konstnär/artist. Jag KRÄVER att få det i den form JAG vill - inte den form som du som skapade det hela önskar. Annars tar jag det av dig i alla fall."
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-09 14:07:00
|
Eric Jönsson |
dvs, någon känner ett behov av något en annan människa skapat, men vill ha det på SINA villkor, inte på skaparens.
Den som har ett behov får uppfylla det själv, eller acceptera villkoren om någon annan ska uppfylla det åt dem.
Den principen är för mig oerhört grundläggande - och att inte erkänna den är orättfärdigt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-09 17:14:00
|
Biff |
Eric. Nej, jag menar helt enkelt att författare och konstnärer inte berörs av fildelning, eftersom målningar, skulpturer, installationer och böcker inte kopieras via internet i särskilt stor utsträckning. Om det andra du skriver kan jag bara säga att principen borde vara att inte många betalar för något som de kan få gratis. Oavsett vad upphovsmannen önskar. Upphovsmän inom musik- och filmindustrin är förresten inte direkt den typen av människor som man tycker synd om.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-09 18:59:00
|
Eric Jönsson |
Ah. ja, det är viss skillnad mellan olika konstarter.
Din princip gäller ju, i högsta grad - för det är precis vad alla gör just nu.
Anser du att bra musik är helt utan värde? Att upphovsmän inte bör få en spänn för att folk får avnjuta det de producerar? Det är förlängningen av din princip. Jag håller inte med.
Om du "tycker synd om" är givetvis ett helt irrelevant argument. Likhet inför lagen ska omfatta alla.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-10 14:15:00
|
Biff |
Eric. Jämfört med andra arbeten är det inte särskilt svårt eller krävande att sätta ihop ett album i en studio förutsatt att man har talang. Det som är svårt och krävande med att vara artist är i stället spelningar, turnéer och dj-uppträdanden. Artister bör i enlighet med resten av samhället få lön för det faktiska arbete de utför.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-10 14:15:00
|
Biff |
Folk tror i dag av någon anledning att yrket artist främst innebär att skriva och spela in musik i en studio. Detta är enligt mig fel. Artistyrket bör i sin grund vara att uppträda inför publik, som det var innan tekniken för inspelat ljud fanns The Knife kan säga vad de vill. Varför uppfattar så många artister albumen som kärnan i sitt yrke?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-06-10 16:20:00
|
Janne B |
BIFF/ Kan du utveckla denna tanke lite mera? Ska alla som anser sig vara artister få samhällslön? Vem ska bedömma kvalitén? Jag vet att staten sedan många år har belöningar i form av kulturbostäder och ngn slags garantilön för de yppersta kulturarbetarna. Men jag tror inte det handlar om många. Vem vet mera?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-10 16:47:00
|
Eric Jönsson |
9/ Det är ju här du och andra som resonerar på samma sätt kommer så jäkla fel. Det är ju *talangen* du vill åt, hur mycket arbete som ligger bakom spelar ingen roll. Om en helt talanglös människa lägger ner all sin tid på att göra musik eller film, vill ingen se eller höra skiten ändå. Det är talangen - i kombination med arbete i någon form som utgör ett värde för dig som konsument!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-06-10 16:48:00
|
Biff |
Janne. Inte samhällslön utan lön för sina spelningar, turnéer och dj-uppträdanden, dvs när de faktiskt spelar sin musik. Varför ska de ha betalt för tusen album när de bara har spelat in ett?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-06-10 17:01:00
|
Biff |
Eric. Visst är det artisternas talang man vill åt, men det innebär inte att man ska behöva betala för den. I likhet med tjänsteköp borde artister få betalt för de faktiska tjänsterna de utför, alltså framför musik. Ang skivor borde det motsvara mödan en artist lägger ned på att pressa en CD-skiva, dvs ingen alls.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-06-10 21:55:00
|
Anna Drangel |
Biff: Om du är en sing/songwriter är det just i studion själva jobbet sker. Däremot om du är en artist som gör andras låtar... ja, då är det ju egentligen bara på scenen som du hör hemma. Själva konstarten i musik är i grunden låtskrivandet.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-06-10 21:57:00
|
Anna Drangel |
I detta ligger ju också att spela in ditt alster. Och att säga att det skulle vara lätt att spela in i studio eller att skriva låtar är ju en sån missuppfattning så det visslar om det!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-06-10 21:59:00
|
Anna Drangel |
För att förtydliga mig. Det mesta jobbet som låtskrivare är ju självklart INNAN du går in i en studio.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-06-10 22:02:00
|
Anna Drangel |
Försök föra över ditt resonemang när det gäller fotbollsspelare får du se hur väl det skulle funka.. Spelarna skulle bara få betalt när dom spelar matcher - ja tjena!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-06-11 10:58:00
|
Beckisbarnet |
Svar 18: Du verkar ju rent manisk i att du relaterar vad somhelst till fildelning, det verkar ju helt idiotiskt.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-06-11 14:43:00
|
Biff |
Anna. Jobbet som sker i och innan studion är inte särskilt krävande, oavsett vad artisterna själva säger. Det kräver vare sig utbildning, ansvarstagande, sångröst eller numera ens förmåga att spela instrument särskilt bra. Framför allt står arbetsinsatserna inte i proportion med vad musikbranschen förväntar sig tjäna på ett album.
|
|