Inlägg #21: Postat: 2006-06-08 09:43:00
|
Janne B |
19 /En trist nödvändighet skriver du. Kanske det. Jag är försvarsvän men ser ju att JAS-satsningen har kostat enormt. Försvaret i övrigt fortsätter att kosta enórma summor i avvecklingskostnader. ÖB har svårt att få ut några tusen man till internationella åtaganden. Trots de kvarstående höga kostnaderna./
|
|
Inlägg #22: Postat: 2006-06-08 09:43:00
|
Janne B |
Det finns givetvis andra kostsamma felsatsningar. I dessa dagar flyttar Konsúmentverket och flera andra myndigheter ut i länen.Till ökade kostander kommer de att fungera sämre under några år! Skattepengarna rinner i väg.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2006-06-08 09:45:00
|
Janne B |
Ställa upp för föräldrar och syskon. Det är nog en drömvärld efter alla de folkomflyttningar som vi haft de senaste 75 åren...Många nära släktingar ser varandra bara 1-2 ggr om året numera...
|
|
Inlägg #24: Postat: 2006-06-08 09:52:00
|
El Guatusi |
/23 "Många nära släktingar ser varandra bara 1-2 ggr om året numera..." Det var just det jag menade. I manga lander ar familjen i mkt vid bemarkelse en lugn hamn i ett stormande hav, och aven om man kanske inte Alskar alla kusiner o bryllingar sa ar anda "blod tjockare an vatten".
|
|
Inlägg #25: Postat: 2006-06-08 10:13:00
|
Janne B |
Frågan är om inte vi svenskar i dag mkt hellre frågar efter samhällets hjälp än efter ett handlån etc av släkten. Det är pinsammare att gå till min bror och låna än att gå till SOC och söka bidrag. Även om det senare ofta beskrivs som plågsamt. Ja vi är givetvis mycket olika i dessa avseenden, men trenden är nog klar. "Gör dig oberoende av släkten,"
|
|
Inlägg #26: Postat: 2006-06-08 10:31:00
|
El Guatusi |
/25 "Gör dig oberoende av släkten" later kanske bra, men i ett samhalle som genomgatt stora omvalvningar urbanisering, flytt fr Norr till Syd osv innebar det ofta i klartext "gör dig av med släkten". Jag ser bland mina egna slaktingar en langt gangen upplosning av alla slakt- o familjeband:
|
|
Inlägg #27: Postat: 2006-06-08 10:34:00
|
El Guatusi |
syskon som inte talar med varandra efter arvstvister, foraldrar som saljer sina landstallen till sina barn o darefter surar i aratal for att de inte fatt ut sa mkt pengar som de i efterhand trott mojligt, osv. Daremot maste jag saga att mina slaktingar pa andra sidan Bottenviken ofta overraskar med sin vilja att "deltaga".
|
|
Inlägg #28: Postat: 2006-06-08 10:38:00
|
El Guatusi |
Janne: Dina ord "Frågan är om inte vi svenskar i dag mkt hellre frågar efter samhällets hjälp än..." ar mkt belysande, da vi svenskar bytt ut "Staten" mot ordet "samhallet" - som later battre. I det har exemplet ar det ju faktiskt släkten som ar "samhallet" medan Staten rycker in dar samhallet misslyckats...
|
|
Inlägg #29: Postat: 2006-06-08 11:14:00
|
Janne B |
Perfekt El G/ Jag satt och vägde med orden. Var ska jag nu skriva stat,kommun,samhälle etc.? Jag påstår att det var Tage Erlander som för länge sedan började förvirra begreppen då han talade om det "starka samhället" då det framgick av snacket att han menade Staten.Före denna tid var det en klar skillnad på begreppen. Jag är nog Erlanders offer./
|
|
Inlägg #30: Postat: 2006-06-08 11:15:00
|
Janne B |
Om jag gick igenom vad jag skrivit på senare år finns nog denna sjuka lite överallt. / På senare år har jag sett uttrycket "det civila samhället" men då inte i motsats till det militära, utan sannolikt som motsats till Staten?
