Sätt fart Janne, det är krig

Den här tråden diskuterar artikeln Sätt fart Janne, det är krig.
Inlägg #1: Postat: 2006-05-08 11:02:00
Anna Veeder
Janne oljesheik...din berättelse påminner mig om hur svenska soldater i början på andra världskriget satte upp långa pinnar litet snett i hövolmar, för att tyskarna med litet tur skulle ta dem för infanteri...och så flyttade man dem på nätterna så att tyskarna skulle tro att det fanns många soldater.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-08 11:35:00
GunnarL
Bra skrivet Janne! Jag minns också mycket väl den här "krisen". Stort rabalder som snabbt gick över - vi hann heller aldrig få ut ransoneringskupongerna. Slutklämmen är också mycket bra!
Inlägg #3: Postat: 2006-05-08 12:55:00
Lars Nilsson
Kul story Janne!
Inlägg #4: Postat: 2006-05-08 14:07:00
steno
Svärfar triumferade han hade sparat på allsköns bråte, snören, sängbottnar i 50 år, utslitna tandläkarborrar, gipsmasker.De grinade mot mig i gästrummet"Där ser ni!" Jag erbjöd grammen som var handelsresande med vräkjig bil att låna min Fiat 127. Han log snett men tacksamt. Vi hade fått tilldelning jag hade köpt några dunkar och hamstrat. Vind och förråd var antagligen fulla. Någon hade visst använt badkaret som reservtank. Konstigt nog blev det inga explositioner
Inlägg #5: Postat: 2006-05-08 17:48:00
StaffanH
Då var jag 13 år och vi hade nyligen flyttat till Göteborg. Jag minns att mina föräldrar fick ransoneringskort för bensin med posten, men jag tror aldrig att de behövde använda det. Ransoneringsperioden blev kort. Har också för mig att extra tilldelningar utdelades ganska flitigt, så man konstaterade att hade ransoneringen blivit längre hade den knappast haft den förväntade effekten. Kan heller inte minnas att den direkt påverkade vardagslivet för oss.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-09 20:22:00
Sunny
Oj Janne: Jag minns till o med de som bunkrade olja i badkaret!
*ler*
Inlägg #7: Postat: 2006-05-11 17:58:00
steno
Det man slås av vilka effekter en kris, en trend, en kampanj kan få. Minns Hylands program "alla" såg programmet. "Gå ut och släck alla lampor och andra strömkällor". Vattenfalls indikator föll som en sten...
Inlägg #8: Postat: 2006-05-11 18:00:00
steno
Trängselskatten har minskat trafiken. Vilka andra effekter skulle man kunna åstadkomma med avgifter, bonus, avgiftssänkningar eller annat runt om i samhället?
Laddar...