Fildelning - stöld eller vinning

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2006-06-11 14:45:00
Biff
Svar 16: Jag håller inte med om att skivinspelning är en naturlig följd av låtskrivande. När låten är färdigskriven och framförd är konstarten komplett. Albumen borde snarare vara till för att artisten vill sprida sin musik. Få folk att lyssna på den i sina hem. Så är också fallet, för utom när det gäller musikdrakar som Gessle och Kent.
Inlägg #22: Postat: 2006-06-11 14:54:00
Biff
Svar 18. Jag ser inte hur den liknelsen skulle vara relavant. Som jag förstår det, skriver fotbollsspelarna kontrakt med klubbar för att få lön. Sådana lönekontrakt, som för övrigt skulle kunna vara en lösning för artisterna, verkar dock inte förekomma så ofta i musikbranschen. I stället har den förlitat sig helt på upphovsrätt och monopol på lagringsmedia.
Inlägg #23: Postat: 2006-06-11 15:47:00
Anna Drangel
Biff: Det är otroligt hur man kan tycka så olika i en fråga. Jag kan bara säga att jämförelsen med fotbollsspelare står sig ganska bra.
Inlägg #24: Postat: 2006-06-11 17:31:00
Biff
Anna. Varför är jämförelsen med fotbollsspelare bra? De får betalt för att det står så i deras avtal med klubbarna. Fotbollsspelarna är således på sätt och vis anställda, iaf säsongsanställda, och förhållandet är alltså mer likt ett vanligt arbete där arbetsuppgifterna består av att träna och spela matcher. En artist är inte i samma mening anställd av sitt skivbolag, iaf inte när det gäller provisionen på cd-skivor. Det känns väldigt främmande att kalla ett skivkontrakt för anställningsavtal.
Inlägg #25: Postat: 2006-06-11 20:32:00
the_minstrel
Svar 20. Biff, jag känner mig ganska säker på att du inte är musiker själv, och antagligen inte känner en enda musiker heller, alternativt är du en musiker som helt saknar förmåga att kritiskt granska dina alster som du allihop slängt ihop över en kafferast fem minuter efter att du köpte din första gitarr och slog an din första ton?
Inlägg #26: Postat: 2006-06-11 22:05:00
Anna Drangel
Biff: ja, fotbollsspelaren får betalt för att det står så i deras avtal med klubbarna och låtskrivarna får betalt efter hur många skivor som säljs av skivbolagen och efter hur många gånger deras låtar blir spelade på radion av Stim.
Inlägg #27: Postat: 2006-06-11 22:05:00
Anna Drangel
Allt efter avtal.
Inlägg #28: Postat: 2006-06-11 22:09:00
Anna Drangel
Liknelsen ligger i att vissa eftertraktade idrottsmän kan tjäna otroligt bra på sin sport. Men då får man ha i åtanke att de kan vara "slut" efter bara några år. Detsamma gäller musiker och låtskrivare.
Inlägg #29: Postat: 2006-06-11 23:40:00
Biff
Anna. Så det gemensamma är "avtal". Nå, då är det väldigt många företeelser i samhället som kan jämföras med varandra. Avtalen för fotbollsspelare och för artister är olika. Däri ligger skillnaden. Sedan kan man ju tycka att både de största artisterna och fotbollsspelarna tjänar alldeles för mycket pengar, men det är en annan sak. Ha i åtanke att de är slut efter några år, så att de måste ta ett vanligt jobb? Hemska tanke..
Inlägg #30: Postat: 2006-06-12 00:01:00
Biff
The_minstrel. Vad du än säger är det inte särskilt svårt att skapa musik, om man jämför med andra konstformer eller yrken.
Inlägg #31: Postat: 2006-07-08 12:39:00
Jonas K
Svar 18/ Jämförelsen du gör med fotbollsspelare är att de faktiskt framför sin "konst" framför publik. Det är detta som är det de egentligen får betalt för. På samma sätt tycker jag att artister skall framföra sina verk för publik.
Dock är det skillnad på artist och upphovsman. Det stora problemet liggar i att den sistnämnda också skall få ersättning för sitt verk.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...