Inlägg #1: Postat: 2006-05-14 10:06:00
|
Mayito |
Peter, du har just kränkt mig något så fruktansvärt med detta inlägg. Faktum är att det känns som en våldtäkt. Ja, du har har just våldtagit mig. Gå i fängelse!
Hajar du? Du förstår säkert orimligheten i att du ska behöva ta ansvar för mina upplevelser. På samma sätt ska män inte alltid behöva ta ansvar för att kvinna känner sig kränkt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-14 10:07:00
|
Mayito |
Det förhåller sig på samma sätt med kvinnors berättelser om övergrepp. En del låter bra, andra inte. Vissa är sanna, andra inte. Bara för att en kvinna anser sig ha upplevt något hemskt behöver jag inte tro på det. Ingers berättelse är bara pinsam. Det är min fulla rättighet att faktiskt få säga det.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-14 10:17:00
|
peter_ |
Ja, det har du rätt att säga. Däremot tycker jag att man ska visa hänsyn. Det är riktiga människor du samtalar med.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-14 10:30:00
|
Mayito |
Tja, ungefär på samma sätt som Inger visar hänsyn till män som bor på Cypern? Jag vet inte vad jag ska säga. Jag påtalar så sakligt jag kan alla brister i berättelsen. Jag vet att det inte gläder henne men jag vill sätta ner foten. Skriver hon på ett publikt forum får hon ta kritiken.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-14 10:31:00
|
peter_ |
Det får vara upp till var och en och när man publicerar en artikel så får man ta de reaktioner den väcker. Mitt inlägg när det gäller detta syftar bla till att ge Inger O moraliskt stöd i den "process" hon satt igång iom denna artikel.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-14 10:35:00
|
Mayito |
Du reagerar inte alls över den bild Inger ger av Cypern som våldtäktsö och dessutom letar efter nya "offer"? Jag tycker att det är fruktansvärt. Men när någon pekar ut sig själv som våldtäktsoffer är tydligen allt efter det förlåtet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-14 10:36:00
|
Janne B |
Peter/ Jag vill ge dig ett varm tack för din insats här. Inger är i sin fulla rätt att berätta på sitt sätt utan att totalt bli ifrågasatt. Detta är inte inkvisitionsdomstol. Jag har som jag skrev tidigare en känsla av att mayito helt missat något mycket viktigt...som vi andra förstått.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-05-14 10:39:00
|
Mayito |
Ok. Janne. Upplys mig då.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-05-14 10:44:00
|
Janne B |
Har du aldrig hört talas om personligt integritet? Vet du
inte att man ska vara aktsam med folk som haft det svårt?
Har du ingen empati med dina medmänniskor? /Jan diako
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-05-14 11:04:00
|
Nähädu |
Man ska ha klart för sig att Ingers inlägg är en partsinlaga, som sådan är den helt ok. Den är välformulerad och noggrann, men likafullt en subjektiv partsinlaga. En försvarsadvokat i vilken rättsstat som helst hade smulat sönder den.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-05-14 11:15:00
|
Mayito |
Suck. Ja, käre diakon. Min empati är god. Ligger på minst samma nivå som din. Tack för kaffet. För inte tror du att du är en bättre männíska än mig? Du har just - ofrivilligt - satt fingret på problemets kärna som är tudelad. Den ena halvan är att "våldtäktsoffer" aldrig får ifrågasättas. Den andra är att "offren" alltid får fullständig amnesti.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-05-14 11:16:00
|
Mayito |
Din empati verkar bara sträcka sig till Inger. Jag anstränger mig för att tänka på alla. Om Inger på något sätt vinner framgång med sin historia som inte bara jag är tveksam till är det hemskt. Då är det garanterat att en ung pojke får lida som fan. Är hans lidande mindre värt? Hade Inger presenterat en historia som jag kunnat sympatisera med så hade jag givetvis gjort det.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-05-14 11:16:00
|
Mayito |
Dessutom stinker flera instick i berättelsen av rasism. Exempel: "Men det var ramsan han sade som fastnade. Som om det vore ett religiöst mantra rabblade han långa fraser på ett språk som jag är mycket osäker på är grekcypriotiskt." Lägg till inledningen där hon skriver att det är ungefär så det går till på Cypern och att hon vill ha kontakt med fler "offer".
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-05-14 11:17:00
|
Mayito |
Där har vi amnestieffekten. Den är makalös. Jag minns en sketch i Lorry där Johan Ulveson spelar ledare för ett punkgäng som blir intervjuad: Varför misshandlade ni den där gamla damen? Ja, men vadå, vi har ju ingen lokal juh! Det finns många exempel som visar att i det ögonblick en kvinna påstår sig ha blivit våldtagen så får hon syndernas förlåtelse för alla sina handlingar.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-05-14 11:18:00
|
Mayito |
De går plötsligt hem med det mesta. "Ja, men hon har ju blivit våldtagen då måste man ju förstå..." Visst, en människa som råkat ut för något hemskt ska man vara försiktigare med. Men vad gör man när man inte tror henne och tycker att hon agerar dåligt mot en annan människa? Tja, jag sätter iaf ner foten. Min empati kräver det av mig. Amen.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-05-14 12:26:00
|
Janne B |
Jag hävdar fortfarande att man ska var mycket försiktig med en namngiven person som lämnar ut sig så här. Den andra personen har vi inte namn, adress, ålder utseende osv på. Han är helt skyddad i sin anonymitet. Det är en av de saker du inte förstår. /Vilka som är bättre människor avgör man inte på en kafferast eller med några rader!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-05-14 12:29:00
|
Janne B |
Bergspredikan:" Döm inte, så blir ni inte dömda. 2 Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. ..."
Detta gäller oss alla.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-05-15 11:19:00
|
Nähädu |
Janne B/ Du glömmer att Inger själva valt att lägga ut sitt eget namn här, på ett publikt forum. Då får man räkna med kommentarer som dessa. Hon kunde valt att vara anonym om hon velat. Mayito är måhända iskallt kritisk i en känslig fråga. Men han har inte desto mindre rätt i mycket av det han skriver.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-05-15 13:39:00
|
Janne B |
18 Nähädu/ Jag förstår dina viktiga synpunkter.Men jag förstår inte varför en viss person går till storanfall med ett flertal inlägg.Jag förstår Ingers syfte, men jag förstår inte alla vart Mayito vill komma.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-05-15 13:40:00
|
Janne B |
..jag förstår inte alls..ska det vara ova
|
|