|
Inlägg #1: Postat: 2006-05-08 07:52:00
|
|
AlfVerner |
Nu har ju inte jag satt rubriken, utan en fullblodsamatör i redaktionen. Jag skriver "VIKTIG PUSSELBIT" och artikeln pekar på konsekvenserna av en kursomläggning och hur ordet "fri" kommer att få sin motsatta effekt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-08 07:55:00
|
|
AlfVerner |
Annars har du i princip rätt, dock i det större perspektivet "marknadskrafterna" och nyliberalismen. Världen måste går från privat-kommunalt-statligt till globalt beslutsfattande, inte tvärtom.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-08 22:45:00
|
|
Uno Hansson |
AlfVerner/ Du poängterar demokrati; men något som är viktigt i en demokrati är subsidiaritetsprincipen, dvs. att beslut skall fattas av dem som faktiskt och primärt berörs, dvs. i detta fall på lokal och privat nivå.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-09 23:09:00
|
|
AlfVerner |
Nu tänker jag skola/barn, d v s att det är barnen som berörs, att barnen inte är myndiga och att samhällets överlevnad kräver utbildning i den demokratiska förutsättningen, rättigheten att träffa sina medmänniskor med olika psykiska, fysiska, kulturella, sociala etc. förutsättningar.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-09 23:10:00
|
|
AlfVerner |
Jämför ett företags krav på sina anställda att delta i arbetsplatsträffar kring affärsmålen; "alla ska dra åt samma håll" för att uppnå målet. Detta "Sovjettänkande" är SJÄLVKLART på företagsnivå, men inte på samhällsnivå.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-09 23:13:00
|
|
AlfVerner |
Vi accepterar inte att hyra bostäder av staten, däremot av bankerna och vi tycker det är jättebra så länge marknaden, pyramidspelen utvecklas. Alltfler hus ägs av bankerna, det är självklart och uppmuntras att bankerna äger våra hus, men inte staten...allmännyttan avvecklas och hyresägare efter hyresägare blir oförtjänt miljonär.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-09 23:15:00
|
|
AlfVerner |
På punkt efter punkt sväljer befolkningen Timbrofascisternas tankar och de som är inne i systemet tycker det är jääääättebra, utan att man ser vilken bomb som apteras hos dom som står utanför och aldrig kommer in.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-05-09 23:19:00
|
|
CMO |
5/ Bingo! I ett företag får man betalt för att vara med och dra mot ett och samma mål, det som ägaren bestämt. I ett samhälle är mitt mål lika viktigt som ditt, vi är individer med olika mål och jag jobbar inte för dig och du inte för mig om vi inte frvilligt ingått i ett sådant förhållande.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-05-09 23:20:00
|
|
AlfVerner |
Om Staten skulle kräva uniformstvång på elever skulle detta kallas för kommunism, indoktrinering etc. Däremot kan en simpel och avintellektualiserad gymnasieskola för ekonomistuderande införa uniform och injicera idéer om att eleverna skulle utgöra någon slags elit - Då är det ett trevligt tilltag som stärker eleverna i den gemensamma övertygelsen om att man verkligen är någor extra.".
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-05-09 23:24:00
|
|
AlfVerner |
8>Ett medborgarskap är det starkaste medlemsskapet som kan erbjudas en människa och i praktiken ett kontrakt som erkänner de grundlagar som styr samhället. Att jämföra det medlemsskapet ett enskilt företags ambitioner berättar skillnaden i våra ståndpunkter.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-05-09 23:26:00
|
|
AlfVerner |
8>Är det så att du prioriterar det enskilda företaget framför Sverige/Europa/FN så är det dags att se över hela konstitutionen. Jag inser mycket väl att samhällskontraktet är under upplösning, men jag är inte riktigt säker på att du vill hänga kvar vid din ständpunkt om jag skulle bli riktigt pissed off av din egoism.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-05-09 23:27:00
|
|
CMO |
10/ Right, och vi ska gå på intensivutbildning hos Alf för att lära oss vad bli lydiga medlemmar som drar åt "rätt" håll.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-05-09 23:32:00
|
|
AlfVerner |
12>Klarar du av det i trafiken? Kör du på höger sida? Släpper du fram fotgängare? Det är väl för fan inte MIN kurs, det är den DEMOKRATISKT BESLUTADE kursen du ska gå, med obligatorisk närvaro, som ytterst ska leda till fängelse för föräldern om barnet inte är närvarande.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-05-09 23:35:00
|
|
AlfVerner |
12>Trafiken är en ytterst liten, enkel och demokratiskt del som är beslutad för att skapa optimala förutsättningar för att trafiken ska fungera på bästa sätt. Ibland drabbas vissa individer, man kan få rött ljus, eller tycker hastigheten är för låg etc. men över hela vaka trafiksäkerhetsverket som inte jobbar med individkrav, utan skapar förutsättningen för umgänget i trafiken.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-05-09 23:37:00
|
|
AlfVerner |
Vi har t o m KÖRKORTSUTBILDNING, är inte det för djävligt i din Timbrohjärna? Är inte det en inskänkning i den individuella friheten? Du kan väl för fan själv lära och examinera dina ungar?? Och hur du tar en rondell kan väl andra skita i?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-05-09 23:41:00
|
|
CMO |
På min egen väg kör jag hur jag vill.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-05-09 23:45:00
|
|
AlfVerner |
...om vi då fölänger den tanken och låter hela samhället fungera utifrån att alla vägar är enskilda och att alla kör som dom vill, då har du sammanfattat konsekvenserna av privatskolorna på ett mycket bra sätt.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-05-09 23:46:00
|
|
AlfVerner |
Men jag ska garantera dig; Du kommer inte att vilja ta konsekvenserna av det.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-05-10 14:21:00
|
|
CMO |
13/ osv Alf, Trafiken är ett rätt bra och pedagogiskt exempel på statens samhällets legitima roll. Visst är det som du säger att vi måste ha vissa gemensamma grundläggande regler för vi uppträder i trafiken. Vad frågan gäller är hur långt det är nödvändigt och önskvärt att driva likriktningen och regleringen.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-05-10 14:27:00
|
|
CMO |
f/Om man kommer fram till att vi bör ha en standard för vilken sida av vägen man bör köra på så följer inte därav att vi även måste bestämma att alla ska köra en en Volvo V70 och ha P4 inställt på bilradion. På samma sätt kan vi besluta att det finns vissa grundregler som en skolutbildning ska uppfylla och därutöver kan det finnas utrymme för ett val utifrån personlig preferens.
|
| |