Italien i VM-slutspel: ingen fläckfri historia 1

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2006-06-05 08:16:00
El Guatusi
Janne: Tackar for omdomet "halvproffs"! Inte tillrackligt mkt halvproffs for att fa traffa primadonnorna i italienska landslaget visa det sig, dock... Skamt asido, jag har tva stora passioner: nutidshistoria och fotboll och jag skriver garna om det jag tycker mig fortstatt om dessa amnen och jag blir jatteglad nar det uppskattas. :
Inlägg #22: Postat: 2006-06-05 08:25:00
El Guatusi
Anna: Jag har hort talas om Beitar och deras ökanda kampsanger... Kanner du for att ga i clinch med en sa otuktad verklighet sa maste du beratta. Walraffa inte for grundligt bara, det ar nog inte halsosamt!
Inlägg #23: Postat: 2006-06-05 08:48:00
Janne B
21 El G/ Sedan jag skrivit "halvproffs" var jag lite orolig för att det lät nedlåtande, men du tog det med ett leende. / Fortsätt gärna att skriva lite om Musse och Italiens historia. Väldigt många i min generation har goda kunskaper om England och Tyskland. Men Italien har blivit semsterlandet där man tittar på antiken men inte något om nutidshistoria. Några av Andra Världskrigets blodigaste slag stod väl i Italien?
Inlägg #24: Postat: 2006-06-05 08:59:00
Inger Olsson
Christer Löfman: alias El Guatusi Det är inte konstigt att jag har missat dina artiklar om det har handlat om fotboll. Idkar själv sporter men fotbollen har blivit för mycket politik. Men, som Anna Veeder också säger, du gör sporten intressant då du gräver djupare.
Det är bara att instämma i di
Inlägg #25: Postat: 2006-06-05 08:59:00
El Guatusi
Janne: Under forsta varldskriget utspelades nagra verkliga blodbad uppe i nordostra Italien/nuvarande Slovenien, dar Mussolini var ett av soldaterna hatat o av de overordnade uppskattat underbefal o Ludwig Wittgenstein lojtnant pa den osterrikiska sidan. Italienarna visade har faktiskt prov pa alla de goda soldategenskaper
Inlägg #26: Postat: 2006-06-05 09:00:00
Inger Olsson
komm. 14 där just dagens fotboll har blivit en febertermometer av samhället i övrigt. Finns också andra ställen att wallraffa på om man vill "ta tempen"
på ett folks mentalitet ;-
Vad säger du om kvinnlig världsfotboll? Själv tycker jag den också stinker politik.
Ska läsa dina andra 3 artiklar på Sourze.
Janne B: dina kommentarer förstår jag inte.
Inlägg #27: Postat: 2006-06-05 09:03:00
El Guatusi
som varlden efterat aldrig erkande dem. Detta var en av anledningarna till fascismens framgangar: man ville visa att Italien kunde vara ett sobert, disciplinerat och "nordligt" folk Musse sjalv vare ju fran Forli i n. Ita. Dessvarre battrade italienarna pa sitt daliga solkdatrykte genom att bombardera obevapnade flyktingar pa Korfu 1923 och genom att gasa o bomba sig genom Abessinien 1935/36...
Inlägg #28: Postat: 2006-06-05 09:06:00
El Guatusi
Nar 2VK brot ut hade Musses verklighetsuppfattning sa till den grad vrickats av alla bruntungor att han trodde att nagra tusen kulsprutor skulle gora Italien oslagbart i ett krig. Han hoppade pa det doende Frankrike i juni 1940 tyskarna hade ju redan intagit landet fran nordost o nar kriget inte ville ta slut
Inlägg #29: Postat: 2006-06-05 09:09:00
El Guatusi
sa snabbt som tankt var "ett par tusen doda for att fa vara med om Europas uppdelning" hade han tankt sa ville han visa sig pa styva linan i Grekland o Nordafrika. Idel katastrofer. Redan vid invasionen av Albanien sades det, att det antagligen varit tillrackligt om albanerna haft ett disciplinerad brandkar
Inlägg #30: Postat: 2006-06-05 09:14:00
El Guatusi
for att de skulle varit i stand att kasta italienarna i Adriatiska havet... Naval, 2VK skonade dessbattre Italien fran storre forodelse. Det varsta slaget stod vid det storslagna klosterkomplexet Montecassino s om Rom, dar tyskarna holl stand lange och tiotusentals dog. Daribland ett otroligt heroiskt polskt forband, klatt i trasor, som vandrat till fots genom hela CCCP och Iran for att na Medelhavet.
