Inlägg #1: Postat: 2006-05-12 17:59:00
|
Leif-Arne |
Tillägg till texten. I stycket om Robert Putnam görs jämförelser mellan " nord och syd" , där skall givetvis stå "nord och syd Italien"
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-12 18:12:00
|
Janne B |
Om det var så i Jönköpingstrakten, vad hände då 10 mil norrut i Borås? Där startades i stället ett enormt antal textilföretag i hemmiljö men även en del stora textilindustrier efterhand. Men Boråsområdet började kallas för Knallebygden på grund av alla de som gick omkring på somrarna och sålde det de producerat på vintern. Området kallas också sjuhäradsbygden och har drabbats hårt av fabriksnedläggningar.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-12 18:15:00
|
Janne B |
De två områdena är geografiskt väldigt lika med sina skogar, sjöar och vattendrag. Men jag tror att man samarbetade i Småland medan grannarna var betydligt mer individualister. Varje hem saluförde sina egna produkter. EFterhand lade industrin ut hembeställningar. Erkänner att jag vet lite för lite om detta. Men skillnader är alltid facinerande att studera. Knallarna "drabbades" inte av väckelsen...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-12 19:04:00
|
Uno Hansson |
Dem som bör kunna vinna mycket på att samarbeta idag är konsumenterna. På samma sätt som att arbetarna mer och mer organiserade sig för hundra år sedan, så borde konsumenterna organisera sig idag. Internet bör då kunna användas som kommunikationsnav. forts...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-13 11:21:00
|
Anna Drangel |
Intressant och välskriven text. I din nästa! skulle det vara intressant att höra din syn på utvecklingen från 70-talets kollektivism till dagens individualism...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-13 22:19:00
|
Lars Nilsson |
Nå Leif-Arne, ge mig ett råd hur jag skall rösta om biltullar. Jag bor i Stockholms innerstad och äger ingen bil. Nuvarande biltullar gynnar helt klart min närmiljö ännu mer om dessa höjs. Problemet är att dels tycker jag Billström lurat väljarna när hon gick till val på att biltullar inte skulle införas, dels att det är odemokratiskt att inte kranskommunerna får vara med att rösta om dess tullar.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-13 22:32:00
|
GunnarL |
Betydelsen av gemenskaphetskänslan kan knappast överskattas! Jag är uppväxt i ett brukssamhälle med dess speciella anda. Där höll man ihop, där fanns en obönhörlig social kontroll man kan kalla det skvaller som gjorde att alla skötte sig och trots att det fanns sociala gränser så dominerade de gemensamma intressena!
|
|