|
Inlägg #21: Postat: 2006-06-09 07:24:00
|
|
Inger Olsson |
Svar 18 Just in case - jo, jag skäms ;-
Håll dig till fotboll Inger, tänkte jag precis. Ja du, jag ska se VM för jag kanske upptäcker någon ny "dansare" på gräsmattan. Pelé är en. Henke en annan. Två som gör fotbollen till en konstform: d v s dans.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-06-09 08:12:00
|
|
El Guatusi |
/21 Skams inte! Fotboll ar ofta borjan till andra, mer angelagna faktiskt diskussioner. Vissa diskussioner vi borjade kl 7 i universitetsmatsalen angaende en felaktig offsideavblasning slutade halv elva med att personalen bjod oss pa fruktsallad och sa "nu far ni faktiskt diskutera vidare ngn annanstans sa att vi far ga hem"...
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-06-09 08:15:00
|
|
El Guatusi |
/20 Det ar ju inte de "klara" fallen som ar problemet utan hela den graskala som alltid uppstar. Och alla byrakratiska forfaranden tenderar att skapa metastaser som standigt kraver storre summor, mer resurser osv. Har inte last SOU du namner, men har i Italien kom for nagra ar seda
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-06-09 08:17:00
|
|
El Guatusi |
ut en studie som hette "For nationen och rasen" skriven av en historiker vid namn Pietro S. Colla. Han tar upp alla dessa hogst diskutabla eufemism fall av steriliseringar, motiverade med "ar sexuellt opalitlig", "har en galen faster", "gar for ofta och dansaR", "ar lattsinnig" osv osv.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-06-09 08:22:00
|
|
El Guatusi |
Boken vackte en enorm uppstandelse i Italien och kommenterades av samtliga storre tidningar. Hur reaktionen varit darhemma vet jag ganska litet om. Har ar boken, hursomhelst: Länk: bol.it
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-06-09 08:36:00
|
|
Inger Olsson |
Christer: Här i Sverige, mig veterligen, var inte media speciellt intresserad av någon eg. djupdykning. Man konstaterade "bara" att staten skulle ersätta de som tvångsteriliserats, vilket leder till minst 2 frågor: Fanns det, i något fall, inte fog för sterilisering? I boken framgår tydligt att alla fick inte ersättning. Inte de som själva valt abort och SEN även ville steriliseras.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-06-09 08:38:00
|
|
Inger Olsson |
Var statens ersättning, i tid, även P K? Det nämndes inte något om hur många m ä n som tvångssteriliserades....
Svar 24 Vid den tidpunkten tycktes man tro att allt var ärftligt. Var ens man suput, kriminell o s v blev barnet likadan.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-06-09 08:40:00
|
|
El Guatusi |
Om vi konstaterar att sterilisering i vissa fall KAN vara forsvarbart sa blir foljdfragan: hur manga av de 62.888 tvangssteriliserade var sadana fall? 5000? 1000? 10.000? Som jag sa, problemet med modern byrakrati ar att den s a s fortplantar sig automatiskt, kraver allt storre resurser och allt vidare aktionsradie.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-06-09 08:43:00
|
|
El Guatusi |
27 Det sades, att over 90 var kvinnor. Mer an sa vet jag inte. I Sovjetunionen kom "forskare" fram till att aven forvarvade egenskaper var arftliga. Om jag lyfte skrot sa blev mina barn muskelknuttar, om jag lag pa stranden foddes mina barn till muskelknuttar. Tog man manne denna
"forskning" pa allvar?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-06-09 08:46:00
|
|
El Guatusi |
Kvasivetenskapen frodades ju under manga decennier. Bl a skapades ju en "proletar matematik", i motsats till den depraverade "borgerliga" matematiken. Ryssarna bestamda ett pi 3,14 var ett reaktionart tal o avrundade till 4,00. Men resultaten deras brobyggen fick dem till sist att krypa trill korset...
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-06-09 08:47:00
|
|
El Guatusi |
"om jag lag pa stranden foddes mina barn till muskelknuttar" Logiskt va? De foddes solbranda, enligt denna "vetenskap".
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-06-09 09:02:00
|
|
Inger Olsson |
Tja, filosofisk historia är skrämmande ibland. Ifrån Aristoteles som hävdade att kvinnan var en ofullgången man... Samtidigt, som du säger, föder dumheten många "ringar på vattnet". Fast hur många exempel på kvalificerad dumhet kan du, i nutid, inte ta upp? En av de värsta hörde jag för bara några år sen.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-06-09 09:02:00
|
|
Inger Olsson |
Då hade man forskat skattepengar! och kommit fram till ATT föräldrar kunde påverka barnen vad gällde att inte börja röka! Som om man inte alltid vetat att ALLA barn däggdjur är hjälplöst beroende av auktoritär ledning...
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-06-09 09:05:00
|
|
Inger Olsson |
Hur fan denna "ledning" ser ut - tja, då kan vi läsa om hur Bobbys mamma, den stackaren, var endast offer för d e n mannen. Varför hon valde honom får vi inget veta? Jo, hon tyckte visst i början om SM-sex. Eller?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-06-09 09:09:00
|
|
Inger Olsson |
Jo, en sak är mycket intressant. Naturvetenskap och Humanoria står, ur ett historiskt perspektiv, ovanligt långt ifrån varandra idag...
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-06-09 09:12:00
|
|
Inger Olsson |
Det skulle kunna förklara t ex varför journalister har så dålig insikt i vad gäller chockfas? Fast vet de var "njurarna" sitter och vilken funktion de har? De kör rätt på för ett uruselt och b i l l i g t scoop...
|
| |