|
Inlägg #61: Postat: 2006-04-30 10:45:00
|
|
AlfVerner |
Jag försöker berätta om den ekonomiska förutsättningen för extremismens utveckling, om hur de utblottades hopp blir extremismen ofta i religiös form och att den ytterst är ett resultat av ett ansvarslöst ledarskap som berikar sig ohämmat på allas bekostnad.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2006-04-30 10:45:00
|
|
AlfVerner |
Jag försöker berätta om den ekonomiska förutsättningen för extremismens utveckling, om hur de utblottades hopp blir extremismen ofta i religiös form och att den ytterst är ett resultat av ett ansvarslöst ledarskap som berikar sig ohämmat på allas bekostnad.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2006-04-30 10:48:00
|
|
AlfVerner |
...hade mina tankegångar varit enkla så hade vi haft fred, en värld i balans och en värld styrd av tanken på människans lika värde och rationella beslut. Nu är dom tyvärr inte enkla, vilket istället får socialdemokrater som GunnarL att rasa, egentligen inte så mycket över mig, utan över sitt eget tillkortakommande.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2006-04-30 10:52:00
|
|
AlfVerner |
...hade mina tankegångar varit enkla så hade Israel inte existerat som en judisk mambojambostat, utan som en fredlig plats att leva på för alla människor. USA hade inte längre kunnat leva på kredit från övriga världen och den enrgi som läggs på maktfördelning med i synnerhet militära medel, hade istället byggt infrastruktur och offentlig sektor.l
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2006-04-30 10:58:00
|
|
AlfVerner |
Människorna i förintelselägren har dött förgäves. Världen styrs med oundviklighet mot nya konfrontationer och etniska rensningar i kampen om resurserna och ansvaret vilar på "För oss andra vanliga dödliga är han en stor fjant!"-gruppen, som för länge sen ersatt ett eget tänkande med lojalitet mot sin egen grupp, i GunnarL:s fall i lojaliteten mot socialdemokraterna. Det finns ingen debatt att föra med dessa fundamentalister och än mindre ger dom hopp om framtiden.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2006-04-30 12:39:00
|
|
El Guatusi |
Alf: Jag anstranger mig verkligen att folja med i ditt resonemang. Att jag inte lyckas beror helt sakert pa min egen bristande intelligens. Men kan du forklara uttrycket "judisk mambojambostat" for en trogtankt?
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2006-04-30 16:27:00
|
|
Anna Veeder |
Kamrat Alf: till skillnad från den icke alls speciellt trögtänkte El Guatusi anstränger jag mig inte, eftersom jag gav upp någonstans runt kommentar 10. Men trots att jag inte begriper läser jag med förtjusning din utläggning av Apokalypsen på kommunistiska. Påminner om min lärobok i arabiska som trycktes i DDR på 70-talet. Hälsningar från den sionistiska imperialistenklaven till er allihop, speciellt den "socialdemokratiske fundamentalisten" Gunnar :-
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2006-04-30 18:27:00
|
|
GunnarL |
67/ Tack Anna! Jag hälsar tillbaka från min fundamentalistiskt socialdemokratiska tillvaro! Hoppas att Du har det bra! Här regnar det oupphörligt sedan två dygn och skall så fortsätta i morgon också. Men vackra vårvisor på TV och kungens 60-årsdag gör livet uthärdligt ändå.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2006-05-01 08:56:00
|
|
AlfVerner |
66>Absolut! För det första är det fullständigt absurt att överhuvudtaget ha ett religiöst inflytande i en stats angelägenheter oavsett vilken religion som gör anspråk på detta inflytande. Den här fanatiska tron på ett gammalt historiskt dokument, som naturligtvis hade en funktion utifrån den tid då de tillverkades, måste vara överspelad. Beslut måste fattas på rationella grunder, det religiösa ledarskapet är i grunden ett hot mot demokratin.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2006-05-01 08:59:00
|
|
AlfVerner |
66> Det är än mer absurt att hänvisa 2000 år tillbaka i tiden för att legitimera ett återtagande av land. Vilka rockader måste inte då göras över hele jordklotet?? Måste inte hela USA läggas ner till förmån för indianerna? Det är just när det här religiösa mambojambot ställs mot ett annat religiöst mambojambo som vi får en tidsinställd bomb som riskerar hela jordens överlevnad.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2006-05-01 09:05:00
|
|
AlfVerner |
