King Kong eller Godzilla i nästa års Eurovision?

Den här tråden diskuterar artikeln King Kong eller Godzilla i nästa års Eurovision?.
Inlägg #1: Postat: 2006-05-21 06:27:00
Peter Andersson
Redan året efter ABBA var det väl en holländsk grupp som utklädda till barbarer vann hela tävlingen med en låt om Djingis Khan!? Showmanship plus en åtminstone hyfsad låt kommer alltid att slå shopmanship och schlagerdivalater, frågan är snarare varför det senare har haft tävlingen i ett så fast grepp i 30 år att t.o.m ordet schlagerdiva har etableterats? Kan gayrörelsens grepp om kulorna no pun intended ha haft något med saken att göra?
Inlägg #2: Postat: 2006-05-21 06:47:00
Peter Andersson
Några bra "stylade" melodiösa rockare har vi väl inte i Sverige ännu men band som aldrig fått den uppmärksamhet de förtjänar finns att "damma av" om de går att intressera. Jämtländska 220 Volt lyssna på "electric messengers", "the harder they come" och "heavy christmas", tjejerna i Drain STH som enligt en amerikansk onlinevän till mig "skulle ha varit större än Nirvana om de kommit från Seattle" "Simon says" var en hit och Lambretta som med "Bimbo" rockade röven av det mesta häromåret.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-21 09:52:00
bloggeri
För oss som redan gillade Litauens var det ingen överraskning att dom kom bra till i tävlingen, men för Billy Butt var det chockerande. Butt hänger inte med i UTVECKLINGEN. Carola har bra röst, är snygg att se på, men i internationella sammanhang är hon en dussinvara och kommer aldrig att slå igenom. Hon är bara en modern Alice Babs. Hela tävlingen var en seger för kopplingen HUMOR och MUSIK, och därför ett stort steg framåt för mänskligheten.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-21 10:44:00
Bong
Inte så konstigt att Finland vann. Om det sitter 10 eurodiscodiggare, 10 schlagerfantaster och 5 hårdrocksfans som ska rösta på 10 eurodiscolåtar, 10 schlagerlåtar och en mesig hårdrockslåt så kommer ändå hårdrocken att vinna... eftersom den sticker ut. Hade hårdrockarna i stugorna haft 5 bidrag att välja på hade resultatet varit annorlunda.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-21 11:50:00
megaman
Hoho se det som ett folkuppror mot den organiserade gayschlager eliten.. Folk är helt enkelt ljuvligt trötta på den gayifiering som har pågått de senaste 20åren, det har stulit programmet från svensson. Min farmor vill inta ha en massa gaytyckare som ironiserar och gör sig lustig över hennes artister. Vill gaymaffian ha någon revanch nästa år får det söka inspiration hos rob halford eller nått för gayshlager grejjen funkar inte längre. Seså gå trösta er med falukorv. Soumi sisu perkele!!
Inlägg #6: Postat: 2006-05-21 12:05:00
MdaG
Min röst gick till Lordi. Skönt att Carola och resten av alla "Bert"-bidragen sopades undan. Nästa år kanske det finns utrymme för lite kreativitet och inte samma smörja som skivbolagen vanligtvis pumpar ur sig. Kan inte ens slå på radio idag utan att höra BWOs dagislåt skräna i örat. Hu.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-21 20:33:00
StaffanH
Jag gläds verkligen med Finland för deras seger i festivalen, men samtidigt var jag naiv nog att tro att det fortfarande var musiken som tävlade. Vad har scenshowen med den musik som framförs att göra i det här sammanhanget? Hade det varit en artistgala eller konsert så ok, men det är det ju inte fråga om här. Nu kanske Billy sätter mig i skamvrån, men jag gillade faktiskt Rumäniens bidrag och tyckte att även den sångaren hade bra röst.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-22 07:47:00
Per W
Det går naturligtvis inte att upprepa ett redan använt recept. MEN det ger kanske svenska låtskrivare insikten att ABBA-receptet inte håller längre. Inte Peter Himmelstrand-receptet heller. Thomas G:son, Bobby L, Bert och den där j-a evighetsmaskinen "Pling" borde portförbjudas nästa år. Kom med något nytt och EGET. Gå och göm dig Åke Tråk!
Inlägg #9: Postat: 2006-05-22 13:30:00
pUs
Som några redan nämnde, det är ganska givet varför Finland vann. Det fanns troligen flera låtar som var "bättre", men dom dränkte varandra i sin personlighetslösa strömlinjeformning. Det låter välpolerat, sensationslöst och skittråkigt. Även om vi skiter i monstermaskerna ett tag så stack faktiskt Finlands låt ut rejält. Jag gillar den. :
Inlägg #10: Postat: 2006-05-22 13:38:00
Janne B
Monstermaskerna, blir nu de norm för kommande tävlingar? Eller blir skönhet och skön sång norm igen.Från tidigare tycker jag mig minnas att några vunnit mest på dans/gymnastik. Ja de som ställer upp nästa är måsta ha svåra val och kval i detta Multikulturella landskap. De som far på Dragspelsstämman i Ockelbo? har det lättare.
Laddar...