Därför anfaller USA Iran

Den här tråden diskuterar artikeln Därför anfaller USA Iran.
Inlägg #1: Postat: 2006-04-17 10:13:00
Janne B
Patrick.Du har på ett dygn fått många läsare, de som röstar ger dig fyra stjärnor men inga kommentarer. För det är dagens mest brännheta fråga, som jag inte ens orkar ta i. Jag ska läsa dina mödosamma rader ett varv till. Tack så länge.
Inlägg #2: Postat: 2006-04-17 10:24:00
Janne B
Då har jag läst på läxan och fångats av denna mening. Citat" Iranierna förstår ju att det snarare var Iraks avsaknad av massförstörelsevapen som föranledde USA:s attack än motsatsen; Nordkorea sitter t.ex. säkert tack vare sina WMD:s. Men en komplikation är att Irans närmaste allierade i Irak är ledarna för Shia-alliansen UIA, som fick mest röster i Iraks parliamentariska val, respektive shiapartiet Dawa. // Ja så är det säkert.
Inlägg #3: Postat: 2006-04-17 11:30:00
JEM
Den här gången är det, till skillnad mot Irakinvasionen, dock redan bevisat att Iran framställer kärnvapen. Man har till och med firat anrikandet av uran på gator och torg i Teheran. Om nu herr Gallagher fått uppdraget att bevaka USA för Sourze:s räkning vore det klädsamt om han nyanserade sin ståndpunkter lite. För övrigt vore det bra om han skaffade sig lite kunskap om skillnaderna mellan Iran Och Irak.
Inlägg #4: Postat: 2006-04-17 14:39:00
Janne B
Mycket skrämmande saker rapporterade i ett Oprah-program jag såg i dag. Hon hade kallat in 3 av USA främsta terroristexperter, samt hade filmade inslag med paret Clinton osv. / deras budskap var att nu satsar al Qaida allt på att USA ska misslyckas med demokratiseringen i Irak och Afgahnistan.. Q och likande org. tillåter inte att USA vinner på deras hemmaplan.
Inlägg #5: Postat: 2006-04-17 16:48:00
Janne B
Israel har inte angripits av något land sedan det blev klart att de hade kärnvapen. Nordkorea kommer inte att angripas för det är nog en allmän uppfattning att de nog har kärnvapen. Iran kan anfallas en kort tid till men nästa år har de kanske kärnvapen. Irak anfölls inte p g a att de hade massförstörelsevapen som Bush sa. Utanför att han visste att de inte hade men planerade.
Inlägg #6: Postat: 2006-04-17 17:41:00
Lars Nilsson
"Ahmadinejad ser som sin enda uppgift som Irans president att provocera fram en konfrontation mellan civilisationerna i vilken den muslimska världen, ledd av Iran, ska besegra de otrogna i väst, ledda av USA, i en lång men ihållande kamp som, i militäriska termer, låter som ett lågintensivt och asymmetriskt krig"
Inlägg #7: Postat: 2006-04-18 15:49:00
Ramona Fransson
Vad har alla makthavare lärt av historien? Inte ett jävla dugg! De är alla lika förblindade av makten att de skulle inte se en atombomb förrän den landade i deras knä. Vi går mot ett tredje världskrig. Det är bara så. Det kvittar hur många världsexperter som kallas in till TVstudion. Var i världen än reportern finns kommer alla att skylla på varandra. Det var USA som var boven! Nejdå det var Sadam. Nej nej det var Danmark som började! Nej då inte alls det var Hitlers fel från början till slut!
Inlägg #8: Postat: 2006-04-18 21:49:00
stålis
Min neocon-kollega här bredvid gör tummen upp. Jag tummen ner, tänker på oljepriset, och terrordåden som jag befarar kommer att drabba även Sverige.
P G kallar mig "paranoid" för att jag tror det kan finnas invandrade jihadister beredda att attackera amerikanska och israeliska/judiska institutioner i vårt lilla fredliga hörn av världen. Men vi skulle ha bra tur om vi skulle förskonas.
Inlägg #9: Postat: 2006-04-18 22:41:00
stålis
Pat Buchanan skriver att om inte Bush får iranierna att avveckla sitt nukleära program, med militära medel om så krävs, kommer att han få stå till svars inför det israeliska försvarsministeriet.

För israelerna är heta på gröten. Iran får inte bli en kärnvapenmakten.
Inlägg #10: Postat: 2006-04-19 10:07:00
JEM
bloggeri mfl! Det kanske är tur att någon i västvärlden törs ta sitt ansvar gentemot farliga islamistiska stater. Starka krafter hos de extrema muslimerna har på sin agenda att införa religionen i hela världen. I Sverige finns det tydliga bevis på detta. Ta en titt på "Uppdrag granskning" nästa gång det sänds. Tillhör för övrigt mycket hellre bombhögern än naivvänstern.
Inlägg #11: Postat: 2006-04-20 23:01:00
Zev
MARK STEYN´s exempel på hur bisarr hanteringen av Ahmadijenad & Iranfrågan framstår;
Inlägg #12: Postat: 2006-04-21 01:41:00
stålis
Alan Dershowitz, Claus von Bülows advokat i mordförsöksrättegången, USA:s Leif Silbersky kanske, skriver i senaste Speccie:

". . .the continuing war in Iraq has made it impossible for the US to mount a credible threat, because American public opinion would not accept a second war — or so the Iranians believe. Moreover, America’s allies in the war against Iraq — most particularly Great Britain — would not support an attack on Iran."
Inlägg #13: Postat: 2006-04-22 22:31:00
Janne B
Iran är helt omringat av länder där USA har baser/trupper. Undantagen från USA dominansen är Syrien och Iran. De skulle känna sig omringade och hotade oavsett vilken regim de hade. Detta kan jämföras med att Sovjet var nästan helt omringat av USA på sin tid. Sverige var i tre år helt omringar av tyska trupper 41-44. Sådana omringningar kan utlösa desperata handlingar.
Laddar...