Italien i VM-slutspel: ingen fläckfri historia 1

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2006-06-04 11:50:00
El Guatusi
Mussolinis svassiga tal, mastodontiska ego och stolta gester han gillade att avbildas med en tigerunga pa Roms gator ar otroligt lojliga i vara ogon. Men faktum ar att hans talkonst da betraktades som "adelretorik", i jamforelse med sin samtids gomsegel...
Inlägg #2: Postat: 2006-06-04 11:54:00
El Guatusi
Manga tror att Mussolini, om han inte dragit in Italien i 2VK vilket var fullkomligt onodigt suttit kvar vid makten anda till sin dod. En skrammande tanke, men dessvarre inte helt orealistisk. Antifascisterna var runt 1936 sa fa att man kande dem till namn. Och nar Musse antligen stortades den 25/7 1943 sa skedde det pga fascisthierarkernas revolt, INTE pga folklig resning. Vilket sager en del om diktaturers egenskaper och passiviserande effekt pa folket.
Inlägg #3: Postat: 2006-06-04 12:25:00
Anna Veeder
Något annat: läste du om att tyska nynazister kommer att åka och stödja Iran mot Angola?
Inlägg #4: Postat: 2006-06-04 13:24:00
El Guatusi
Ja, att hogerextremister stodjer en nazi-islamisk stat ar ju ganska naturligt... Lite mer mysko ar att paven Bengt igar skickade en appell till varldssamfundet att fora en dialog med "moderata" Iran. Pa vilken basis for man en samtal med Ahmadinejad??
Inlägg #5: Postat: 2006-06-04 13:37:00
Anna Veeder
Med mig skulle han nog knappast föra något samtal...men Guatusi, du som är insatt: finns det något sätt att undvika den här politiseringen av fotbollen och att den som folkligt jätteevenemang utnyttjas av högerextrema grupper? Jag tycker att det fenomenet är minst lika allvarligt som de eventuella VM-bordellerna.
Inlägg #6: Postat: 2006-06-04 13:47:00
Inger Olsson
El Guatusi: Har ofta läst dina kommentarer och finner att du inte tillhör eller propagerar för något "vänster"- el. "högerspöke". M a o du verkar mer söka sanningen, hur obehaglig den än kan vara och är. Jag läser också att de som tillhör "blocken" då gärna går in för att tillintetgöra dig. Men det är ju ett gammalt filosofisktknep, så det får man väl tåla ;-
Inlägg #7: Postat: 2006-06-04 13:47:00
Inger Olsson
Men allvarligt talat: varför skriver inte du artiklar? Jag skulle gärna läsa dem och det tror jag fler också skulle göra. Eller?
Inlägg #8: Postat: 2006-06-04 13:55:00
Janne B
Hejsan Inger/ Elektriska Gustav kanske skriver riktigt bra artiklar under eget namn. Vem vet?
Inlägg #9: Postat: 2006-06-04 14:08:00
Inger Olsson
Hej på dig själv. Det är ju många komm. som inte skriver under eget namn. Men då kanske han gör det? Som sagt: vem vet?
Det jag tycker är bra med honom är att han inte "rövslickar" uppåt, nedåt, vänster eller höger.
Inlägg #10: Postat: 2006-06-04 17:05:00
El Guatusi
Inger: Den har artikeln har jag faktiskt knapat ihop alldeles sjalv! Hittills har ni mest fatt fopoll av mig, men det kommer andra artiklar framover.
Inlägg #11: Postat: 2006-06-04 17:08:00
El Guatusi
5/ Anna: Att avpolitisera fotbollen helt ar nog svart, eftersom den liksom politiken till sa hog grad vadjar till var "mage", dvs vara revir- o antagonistinstinkter. Just darfor blir ju politiska debatter helst nar det ar "hoger" mot "vanster" sa lika en AIK-Djurgarn-diskussion dar INGEN ar beredd att ge motstandaren/fienden en poang.
Inlägg #12: Postat: 2006-06-04 17:11:00
El Guatusi
Avpolitisera fotbollen gar darfor knappast. Vad man far hoppas ar, att det inte langre gar att utnyttja fotbollen sa skamlost som diktatorer alltid gjort den argentinska militarjuntan fick nagra extra ar vid makten tack vare VM-guldet 78 t ex.
Inlägg #13: Postat: 2006-06-04 17:14:00
El Guatusi
Man kan ju tycka att fotbollen forlorat sitt existensberattigande med allt mygel, all korruption o alla populister som ar beredda att utnyttja den manga av den forsta Berlusconiregeringens mest skandalosa lagforslag hade formodligen gatt igenom om Italien - som tankt - vunnit VM-finalen 94; i den allmanna gladjeyran hade knappast nagon brytt sig. Min mening ar att fotbollen,
Inlägg #14: Postat: 2006-06-04 17:18:00
El Guatusi
just pga sin enorma popularitet, ar en slags febertermometer som gor vissa fenomen korruption, bristande respekt for lagar o regler, populism etc valdigt synliga och patagliga. I del 2 av den har artikeln namner jag ett reportage som en ital jourmalist gjorde i Camerun ang en uppgjord VM-match 1982.
Inlägg #15: Postat: 2006-06-04 17:22:00
El Guatusi
Och aven om reportaget handlade om nagot sa frivolt som bollsparkning sa gav det en mkt bra bild av hur manga afrikanska lander som ar enormt rika pa ravaror anda ar extremt fattiga, just pga ett parasitart klickvalde, kombinerat med nepotism och korruption pa alla nivaer. Fotbollen blir da en utmarkt "case study" som nar en enorm publik.
Inlägg #16: Postat: 2006-06-04 17:24:00
El Guatusi
Rattelse 15: Och aven om reportaget handlade om nagot sa frivolt som bollsparkning sa gav det en mkt bra bild av hur makten fordelas o anvands i manga afrikanska lander som ar enormt rika pa ravaror men anda ar extremt fattiga - just pga ett parasitart klickvalde, kombinerat med nepotism och korruption pa alla nivaer. Fotbollen blir da en utmarkt "case study" som nar en enorm publik.
Inlägg #17: Postat: 2006-06-04 17:46:00
Janne B
10 E G/ Jag var lite orolig att din mamma skrivit den , men icke..;-.
Inlägg #18: Postat: 2006-06-04 18:38:00
Janne B
Inger/ En liten bekännelse.Jag tror att detta lilla avslöjande har herr Christer gjort någon gång förut. Sedan kan man ju ibland se signaturer ivrigt försvar en artikel, det är ju ärofullt. Men man kan dra slutsatser. Några av artiklarna har dragit stora skaror läsare, så jag tror El G är halvproffs så att säga. Sådana behövs ju här också.
Inlägg #19: Postat: 2006-06-05 07:21:00
Anna Veeder
El G har lyckats med den anmärkningsvärda bedriften att få mig att läsa artiklar om fotboll har annars alltid varit anti-sport-snobb, mest för att jag är fullständigt inkapabel att både fånga och sparka på alla slags bollar...Men det där med fotbollen som febertermometer är nog väldigt sant.
Inlägg #20: Postat: 2006-06-05 07:25:00
Anna Veeder
Vill man veta något om rasism och andra motsättningar i ett samhälle så är fotbollen rätta stället. När det judiska högerrevisionistiska Beitar Jerusalem spelar mot det huvudsakligen arabiska Sakhnin så kan jag lova att det går rätt våldsamt till, både före, under och efter matchen. Borde faktiskt lämna luftkonditioneringen och packa mig iväg och kolla på en sån match någon gång...
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...