|
Inlägg #1: Postat: 2006-05-29 22:56:00
|
|
Hugo O |
Varifrån har du fått att Tjetjenien styrdes av islamister? Låter som rysk propaganda i mina öron. Tjetjenien ligger inom den ryska republikens gränser; det var för att skydda Rysslands integritet, och för oljans skull, som Jeltsin markerade så fruktansvärt hårt i Tjetjenien.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-29 23:02:00
|
|
Hugo O |
Sen kan jag inte låta bli att påpeka att islamismen - i alla fall den radikala form som du tycks syfta på - är uttalat rasistisk gentemot Israel och judendomen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-29 23:09:00
|
|
Hugo O |
O slutligen håller jag inte med om att de europeiska stormakterna ingenting lärde av första världskriget. Tvärtom lärde man läxan för väl. Inför WW1 trodde man att kriget skulle vara över på några veckor, att det skulle rensa folksjälen och hölja nationen i ära. Anfall var det hedersamma sättet att kriga och hösten -14 praktiserade Frankrike doktrinen "ataque à loutrance" som innebar att man alltid skulle anfalla, oavsett situation. Det ledde till den värsta folkslakten västeuropa har skådat.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-30 09:32:00
|
|
Anna Drangel |
Yngve, det var mycket text utan mellanslag. Intressant att läsa, men du hade vunnit på att dela upp texten i flera stycken för att göra den lite mer lättläst!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-30 11:29:00
|
|
Banestyrelsen |
"I framtiden kan det bli ett tredje världskrig mellan de muslimska staterna och resten av världen." Bara två poler alltså? Men vad har "resten av världen" gemensamt förutom att de inte är muslimer?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-30 22:29:00
|
|
Jonas Wallmander |
Vad är en islamist enligt dig? Sunni? Shia? Wahabist? Hur kan du tro att Centralasien skulle kunna bli någon slags enhet med "teokratiskt" styrda stater? Samtliga präststyrda stater i Centralasien baserar eller har baserat sin makt på våld och har ingenting med teokrati att göra. För en Sunnimuslim är en Shiit en större skurk än vad en amerikan är. Bry dig inte om deras antiamerikanska propaganda, det är bara blå rök.
|
| |