Inlägg #1: Postat: 2006-06-07 14:50:00
|
Lars Nilsson |
Däremot har jag inget emot dom som nu är det. Det är upp till var och en. Och exempel på svensk stolhet kanske vi får se nu under fotbolls-VM. Faktum är att jag själv inte har den ringaste del i vare sig vinster eller förluster. Bara så Ni vet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-07 15:03:00
|
Lars Nilsson |
För övrigt är det svårt att känna den där riktiga jubelkänslan över att fira 6 juni till minnet av Gustav Wasa 1523 och konstitutionen 1809. Har en misstanke, nästan stenhård förvissning, att många aldrig funderat över dessa händelsers betydelse. Det är heller inte Svenne i Hökarängen & Co som startat ett folkupprop för införandet. Engelsmännen har en stark identitet med sitt land men klarar sig fint utan att sockra med en nationaldag.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-07 16:27:00
|
Leif-Arne |
Felet med den svenska nationaldagen är strängt taget datumet. Den verkliga nationaldagen firas, utan någonslags ovanifrånpropå, vid midsommar. Härlig högtid till ljuset, fertiliteten och naturens ära. Kan det bli bättre?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-07 16:29:00
|
Leif-Arne |
Jo, om det pekoral som i dag benämnes nationalsång, byttes ut mot nationalskalden Evert Taubes sista verk, Änglamark. De ni, det kan man kalla hyllning!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-07 16:31:00
|
Leif-Arne |
Skippa hela resonemanget med stolthet, det borde handla om att glädjas, och att göra det med alla som vill delta i glädjen. Gläds att det ser ut att bli sommar än en gång, och att det verkar som om både du och jag får vara med om den.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-07 16:57:00
|
Lars Nilsson |
Både jag och Svenne i Hökarängen skulle hälsa midsommarafton som nationaldag och Änglamark som nationalsång med tillfredställelse. Bergis!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-07 16:59:00
|
Lars Nilsson |
Vi är båda ändå vana att dricka brännvin och skråla den dan!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-07 17:04:00
|
Lars Nilsson |
Under rusets inflytande är det inte helt uteslutet att vi också då kan bli lite fyllesentimental och känna stolthet för, tjaa, vem vet vad...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-07 17:30:00
|
El Guatusi |
Jag maste erkanna att jag ar stolt over den valfardsstat som faktiskt var en till stor del svensk "uppfinning" under mellankrigstiden. Det var ett storre steg i mansklighetens historia an vi idag forestaller oss, inte minst darfor att vi kommit att koppla ordet till sossarnas loftesfabrik o bidragssamhalle under de sista 30-35 aren och den kris som blev foljden. Men det ar en annan historia...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-07 17:38:00
|
Janne B |
9 El G/ Jag håller med om att det var en unik socialpolitik som vi drog igång på 1930-talet och som skulle fullföljas under "skördetiden" på 1960-talet.Men det var en stor Kändisdebatt i SVT i går kväll där man frågade "när gick det snett". När gick den sociala omsorgen för långt. När tog staten över det som borde vara individens eller familjens ansvar? Ja svaren blev ju olika.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-06-07 17:39:00
|
Janne B |
Nu var ju inte Sverige ensamt om stora sociala experiment. Men vi var rätt konsekventa.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-07 17:54:00
|
El Guatusi |
Janne: Nej, aven Weimarrepublikens sociala politik o New Deal var val egentligen samma andas barn. Men New Deal var bara en parentes o loste egentligen inga problem o tyskarnas hjarta slog aldrig for Weimar, som ju forknippades med forodmjukelsen i Versaillesfreden. Jag vill nog ge sossarna en upphovsratt, anda.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-06-07 18:53:00
|
Janne B |
12 El G / Jadå. Jag ger också sossarna huvudäran för denna socialpolitik. Men jag minns att paret Myrdal som drev utvecklingen ansågs vara allt för hopkopplade med Sovjets ammbassadär madam Kolontay.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-06-07 18:54:00
|
Janne B |
Oppositioen hävdade att politiken vad mer kommunsiisk än socialdemkratisk. Det var också stor oro i SAP-leden. Vanliga arbetare hade svårt att acceptera barnstugor, eller som Alva M sa Barnträdgårdar. Traditionella arbetare ansåg att frun skulle vara hemma med barnen. Bondeförbundet sa nej. FP vacklade i många av dessa familjefrågor. Hur hade det gått om Myrdals hade varit bara lite mer åt Mitten??
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-06-08 08:06:00
|
El Guatusi |
Janne: Ja, att makarna Myrdal blandade sig i leken var val ganska tragikt. Slutsatserna av deras "Kris i befolkningsfragan" blev bl a 62.888 tvangssteriliserade, varav 95 kvinnor, och det kan inte annat an kasta en sinister skugga over hela folkhemstanken.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-06-08 08:10:00
|
El Guatusi |
Jag valjer anda att se allt det positiva och humanistiska som anda var grunden i valfardsstaten. Dessvarre - visade det sig langt efterat - skapar den inte tacksamhet bland sina invanare utan snarare defintion av alla politiska beslut i form av "vinnare" o "forlorare". Och det skattetryck vi har i Sverige 2006 ser jag som en ren febertermometer.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-06-08 09:16:00
|
Janne B |
Ja även jag väljer att se Folkhemmet som ett humanistiskt och demokratiskt försök som långa stycken gick rätt. Men det fick också fort inslag av Storebror Staten som i nästan religiös mening hade ett Allseende Öga.Det fanns folk som utvandrade av detta skäl. De kände allt för stort inslag i privatlivet. Skatterna ses av många som Konfiskering av privata medel. Jag är väl inte så drastisk. Men t o m min lilla pension drabbas hårt.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-06-08 09:30:00
|
El Guatusi |
Janne 17/ Ja, det finns nagot konfiskatoriskt over svenska skatter. Men hoga skatter anses ofta - inom sociologin o politisk vetenskap, inte inom nyliberal propaganda - vara en indikation pa svag samhallssammanhallning, dar vissa grupper riskerar att bli helt utblottade i avsaknad av en stark omfordelningspolitik.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-06-08 09:32:00
|
El Guatusi |
I manga lander ar det fortfarande en sjalvklarhet att man staller upp for aven avlagsna slaktingar i ek trangmal; i Sverige ar det val inte en sjalvklarhet ens att man uppoffrar sig for sina syskon. Just darfor ar nog vart hoga skattetryck en trist nodvandighet.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-06-08 09:37:00
|
Janne B |
Jag trodde nog för många år sedan att stigande löner skulle medföra att staten/kommunerna skulle få mindre sociala kostnader, samt då kunna sänka skatterna. Tittar vi på våra bilar och bostäder så förstår vi att vi fått mkt höga real-löneökningar. Borde alltså kunna vara mindre beroende av samhällets omsorger. Men inte.Ungefär halva svenska folket kräver allt mer av nästan gratis sjukvård, fortsatta bostadsbidrag osv. Då går det inte att sänka skatter.
|
|