I Sverige börjar också den religiösa fanatismen göra sig hörd. Man kör inte hundar i Taxi av religiösa skäl??, man vill att arvet ska gå med 2/3-delar till sonen och 1/3-del till kvinnan, man förstår inte ordet våldtäkt eftersom det är kvinnans skylighet att tilfredsställa mannen I ALLA lägen och den komiska komedin är att man använder vår hårt framarbetade demokrati för att driva tillbaka utvecklingen till medeltiden, på RELIGIÖSA grunder. Det är naturligtvis helt uteslutet.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2006-05-01 09:11:00
|
|
AlfVerner |
Den istitutionaliserade religionen i alla former har inte i den offentliga att göra och Israel grundar sig på allt det som det moderna samhället måste lämna bakom sig. Israel är en religiös mambojambostat som kommer att få sitt nationella lugn när blodet eller kulorna har tagit slut. Det finns inga som helst förutsättningar för en långsiktigt fungerande stat oavsett var, förrän prästerskapet marginaliseras som individens själavårdare. Jag accepterar religionen, men respekterar den absolut inte.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2006-05-01 09:17:00
|
|
AlfVerner |
67>Självklart ska du INTE läsa argument Anna Veeder. Hela din världsbild kräver ignorans och likgiltighet inför argument. Vifta med Israels flagga är bra nog precis som sossen GunnarL viftar med sin, likaledes utan behov av argument. Mitt hot mot er är hotet mot den oresonliga och hatiska fundamentalismen, där lojaliteten mot "flaggan" kan få extremisten att döda. En extremist hette Adolf Hitler och ni är en skam mot alla som torterade och fick sätta livet till i hans koncentrationsläger.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2006-05-01 09:24:00
|
|
AlfVerner |
67>Detta hade inte varit möjligt utan en hel nations fundamentala tro på att det han gjorde faktiskt överensstämde med något som var både sant och nödvändigt. Mäniskans eviga längtan efter en absolut sanning, efter auktoriteter, efter sin egen flock kombinerat med en världsekonomi i total obalans skapar apokalypsen. Inte nödvändigtvis i form av koncentrationsläger, utan etnisk rensning och religionens roll som verktyg åt olika maktgrupper bygger cynismen.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2006-05-01 09:29:00
|
|
AlfVerner |
Individer som Anna Veeder och GunnarL ÄR EN SKAM för de människor som fick plikta med sina liv, bl a under nazityskland.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2006-05-01 11:07:00
|
|
Anna Veeder |
72/Alf, litet fakta: den sionistiska arbetarrörelsen som praktiskt grundade staten Israel och dess institutioner var och är en sekulär rörelse som stod i skarp motsättning mot de religiösa, som ansåg att en judisk stat endast bör skapas av Messias och är ett brott mot Guds vilja. Att de religiösa har rösträtt och därmed rätt att öva inflytande är däremot helt legitimt, vad man än anser om deras åsikter.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2006-05-01 11:35:00
|
|
AlfVerner |
76>"sionistiska arbetarrörelsen som praktiskt grundade staten Israel" - Det är ALLTID arbetarrörelser som PRAKTISKT ... Länk: kommunistiskapartiet.org är den moderna civilisationens största misstag och definintivt den enskilt farligaste oroshärden. Utan idén om att judarna är "ett utvalt folk" skulle den totalt idiotiska idén om att annektera Palestina varit ointressant.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2006-05-01 11:40:00
|
|
AlfVerner |
...och man behöver inte vara speciellt fantasifull för att inse att de som blir utslängda från sitt eget land när ett obegränsat hat. Makten heter "kärnvapen" och nu har även arabvärlden kommit ikapp den insikten. Det ständigt upptrappade våldet kommer med de rätta galningarna i ledningen att förinta världen och för en religiös "på väg till paradiset" är det inget problem. Det är det som är problemet.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2006-05-01 11:47:00
|
|
AlfVerner |
Men för mig som tror på ett liv på jorden, som älskar solen, skogarna och havet. Som vill dricka källvatten och prata med rådjuren, sitta på fjälltoppen och njuta oändligheten är det helt djävla värdelöst att behöva se hur en samling förvirrade medeltidsmän försvarar gamla stenar och upphöjer dom till heliga platser som man är beredda att döda för. Helt djävla sjukt är det Anna Veeder, lika sjukt som vilket koncentrationsläger som helst.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2006-05-01 11:51:00
|
|
AlfVerner |
Jag har helt enkelt inte tid med sån skit. FN skulle gå in i Israel, ta över makten och rätta till sitt misstag. Man skulle gjort det istället för att låta Bush gå in i Irak.
|
| |