|
Inlägg #1: Postat: 2006-04-09 03:03:00
|
|
stålis |
Uppställningen i tabellen blev inte densamma som på riksdagens hemsida, från vilken tabellen är kopierad. Rekommenderar därför att ni kopierar webbadressen nederst och besöker hemsidan själva.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-04-09 06:53:00
|
|
peter_ |
Bra! Allför sällen tittas det på siffrorna uppställda tillsammans. Jag hoppas på många intressanta diskussioner i anslutning till detta.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-04-09 13:11:00
|
|
Unto S |
En post som är för låg; Invandrare och flyktingar 8 241 155 000 kr. Och den totala summan 784 402 859 000 kr är ju blygsam. Det är ju bara en spottstyver i jämförelse vad USA:s krig mot Irak kostar. Denna demokratins höjdpunkt där folk dör som flugor på brist på mat, rent vatten, medicin, el mm. Sossarna måste vara bra eftersom de kan ge oss vanliga svenskar en så hög standard med så blygsamma resurser som vi har. I alla fall när man jämför med USA:s demokratiska, fruktansvärda krigsäventyr.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-04-09 14:39:00
|
|
Per W |
Statsskulden är ganska blygsam jämfört med andra länder och i förhållande till BNP. Och observera att det är ett utmärkt sparande för det svenska folket att låna ut pengar till staten obligationer, fonder och premieobligationer.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-04-10 20:36:00
|
|
GunnarL |
Stålis, Ditt bästa ämne i skolan var väl knappast nationalekonomi? Däremot har Janne B förstått en hel del av sammanhangen!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-04-12 13:59:00
|
|
Per W |
Det skulle vara korkat att inte tillåta staten och kommuner att låna perngar. Vi skulle t ex inte ha några järnvägar och vattenkraftverk om svenska staten inte tagit stora lån i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet. Det är klokt att låna till investeringar men inte till konsuumtion.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-04-12 14:10:00
|
|
Per W |
Kostnaden för invandringen är alltså inte mer än c:a 6 av utgifterna enligt Bo Söderstens uppblåsta siffror. Och ingen nytta och och intäkt är redovisad. Några invandrare betalar väl ändå skatt och är företagare? : Amelia Adamo, Grimaldi, Moazzam Choudhurry min pizzabagare runt hörnet och några till.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-04-12 14:11:00
|
|
Per W |
Tips! Läs magazinet Attentions temanummer om de mest framgångsrika invandrarna i Sverige.
Imponerande!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-04-12 14:12:00
|
|
arga gubben |
En intressant utgift är U-landsbiståndet som är hårresande högt om man jamför med vissa andra nödvändiga utgifter. Dessutom finns det en del mottagarländer som är mycket diskutabla, Korrupta diktaturer i Afrika, Ett högteknologiskt land som Indien, etc. listan är lång.
Totalt över 130 länder! Ska Sverige stödja hela världen?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-04-14 11:31:00
|
|
stålis |
Vid omläsning av min minimalistiska text så finner jag inget tecken på att jag gör anspråk på att begripa nationalekonomi. Något som man skulle kunna tro av Gunnar L:s utbrott på mig. Utan jag ställer bara enkla, logiska frågor som jag tror att en vanlig obildad medborgare bör ställa som ett sätt att bli mindre obildad. Eller måste man plöja ett större nationalekonomiskt verk för att ens få ställa en fråga?
|
| |