Turist trist?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2006-06-05 23:03:00
Lars Nilsson
För övrigt har Historiska museet för närvarande en utställning man kallar "Vikingasommar 2006". Slint i huvudet på dom som förstår? Och är runstenarna från vikingatidens resor bara en bluff?
Inlägg #22: Postat: 2006-06-05 23:13:00
Lars Nilsson
Läst museets hemsida om vikingar. Där jämrar sig Fredrik Svanberg snacka om sanningssägare över att den stora vikingautställningen i USA bla var till för att sälja JAS! Vidare blandar han in Absolut Vodka och Norsk Hydros bensin.
Inlägg #23: Postat: 2006-06-05 23:17:00
Lars Nilsson
Det enda rätta som sägs är att vikingar är ett säljande begrepp. Och det var just det som var min point! För övrigt kan jag på anmodan ge tips på litteratur om vikingarna.
Inlägg #24: Postat: 2006-06-05 23:28:00
Lars Nilsson
23/ Rätt också att vikingarna inte hade horn.
Inlägg #25: Postat: 2006-06-05 23:39:00
Lars Nilsson
Och, för säkerhets skull, att det inte fanns ett folk som då lystrade till namnet vikingar. Men det är en helt annan sak. Fenomenet fanns och resorna gjordes.
Inlägg #26: Postat: 2006-06-05 23:46:00
Åke Holm
Lars Nilsson... jag har väl för tusan inte förnekat yngre järnåldern eller runstenarna?? Jag skrev ju att "vikingar" som begrepp aldrig funnits, utan att dessa nordbor BLAND ANNAT var just handelsresande. Det var införlivandet av MYTEN vikingen som Götiska Förbundet anförde. Det är klart som fan att runstenarna från sena järnåldern är verkliga. Men inte står det ristat "restes av vikingen Assurs broder Ansgar" etc på runstenarna, eller hur?
Inlägg #27: Postat: 2006-06-05 23:52:00
Åke Holm
Götiska förbundets idéer fick genomslag, jajamen. I stort sett halva befolökningen ger ju myten syre än idag. Hur ofta hör man inte en svensk säga sig komma från vikingarnas land? Till och med landets representaner gör pr för "vikingen" fastän han/hon vet att det är romantisk myt. Även t.ex. historiska Muséet drar nytta av myten i sin PR för projektet "Vikingatiden", men dock rätteligen tar kål på myterna vid själva expot.
Inlägg #28: Postat: 2006-06-05 23:55:00
Åke Holm
Janne B och svar 17. Du är en sann glädjedelare. Tack. Personligen tycker jag nog att många av mina alster är dravel från en tid då jag inte hade så mycket annat för mig. Men en och annan text har för all del lite tanke bakom sig. :-
Inlägg #29: Postat: 2006-06-06 08:58:00
Lars Nilsson
Ok, jag kanske var väl kategorisk. Men det beror på att Du skrev "Vikingamuseum kommer aldrig att öppnas, eftersom varje uppsatt politiker och kulturpersonlighet VET att vikingatiden är en romantisk skröna och att ett sådant museum skulle vara en stor lögn". Det är möjligt att det inte blir något museum, men inte av det skäl Du anger.
Inlägg #30: Postat: 2006-06-06 12:01:00
Åke Holm
Mja... Att stoltsera med medgivandet att man bluffar med dessa detaljer inom internationell Sverige-PR tror jag ingen vill göra. Så det har du rätt i... om frågan skulle komma upp skulle skälet såklart anges som annat.
Inlägg #31: Postat: 2006-06-06 12:25:00
Janne B
Götiska förbundet nämns här. Men det gick lite till överdrift med vikingar och att kulturens ursprung var Sverige osv. Atlantis kom nog in också. Så den rörelsen lades nog i stort sett ner. Men så har ett nytt Götiska förbundet uppstått som är betydligt seriösare och mer står på vetenskaplig grund. Jag tror att de betytt mycket för att bland annat rädda runstenar och äldre skrifter.
Inlägg #32: Postat: 2006-06-06 12:44:00
Janne B
Ingen har väl missat detta:
Länk: vitlyckemuseum.se
Årets FornFynd.
Inlägg #33: Postat: 2006-06-07 08:46:00
Don Giovanni
Men är "vikingar" ett felaktigt begrepp, bara för att de inte kallade sig så själva? Hur många epoker har fått namn av sina samtida? Kallade sig Karl XIIs soldater för "karoliner"? Presenterade sig Bellman och Kellgren m fl som "gustavianer"? Gick folk omkring mellan år 1720 och år 1772 och sa att de levde i "Frihetstiden"? Och det finns ju föreställningar om dessa epoker som är minst lika felaktiga som de om "vikingatiden", utan att man för den skull byter etiketterna.
Inlägg #34: Postat: 2006-06-07 09:16:00
Janne B
33 Det där lät ju alldeles logiskt men någonstans döljer sig ett fel, men jag kommer inte på vad på direkten./ Men det handlar väl om att då vi förlorat Finland och hela stormaktstiden var över, så gällde det att polera upp historien en del.Vid denna tid gjorde man också en del utgrävningar fornfynd som ökade intresset. På 1700 talet fanns nog ganska lite kunskap om vår historia.
Inlägg #35: Postat: 2006-06-07 09:17:00
Janne B
Men under 1800 talet klarnade det. Vårt sannolikt mkt omfattande Riksarkiv brändes upp vid Tre Kronors slottsbrand då Karl XII var barn. Eller hur? Kring 1810 skapades uttrycket "Att inom Sveriges gränser erövra Finland åter". Vem kan ha sagt det?
Inlägg #36: Postat: 2006-06-07 09:19:00
Janne B
Ja det var förstås E Tegner:" "Låt, Svea, dina berg fördubblad ge sin skatt, låt skörden blomstra opp i dina skogars natt... och inom Sveriges gräns erövra Finland åter”.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...