|
|
Inlägg #31: Postat: 2006-06-08 11:31:00
|
Janne B |
26 El G/ Långt gående upplösning av släktband skriver du. Ja då har du nog sett att storstadsborna är värst på detta medan lantisarna är mer konservativa "släktbindare". Om vi inte hade en stående inbjudan till kvarvarande släkten på landet, så skulle det inte vara mkt kvar av svenska släktband i fysisk mening// De som är yngre än 50 kan vi nå per e-post. De som är äldre än 75 Måste vi hälsa på fysiskt. Trots att det finns telefoner.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2006-06-08 11:33:00
|
Janne B |
OJ vad jag kommenterat mycket i dag.Men det är så roligt och stimulerande. Ursäkt till er som bara tycker att jag är tjatig...
|
|
Inlägg #33: Postat: 2006-06-08 11:49:00
|
El Guatusi |
"Det civila samhallet" ar val helt enkelt summan av alla de formella o informella band som gor ett samhalle till ett samhalle och inte till en los sammansattning av klaner i strid med varandra. Det ar just det civila samhallet som Putnam studerat i sin utmarkta "Making democracy work" dar han jamfor norra o sodra
|
|
Inlägg #34: Postat: 2006-06-08 11:51:00
|
El Guatusi |
Italiens sociala strukturer. Nar vi debatterar/gralar/diskuterar pa Sourze ar vi ett typexempel pa ett val fungerande civilt samhalle! Ngt som man kommit fram till i vissa amerikanska stader, dar gratis internet till invanarna fatt kriminaliteten att minska ordentligt.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2006-06-08 12:59:00
|
Janne B |
34 El G/ Detta med att gratis internät minskar brottsligheten är intressant, men är det Sant. Den händiga kan ju begå mycket brott på nätet. Organisera ligor. Ge recept på bomber och hembränning, Sabotera nätet för självaste Regeringen. Fuska med Lunar Storm.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2006-06-08 13:04:00
|
Janne B |
Våldsbrott minskar säkert om man sitter på baken vid en PC .Under Hylandtiden minskade brottsligheten i hela landet ett par timmar vid sändning. Man sitter inte med flaskan vid PC:n men hur är det med andra droger. // Håller vi på att skapa en ny människotyp utan behov av ögonkontakt och fysisk beröring. Vi vet att småbarn och gamla far illa av utebliven hudkontakt. Jag har sett 20-åringar med en Teddybjörn i knät vid sin PC! Vad är det?
|
|
Inlägg #37: Postat: 2006-06-08 13:11:00
|
El Guatusi |
Janne: Aven om internet ar en andra klassens kommunikation sa ar det battre an ingen kommunikation alls! Risken i vart speediga samhalle ar ju, att du kan hamna helt "pa sidan" om du inte ar tillrackligt rapp i kaften, "trendig" eller rik. Socialt skiktade samhallen skapar manga ensamma individer, vars frustration ar en god grogrund for allehanda missbruk o kriminalitet.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2006-06-08 13:19:00
|
Janne B |
37 El G/ Min PC utraderar alla fysiska avstånd,den kan ge mig obegränsade kunskaper, eller i vart fall information. Jag vet inte något om en meddebattörs inkomst, samhällsklass osv för sådant utraderas på nätet. Det kommunismen inte klarade av har PC:n klarat, det klasslösa samhället. Jo jag vet att jag överdriver, men bitvis sant.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2006-06-08 13:23:00
|
Janne B |
Det har nästan ingen betydelse om jag åker rullstol eller RR, jag kan delta i samhällsdebatten, nyheterna, kändissnacket och VM i att sparka på "trasan". Jag kan sitta i en fjällägenhet eller östermalsmlägenhet, jag är en del av ett enormt "kommunity". MEN kommer vi som art att klara oss utan ögon och hudkontakt?
|
|
Inlägg #40: Postat: 2006-06-08 22:08:00
|
Justin Case |
Men Hallo! Har ni inte svalt tillräckligt med luft idag? Jag menar, ni verkar vara nära gränsen till spontan självantändning av vad era erigerade egon tillåter!
|
|