Dela ut skiten bara

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2006-03-28 12:36:00
Leif-Arne
20 Egentligen är dagens Tyskland ett rätt bra exempel på hur olika grupper samexisterar. Religiösa motsättningar som ansågs oöverbryggbara för drygt 350 år sedan anses som petitesser idag. Om än att berlinarna hela iden skojjar april med bayrarna.
Inlägg #22: Postat: 2006-03-28 12:39:00
Leif-Arne
Är det strängt taget så stor skillnad på f.d Jugoslavien och Tyskland. I tyskland underblåstes motsättningar mellan katolikar och lutheraner av de med expansionistiska intressen. I Jugoslavien var det förutom katoliker, ortidoxa även en tredje grupp. Men som sagt, där fanns även ett syfte till att underblåsa motsättningar.
Inlägg #23: Postat: 2006-03-28 12:43:00
Leif-Arne
Frågan är: quo vadis? Skall vi underblåsa motsättningar mellan människor, demonisera olika grupper så att vi i slutändan all är förlorare. Eller skall vi betrakta de hetsare som finns i alla läger som de stollar de är, och söka samverkan med alla andra som inte vill annat än verka i samförstånd.
Inlägg #24: Postat: 2006-03-28 17:06:00
Friskytten
Svar 16. Om du sammanfattar händelserna, vilka jag inte har helt klart för mig, ska jag gärna försöka mig på en gissning. Svar 17. Omdömet "fnoskigt" är ej motiverat. Gissningsvis eftersom du inte kan motivera det. Sedan rör du ihop ledande kultur med enhetlig kultur. Nu var frågan om kan se en ledkultur i vissa länder. Det hävdar jag fortfarande att man helt uppenbart kan.
Inlägg #25: Postat: 2006-03-28 17:09:00
Friskytten
Svar 18-20. Föreläsningen kan avslutas eftersom den provocerat fram en diskussion vilket var avsikten. Alltså: Vi är överens om att mångkultur möjligen inte är ett exakt begrepp. Jag hävdar dock att min definition håller och du har inte föreslagit någon annan. Varför? Men vi är överens om att problemet är "Vem ska bestämma?"
Inlägg #26: Postat: 2006-03-28 17:11:00
Friskytten
Jan, om du nu noga läser vad du själv skrivit i 19 och 20 så uttrycker du en förhoppning. Detta kan man alltid göra och är inget fel i princip. Men kan du se att det också just bara är en förhoppning och att du inte får något svar som bekräftar din förhoppning?
Inlägg #27: Postat: 2006-03-28 17:16:00
Friskytten
Svar 21-22. Nu börjar det brännas och likna något som jag känner som en verklig diskussion. Jag kan inte tillräckligt mycket historia för att kunna ge ett riktigt bra svar.
Inlägg #28: Postat: 2006-03-28 17:16:00
Friskytten
Men jag vill mena att skillnaden mellan Tysklands och Jugoslaviens historia är ett alldeles utmärkt jämförelseobjekt, och något som borde studeras noggrant och skulle kunna ge mycket värdefulla tips om hur en fungerande stat kan skapas, och när sådana försök är fruktlösa på grund av att de grupper man tänker sig ska ingå i staten står för långt från varandra från början.
Inlägg #29: Postat: 2006-03-29 00:20:00
Jan E
25-26/ Svårt. Funderar. Jag har inte avvisat din definition, men vill ha komplement och fler exempel på stater där fredlig samexistens råder trots stora olikheter. Och jag brukar fundera över vad som hade hänt med Jugoslavien om Slobbo inte hade varit Slobbo utan en Nelson Mandela-typ?
Inlägg #30: Postat: 2006-03-29 01:02:00
Friskytten
När vi nu nått fram till en bra diskussionsnivå önskar jag att jag kunde ge bra svar. Men det är som du säger svårt. Låt mig ändå försöka resonera kring varför detta är så påtagligt svårt. På det hela taget tror jag att genomsnittsmänniskan har en spontan konservatism till större del och nyfikenhet till mindre del.
