|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-03 19:53:00
|
|
Elina |
6 timmars dag skulle bli 8 t. arbete men slafsigt utfört i 6 timmar. Inte kommer det anställas mer folk, det görs inte idag heller för tex föräldralediga med förkortad arbetstid.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-03 20:50:00
|
|
bloggeri |
Jag anser att alla ska få jobba så mykcet eller lite man vill, men till samma betalning. Den som jobbar 2 timmar ska ha samma dagslön som den som jobbar tolv. Arbete är vad som utvecklar oss, det är livets mening. Den som arbetar lite har ju tråkigare och jag tror dom flesta därför väljer att jobba tolv timmar. Arbetet ska befria oss och för att bli fri får man ligga i.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-03 21:58:00
|
|
bagge |
Det finns i denna kontext två sorters människor. De som tror att det finns en viss fast mängd arbete att fördelas mellan människor. Om jag jobbar över en dag så går det ut över en annan människa som blir arbetslös pga den övertiden jag gjorde
Sen finns de som tror på att man kan skapa arbete.
I Sverige verkar det ha blivit så att grupp 1 har en väldigt stor majoritet.
De kan med fördel tex läsa Länk: en.wikipedia.org
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-04 10:32:00
|
|
JEM |
Nu har bloggeri verkligen ställt sig egen diagnos. Tack för det, bloggarn. Nu behöver jag inte ödsla energi på att debattera med dig. Samma lön för 2 resp. 12 timmars arbete. Det var väl så de hade det i Gulag och Belsen?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-04 10:34:00
|
|
JEM |
till er övriga vill jag säga; Varför ödsla energi på att kämpa för 6 timmars arbetsdag när många inte ens kommit ner till 8? Om vi börjar med att få ned maxarbetstiden till 8 timmar kanske den utopiska 6 timmarsdagen kan bli verklighet inom en 50 års-period.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-04 10:39:00
|
|
JEM |
Arvbetstiden 0800-1700 är mycket vanlig idag. För den som inte kan räkna kan jag informera om att det är 9 timmar. Naturligtvis med avdrag för en timmes lunch. För den som kallar denna timme för fritid och tror sig hinna umgås med familjen och förkovra sig kulturellt, kan dagen kanske framstå som varandes 8 timmar. Jag tycker dock att dagen sväljer nio timmar, alltså har människor med denna arbetsdag 9 timmar per dag och inte 8, på arbetet!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-04 15:51:00
|
|
JEM |
Varför inte sluta att arbeta allihop? Det finns säkert någon annan som kan betala kalaset. Förfan, låt oss utnyttja arbetslöshetskassan och kanske jobba svart istället. Pengarna till det allmänna kan väl tex Schyman arbeta ihop!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-08 22:05:00
|
|
marcusperlitz |
På Stenåldern jobbade vi 4timmar om dagen. Är stenåldern en utopi? eller är det vi som är helt vrickade? När jag säger Stenålder menar jag egentligen Jägar och Samlar tiden. Vissa San-folk lever fortfarande så.
|
| |