Förintelsen ur ett grodperspektiv

Showing page 7 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #121: Postat: 2006-05-03 10:03:00
El Guatusi
men framfor allt i de lander dar man inte gjort upp med sitt forflutna Osteuropa, men aven till viss del Italien. Dessvarre har det gjorts en hoger-vanster-debatt av det har, vilket i vanlig ordning leder...ingenvart. I Europa verkar manga tro, att palestinafragan ar en hoger-vansterfraga och att kritiken mot Israel ar "vanster". Detta leder till att vissa - exempelvis Unto - garna
Inlägg #122: Postat: 2006-05-03 10:05:00
El Guatusi
bagatelliserar den antisemitism som just nu frodas pa manga platser i varlden. En kille jag kanner som skriver for Rifondazione Comunistas tidning "Rinascita" bad mig harom veckan att skriva nagot han vet att jag inte ar "vanster", men aven att jag ar hederlig. Nar jag foreslog det namnda amnet avtog genast hans intresse...
Inlägg #123: Postat: 2006-05-03 10:07:00
AlfVerner
Då är det bara för oss andra att luta oss tillbaka och se på när förintelsen åter knackar på dörren och kräver sina offer ...dumheten är nog den mest ansträngande demokratiska rättigheten och det krävs verkligen en mobilisering för att försvara din rätt att utöva den.
Inlägg #124: Postat: 2006-05-03 10:10:00
El Guatusi
Alf: Jag "luftar min rasism for svensken"? Jasa minsann, och var hittar du den rasismen? Jag sager att debatten om utrikespolitiska fragor i Sverige ofta ar hycklande och ytlig. Detta beror inte pa att "svensken" ar hycklande o ytlig, utan det faktum att debatten under manga ar dominerats av en liten, sjalvutnamnd tyckarelit som formatt monopolisera "analysen".
Inlägg #125: Postat: 2006-05-03 10:11:00
AlfVerner
T ex och det sista, om Hamas är en demokratiskt vald regim, så måste Hamas tas emot som en demokratiskt vald regim om nu mottagarna hävdar att man själva är en demokrati regim EU. Därmed stödjer jag varken självmordsbombare eller har någon som helst annan uppfattning än att religioner är förlegade sagor som tär på det demokratiska kapitalet, inklusive kristendom och judendom, eller vad man nu kallar sina sagor för.
Inlägg #126: Postat: 2006-05-03 10:12:00
El Guatusi
Alf: En liten intellektuell ovning sahar pa onsdagsmorgonen: forsok att skriva ett inlagg utan att anvanda ordet "dum" och "obildbar". Det finns manga roliga synonymer... ;
Inlägg #127: Postat: 2006-05-03 10:15:00
AlfVerner
124>Du diskuterar fortfarande inte det ämne som behandlas i klassen, utan brer ut en fras om "tyckarelit". Klassen avslutas, eleven får ig. Det finns inget hopp och den enda sanningen är att solen skiner om än molnen skymmer, förmodligen för att ge svalka åt en mycket sliten demokrat.
Inlägg #128: Postat: 2006-05-03 10:15:00
El Guatusi
Demokratisk och demokratiskt vald ar inte riktigt detsamma. Annars vore det bara att ordna "demokratiska val" i hela varlden, sa skulle det demokratiska underskottet losas genast. Demokratin och rattsstaten ar inget annat an slutstationen pa en lang historisk process. Sociologer har visat pa ett overtygande satt, bl a att ett demokratiskt system aldrig kan vaxa sig starkt
Inlägg #129: Postat: 2006-05-03 10:18:00
El Guatusi
i de samhallen dar familjestrukturerna ar auktoritara och "odemokratiska". // Du havdar att religioner ar "forlegade sagor". Med den installningen kan det bli lite svat for dig att satta dig in i internationell politiks realia...
Inlägg #130: Postat: 2006-05-03 11:57:00
AlfVerner
"Demokratisk och demokratiskt vald ar inte riktigt detsamma." - Jag tror att denna mening formulerar hela din ståndpunkt, d v s det finns inget hopp.