Inlägg #31: Postat: 2006-03-29 01:05:00
Friskytten
Eliten önskar att det vore tvärtom, men så är inte folk funtande Detta leder till att en viss samexistens mellan olika kulturella/etniska grupper i ett visst område kan fungera om det finns en av två förutsättningar eller båda: 1 Kulturerna som ska samsas är hyfsat likartade avseende t.ex. religion, sedvanor, attityder, rättsuppfattning och liknande
Inlägg #32: Postat: 2006-03-29 01:08:00
Friskytten
2 En grupp är större och tillåts "sätta tonen" för de andra grupperna i ovan nämnda avseenden som i hög grad anpassar sig efter den större gruppen ute i samhället. Den första varianten är sällsynt men kan möjligen stämma på t.ex. Schweiz. Den andra stämmer faktiskt på t.ex. Sverige där svenskar med protestantisk och nordisk bakgrund dominerar övriga som samer, tornedalsfinnar och under allra sista tiden muslimer
Inlägg #33: Postat: 2006-03-29 01:09:00
Friskytten
Vad jag vill komma till: Man kan kanske gruppera in länder lite enligt ovan och sedan ha dem som "fått till det" Har god ekonomi, låg intern konfliktnivå, utvecklas bra i något viktigt avseende som vetenskap eller industri etc. och studera vad de har gjort och försöka efterlikna dem. Bättre svar klarar jag ej utan att läsa på mer känner jag.
Inlägg #34: Postat: 2006-03-29 01:14:00
Friskytten
*Med "svenskar" menar jag i svar 32 svensktalande med svenska som första språk och med nordisk och protestantisk bakgrund. Jag använder då ordet i etnisk/kulturell bemärkelse. "Svenskar" kan också betyda alla svenska medborgare, men det är inte den definitionen, även om den i andra sammanhang är fullt giltig, som ska tillämpas i mitt resonemang denna gång.
Inlägg #35: Postat: 2006-03-30 02:39:00
George Debaly
Mångkultur...Hmm! USA borde vara ett bra mångkulturellt exempel, du vet det där stora landet i väster som har offrat en massa liv på att avsluta dom där två världskrigen som vi små äckliga europeer har startat, men inte kunnat avsluta.
Inlägg #36: Postat: 2006-03-30 09:35:00
Friskytten
Ironin är bortkastad eftersom du gått på myten. USA är INTE ett bra exempel på mångkultur eftersom den anglosaxiska kulturen från invandrarna från Storbritannien är totalt dominerande: lagar är uppbyggda kring den, det självklart dominerande engelska språket, ett antal sedvanor och beteenden. Att man i dag för en förvirrad diskussion om "mångkultur" i USA är bara ett tecken på en tillbakagång i debatten.
Inlägg #37: Postat: 2006-03-30 09:38:00
Friskytten
Individer och grupper från andra kulturer än den angliska kan tillföra mycket och har tillfört mycket till USA, men i samma ögonblick som alla dessa kulturer och likställs med den dominerande börjar USA som stat att rasa ihop och tappa styrfart. anpassar sig till gällande lagar och sedvanor, så kommer det samtidigt säkert att visa sig att det finns möjligheter kvar att behålla och utveckla delar av den kultur man tagit med sig.
Inlägg #38: Postat: 2006-03-30 09:41:00
Friskytten
Det blev felklippt i förra inlägget. Så här ska det vara från rad 4: Det är inget problem med invandring om alla invandrare anpassar sig till gällande lagar och sedvanor, för då kommer det samtidigt säkert att visa sig att det finns möjligheter kvar att behålla och utveckla delar av den kultur man tagit med sig. I första hand i privatlivet och föreningslivet, men också till viss rimlig del i det offentliga livet.
Inlägg #39: Postat: 2006-03-30 10:55:00
Janne B
37 Friskytten/ Du skriver....börjar USA som stat att rasa ihop och tappa styrfart..../ Nej den bilden tror jag inte alls på. Jag har hört den profetian i 50 år, men amerikansk ekonomi går bättre än någon sin, konfliktnivån mellan oilika grupper är fullt hanterbar osv. Vore det inte för kriget i Iran skulle även statsfinanserna vara på topp.
Inlägg #40: Postat: 2006-03-30 11:47:00
Jan E
39/ Som väl är har de ännu inte gett sig på IRAN ;-
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...