|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-08 08:50:00
|
|
Inger Olsson |
Ser att de har tävling i "WM-krönikor" på Sourze. Jag skulle vilja läsa ett k å s e r i dagens krönikörer skriver i första hand "dagböcker"... skrivet av dig ang. stundande WM. Få detaljer som du bygger upp kring, ur ett allmängiltigt perspektiv med k n o r r på! Få med alla deltagande länder alt. kontinenter. Vore, för mig ;-, mycket intressant. Är övertygad om att du hade klarat skriva ett sådant.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-08 08:50:00
|
|
El Guatusi |
Nej, sadana artiklar gar inte att publicera i Italien om du ar utlanning. Inte minst efter EM-matchen Sverige-Danmark som var "riggad" - det ar de flesta italienare overtygade om. Det har ar kansliga saker...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-08 08:57:00
|
|
Inger Olsson |
Tänkte nog också det. Känsligt... Men om du hade varit italienare, menar du att det då hade publicerats???
Det är ju din privatsak, men hur "hamnade" du i just Sienna? Förresten, är det ett lag som jag alltid, tror jag, går bet på i "Italienska stryktipset". "Stryktipset är ju mer än tur ;-
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-08 09:20:00
|
|
El Guatusi |
Inger: Italienarna ar varldsmastare i sjalvkritik av den anledningen att den som ar sjalvkritisk ar bade aklagare och domare i malet. Alla italienska sjalvrannsakningar borjar med en narmast masochistisk sjalvflagellation som till sist nar sadana proportioner att "revanschlustan" fods - och det slutar med att man befriar sig fran samtliga de ursprungliga anklagelsepunkterna.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-08 09:22:00
|
|
El Guatusi |
En av varldens storsta fotbollsspelare genom tiderna, Franz Beckenbauer, kommenterade t ex den stora ital matchfixarskandalen i ungefar samma termer som ital media gjort. Men "Kaiser Franz" fick genast hora att han ar som "en pjamrande smaunge" och att han med fordel borde lagga band pa sin tunga.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-08 09:27:00
|
|
El Guatusi |
Italienarna har alltid varit extremt kansliga for utlanningars kritik och fotbollen jamte koket o modet ar en av de centrala "totem" i italienarnas sjalvbild. Tungan i styr, om man inte vill ha uppslitande tretimmarsdiskussioner...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-08 09:29:00
|
|
Inger Olsson |
Svar 4 5 Hård dom ang. självkritik. Därmed inte sagt att den är osann. Får väl hoppas på att den filosofiska vidareutvecklingen av begreppet endast gällde korrumperade italienare... ;-
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-08 09:43:00
|
|
El Guatusi |
7/ Jag vet, det ar ganska harda ord, men dessvarre sanna. Jag har hunnit se manga italienska sjalvrannsakningar - inklusive den om fascismen och den popularitet som den faktiskt njot - rinna ut i sanden. Samma sak skedde med Tangentopoli, de stora korruptionsrattegangar som inleddes 1993 och risken ar att detsamma hander ang fotbollsskandalen 2006.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-08 09:47:00
|
|
El Guatusi |
Av alla lander ar nog Italien det som allra minst velat ta itu med sitt diktatoriska forflutna. En mkt partiell "sanning" skrevs direkt efter kriget ut fan tog den som vagade ifragasatta den. Manga oerhort skickliga historiker blev av med sina fodkrokar darfor att de vagat forska i fascistepoken. Forst pa 2000-talet borjar vissa tabun falla. Lite grand som intraffat i Sverige angaende samlingsregeringens agerande under 2VK.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-08 09:49:00
|
|
El Guatusi |
Rattelse: "...efter kriget och fan tog..."
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-06-08 20:10:00
|
|
Inger Olsson |
Även Sverige har väl mycket "skit under naglarna"... Min morfars bror Axel Olsson - dåv. ordf. för sydsveriges författarför. - skrev, strax efter 2:a världskriget, om det bl a rasistiska befordringssystemet till universitetet i Lund. Det tror jag helst man vill slippa läsa nu! Dock, skriften finns kvar. Dessutom fick han även betala högt för att ge sig på dåv. akademiled. Böök "I damernas värld" då Böök bl a gjorde narr av V Benedictsson pseud: Ernst Ahlgren död.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-08 20:11:00
|
|
Inger Olsson |
Tycker ändå världshistorien skrivits om i många avseenden.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-06-08 21:32:00
|
|
Janne B |
Fyran har i kväll sänt några avslöjanden om Uppsala Universitet, som jag inte kunde se, men repris kommer snabbt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-06-08 22:29:00
|
|
El Guatusi |
Inger: Ja, manga svenskar blev offer for den nazistiska propagandan och blev fullfjadrade antisemiter. Det gick sa langt att aven judiska foreningar i Sverige forordade en restriktiv flyktingpolitik da de var radda att ett stort nummer vi talade om max hundratalet per skulle fa svenskarnas framlingsfientlighet att svamma over.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-06-08 22:31:00
|
|
El Guatusi |
Aven vara beskickningar i bl a Prag behandlade judarna som dar sokte en fristad i Sverige med mkt forakt. "Rattorna lamnar skeppet" skrev amb Folke Malmar, som klagade over de "gestikulerande" judarnas "krokodiltarar".
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-06-08 22:34:00
|
|
El Guatusi |
Pa tal om Lund: nar det talades om att 25 judiska lakare skulle slappas in i Sverige skrevs ett upprop pa universitetet dar man konstaterade att 25 pers var en "bagatell", men att man aldrig kunde veta vad som skedde om man gav "hin onde ett finger"...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-06-08 22:37:00
|
|
El Guatusi |
Men vi talar ju har inte om samlingsregeringens agerande utan om enskilda svenskars attityder. Holocaust var ingen realitet for datidens svenskar man visste annu ratt lite innan krigsslutet. Daremot visste man mkt val att kommunistiska regimer hade ihjal sammanlagt ca 100 milj manniskor - och dar var svenska regeringens flathet skamlig.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-06-08 22:56:00
|
|
Justin Case |
Fotboll?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-06-09 07:12:00
|
|
Inger Olsson |
Christer, det är ett stort ämne. Dock fick det konsekvenser, menar jag, på samhället i övrigt och i framtiden.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-06-09 07:21:00
|
|
Inger Olsson |
Vilken naturvetenskaplig människosyn/världsbild som fanns därmed också en politik som fick, hos t ex socialarbetaren, också konsekvenser vad gäller de s k tvångssteriliseringarna. Dock vill jag lägga in reservationer här efter att ha läst "Steriliseringsfrågan i Sverige 1935 - 1975." SOU 1999: 2 Läs den så kan vi diskutera sen. Jag är alltså inte helt negativ i vissa KLARA fall. Och då har jag barnet i åtanke: det räcker med de primära behoven.
|
| |