Inlägg #131: Postat: 2006-05-03 12:03:00
El Guatusi
Alf: "Jag tror att denna mening formulerar hela din ståndpunkt, d v s det finns inget hopp." Inget hopp for vem? For dig? For mig? For demokratin? Beratta. Under tiden kan du begrunda att Hitler tog makten genom demokratiska val, och sedan anvande den demokratiska Weimarrepublikens "Ermachtigungsgesetz" for att koncentrera all makt i sina hander. Ahmadinejad ar vald i demokratiska val.
Inlägg #132: Postat: 2006-05-03 23:27:00
AlfVerner
Du sammanfattar på ett utmärkt sätt den kollektiva sinnesförvirringen. När två religiösa idioter står på var sin sida och hävdar sin rätt utifrån just sin tro, då finns ingen lösning mer än kulor och blod. Det finns inget hopp för den enskilde rationelle människan att få leva ett liv som grundar sig på empirismen. Det finns inget hopp för de konstruktiva samhällsbyggarna att bygga sin väg, som antingen spärras av eller sprängs i respektive Guds namn.
Inlägg #133: Postat: 2006-05-03 23:36:00
AlfVerner
Det USA/Israel har lärt världen är att endast militär överlägsenhet räknas, man har lärt ut terror och tortyr och man har lärt ut att man kan ignorera internationell rätt. Utöver det är man så in i helvetet naiva att man inbillar sig att de drabbade inte lär sig läxan. Utöver det kommer den makalösa synpunkten att "Demokratisk och demokratiskt vald ar inte riktigt detsamma."
Inlägg #134: Postat: 2006-05-03 23:42:00
AlfVerner
...så VEM ska definiera "demokrati", vem ska definiera "frihet" vem ska definiera "ond och god". Är det dom enögda?? Är det du El Guatusi eller är det FN eller är det Israel?? Jag ska berätta det för dig El Guatusi - FOLKET i varje land väljer sin ledning - det finns inget alternativ om man ska godkännas på min kurs. Därefter måste respektive regering respekteras som demokratiskt vald och tas emot som demokratiskt vald oavsett vad man tycker om det folkets val.
Inlägg #135: Postat: 2006-05-04 09:01:00
El Guatusi
AlfVerner: Ordet demokrati och rattsstat ar inte synonymt med "god" och autokrati ar inte synonymt med "ond", kan du forsta det? Demokratin ar en genomsnittligt battre styrelseform an autokratin, men framst i de stater dar den vuxit fram i den inhemska kulturen, steg for steg - och just darfor trodde jag inte pa foretaget att "implantera" demokratin i ett land som Irak, som totalt saknar demokratiska traditioner.
Inlägg #136: Postat: 2006-05-04 09:05:00
El Guatusi
"När två religiösa idioter står på var sin sida..." Men fundamentalismen och bristen pa respekt for den Andre ar inte nagot som "religiösa idioter" har monopol pa, och det tycker jag att du ger ett bra exempel pa. Du klarar inte av att skriva ett inlagg som inte dryper av gift och forolampningar, trots att du ju latit oss forsta att du forkastar allt vad religion heter. Men hatet lyckas du mobilisera bra anda.
Inlägg #137: Postat: 2006-05-04 21:48:00
AlfVerner
135>Rätt, jag har ingen annan uppfattning. 136>Respekt kan bara förtjänas, i ditt fall får du respekt när du berättar om Israels atombomb, om vad den israeliske soldaten lär sig etc. Om man undviker alla stora frågor och recenserar mig istället, då får man inte min respekt.
Inlägg #138: Postat: 2006-05-04 21:52:00
AlfVerner
Jag respekterar inga religiösa överhuvudtaget för deras religion, däremot kan jag repektera goda handlingar. Jag accepterar religiösa, så länge man inte inkäktar på det demokratiska utrymmet. Sköter man sen sitt flummande i sina respektive församlingar, istället för att gapa och moralisera över andras livsval och kräva köttstycken av demokratin, så är jag riktigt nöjd.
Inlägg #139: Postat: 2006-05-04 21:56:00
AlfVerner
Sen har jag ingen som helst aning om vilka sagor som respektive samfund hänger upp sin rätt till världen på och är definitivt helt och fullständigt ointresserad av att offra en sekund av mitt liv för att sätta mig in branchen. Jag tycker tjafset tar för mycket tid redan nu...och jag tror att man är på väg att göra den demokratiutbildade medborgaren riktigt djävla pissed off och sen är det igång igen...
Showing page 7 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...