Min autistiske son får inte gå i skolan!

Den här tråden diskuterar artikeln Min autistiske son får inte gå i skolan!.
Inlägg #1: Postat: 2006-05-15 06:15:00
susanna s
Stackars dig min son har haft assistent sen andra klass trots att han för barta ett par månader fick sin diagnos aspbergerssyndrom. Fast jag vill varna dig att barnet får en assistens innebär inte att skolan fungerar för det. Många barn med den här typen av problem passar helt enkelt inte oi skolan utan mår bättre hemma.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-15 10:52:00
Leif-Arne
Nu är jag inte speciellt insatt, men har en fundering, har din son rätt till stöd enlgt LSS? Om så fallet kan där finnas möjlighet till öppningar.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-15 22:36:00
Sunny
Jag känner med dig för jag fick veta en del om autism när min dotter arbetade som assistent o jag förstår att du drar ett tungt lass. Tyvärr är det så i vårt bantande välfärdssamhälle att de som har ett handikapp eller en kronisk sjukdom inte får den hjälp de har rätt till utan en tuff kamp.Det gäller även gamla o dementa eller bara strokdrabbbade som lämnas åt sig själva med en daglig matlåda.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-16 12:26:00
Susanne Eriksson
Enligt skolagens fjärde kapitel har jag rätt till stöd för min son.Det säger även skolministern och skoverket i brev till mig.LSS har inget med elevassistent att göra.Det är inte en personlig assistent han behöver.Trots att dom bryter mot skollagen händer inget mvh susanne eriksso
Inlägg #5: Postat: 2006-05-16 14:20:00
martinojes
Kan det vara aktuellt med personlig assistans? Jag rekommenderar att du tar kontakt med Fredric Käll på Vivida Assistans AB, tel 019-157771. Där får du kostnadsfritt juridisk hjälp om PA kan vara en lösning. Jag har själv träffat Fredric, han verkar mycket kompetent.

Jag skulle vilja ha en direktkontakt med dig Susanne, jag vill presentera en ide för dig. Maila mig på martin snabel-a autismspektrum punkt se.
Laddar...