Inlägg #31: Postat: 2006-06-05 09:16:00
El Guatusi
De storsta italienska forlusterna intraffade pa Ostfronten, dit Musse i sitt vanvett skickade 200.000 soldater till Hitlers hjalp. Bestyckade med pappkangor och gott mod, for att ta sig an Roda armen o den ryska vintern. Nastan samtliga strok med, behover jag val knappast namna...
Inlägg #32: Postat: 2006-06-05 09:38:00
Anna Veeder
El G och Janne, ursäkta att jag tjatar, men ni måste läsa Captain Corellis Mandolin som till stor del handlar om 2VK, Italiens invasion av Albanien och Grekland och också en del grekisk historia som allt var helt nytt för mig. Boken, inte filmen.
Inlägg #33: Postat: 2006-06-05 09:45:00
Anna Veeder
Just kriget mot Albanien var väl närmast ett totalt vansinnesdåd, där soldaterna i princip saknade utrustning, förnödenheter och inte minst en fungerande befälsstruktur. Fick intrycket att fler soldater omkom pga usel utrustning de frös ihjäl, eller för att de saknade ammunition och inte kunde försvara sig än av riktiga strider.
Inlägg #34: Postat: 2006-06-05 09:55:00
Inger Olsson
Anna Veeder: jag vill också vara med på ett hörn ;- Låter som intressant historiedykning. Men på vilket/vilka språk finns boken Mandolin?
Inlägg #35: Postat: 2006-06-05 10:01:00
El Guatusi
Anna: Ja, och detsamma intraffade i Grekland. Men det var en evig tur att sa skedde: tyskarna tvingades komma till italienarnas undsattning och pa sa satt forsenades Operation Barbarossa invasionen av CCCP med en dryg manad - tillrackligt for att den ryska vintern skulle hinna sla till innan invasionen slutforts. Utan Musses "bistand" kunde nog Hitler vunnit kriget, sa vi far val skanka honom en tacksamhetens tanke pa lordag, da det ar 46 ar sedan han satte dolken i Frankrikes rygg...
Inlägg #36: Postat: 2006-06-05 10:04:00
Janne B
Det katolska Italien anföll visst Albanien på just Långfredagen med ett bombregn. Detta hörde jag för mkt länge sedan, har inte kollat. Hitler lär ha haft det djupast förakt för den intalienska krigsföringen. / Inger, om det är något du inte förstår så är det bara ett av mina skämtförsök som misslyckats..
Inlägg #37: Postat: 2006-06-05 10:05:00
Anna Veeder
34/Sorry Inger, jag har bara tjatat på El G och Janne om den här boken förut i en liknande diskussion. Boken "Kapten Corellis Mandolin" av Louis de Bernieres måste finnas på svenska bibliotek, den är inte ny. Har dessutom läsreferenser på slutet trots att det är en roman.
Inlägg #38: Postat: 2006-06-05 10:07:00
Janne B
35 / Detta att Barbarossa kom igång minst en månad för sent har jag också hört, men aldrig orsaken till det.
Inlägg #39: Postat: 2006-06-05 10:09:00
El Guatusi
Foraktet for italienska soldategenskaper delades av nastan hela varlden, och det var just darfor som fascismen blev de spanda musklernas regim. Svartskjortorna sprang omkring pa landets gator o torg med jarnskodda kappar o pistoler. T o m smabarn i femarsaldern skrudades garna i den fasc uniformen och med sma minipakar o minipistoler. Allt det har kan synas studentspex, men for den tidens italienare var det faktiskt en period av nationell vackelse... Lite har varlden gatt framat, anda.
Inlägg #40: Postat: 2006-06-05 10:13:00
Anna Veeder
35/Om du säger det så...sedan tror jag ju att det var snarare disciplinen i den preussiska armen än Hitlers förmåga som befälhavare som gjorde att tyskarna klarade sig så länge som de gjorde. Tack snälla italienarna för att de strulade till det och avledde tyskarnas uppmärksamhet.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...