|
Inlägg #1: Postat: 2006-03-27 17:30:00
|
|
Janne B |
SVT 24 har i dag haft många timmers sändning från helgens FP-konferens där man tog upp även dessa frågor. Jag kunde inte bevaka detta men hoppas på lite tidningsreferat. Ska spana. En afrikansk man som bott här i 30 år sa visst "sluta dela ut pengar, dela ut arbeten i stället".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-27 17:49:00
|
|
Leif-Arne |
Nej fy för mångkulturen, den bär bara elände med sig se på USA hur illa det kan gå. I ländes som hyllar enkultur däremot lyser solen var dag, som i Nordkorea.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-27 17:52:00
|
|
Leif-Arne |
Och i Finland, vårt östra broderland och tillika hustruns ursprung så har man nästan ingen arbetslöshet eftersom där inte släppts in någon "Djävul över bron" som stjäl jobben. Eller?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-27 19:48:00
|
|
Friskytten |
Janne. Har ej kunnat se dessa program. Tacksam om du lägger in några ord senare om vad som avhandlades och i vilken anda. Svar 2-3: Jag har gjort en liten manual för hur den länsstolsradikala månkulturromantikern ska debattera på "rätt sätt". 1 Undvik alla nyanser: Kom hela tiden ihåg att alla som tycker som jag är goda och alla andra är kryptofascister. 2 Blanda hela tiden bort korten: Jämför å ena sidan med fasciststater å andra sidan med demokratier.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-27 19:50:00
|
|
Friskytten |
Kom bara ihåg att alla som inte gör som i Sverige gör fel. 3 Gör under debattens gång klart att du inte kan definitionen på mångkultur: Ett land som saknar en ledande kultur som fd Jugoslavien t.ex. Visa också tydligt att du inte kan skilja ett sådant land från ett som har en "leit kultur" som USA:s anglosaxiska kultur runt vilka andra grupperar sig och inordnar sig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-27 20:53:00
|
|
Janne B |
4 Friskytten/ Jag har ju gott om tid vanligen så jag ska spana ått oss båda. Brattströms uttalande har gett eko i media i kväll.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-27 22:04:00
|
|
Janne B |
DN Debatt har en mkt intressant artikel om skolproblem från 060325. Väl värd att läsa även ur mångkultur-perspektiv.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-27 22:21:00
|
|
Friskytten |
Du menar denna? Länk: dn.se Är det OK om jag föreslår att vi bör kalla artikeln tragisk i stället för intressant?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-27 22:24:00
|
|
Friskytten |
" Utanförskapsområdena präglas av en mycket hög andel invandrare. I genomsnitt var 38 procent av de boende i dessa områden utlandsfödda. I de 20 allra mest utsatta områdena var 52 procent födda i utlandet och 60 procent av dessa kom från utomeuropeiska länder." Noterbart är hur eliten "löser" problemet: Myglar sig till bra politiskt tillsatta tjänster som gör att de har råd att bo i ett etnisk svenskt "vitt" område med bra larmanordning eller säkerhetsdörr.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-27 22:39:00
|
|
Leif-Arne |
5 Emotser med intresse definition av mångkultur och dess motsats. Gärna även distinktionerna dem emellan, du nyansernas ekvilibrist.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-27 23:17:00
|
|
Jan E |
10/ Vi körde en rejäl omgång mångkultur efter en stålis-artikel för nån månad sedan. Har för mig att alla i den här tråden var med då?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-03-28 02:07:00
|
|
Friskytten |
Jan. Du kan ha med en karl som Leif-Arne i 100 sådana trådar. Han lär sig ändå aldrig något och har till slut bara ironier av typen svar 10 att komma med. För Leif-Arne är nämligen skillnader som kan beskriva en verklighet han inte vill veta något om icke existerande och måste skämtas bort.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-03-28 02:09:00
|
|
Friskytten |
För övriga kan jag dock kort repetera: Mångkultur är ett samhällsskick där ingen kultur dominerar eller är "leit kultur", alltså ledkultur. Alla sådana samhällen är dömda till sammanbrott. Exempelvis före detta Jugoslavien och nuvarande Somalia. Mångkulturssamhället har två motsatser enkelt uttryckt:
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-03-28 02:12:00
|
|
Friskytten |
De är ledkultursamhället och monokultursamhället. Monokultursamhället är mycket vanligt och kan enklast representeras av stamsamhällen i Afrika eller på Nya Guinea. De kanske vanligaste samhällena i dag är ledkulturssamhällen som kommer i olika nyanser.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-03-28 02:13:00
|
|
Friskytten |
Sverige och Danmark representerar två olika sådana nyanser där i ena fallet Danmark ledkulturen är relativt tydligt uttalad och omhuldad och i andra fallet Sverige är ledkulturen mer eller mindre outtalad och även förnekad. Men den finns där i båda fallen och det är den som gör att samhället enkelt uttryck håller samman och "rullar". För den typiska svenske debattören är allt detta okänt. Ännu i alla fall. Men bättre tider kan ju komma.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-03-28 08:06:00
|
|
Leif-Arne |
Det är intresant att f.d. Jugoslavien kommer som varnande exempel. Men för vad? Man kan undra om det var förespråkare för kulturell samexisten eller de som förespråkade mosatsen som satte sina teorier i verket i Srebrenica.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-03-28 08:11:00
|
|
Leif-Arne |
Förövrigt är begreppet "leitkultur" ett fnoskigt begrepp, ordagrant betyder det snarare "huvudkultur" än "ledkultur". Om man tar Tyskland som exempel eftersom där begreppets myntats, så är det nog ganska svårt att se en enhetlig kultur i Tyskland. Från det övervägande ganska katolska Bayern, till Berlin. En gång ansågs de kulturella skillnaderna så stora att man drev krig i trettio år. Något har vi blivit klokare. De flesta av oss i alla fall.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-03-28 12:15:00
|
|
Jan E |
Jag tycker Leif-Arnes ironi i svar 10 får betraktas som godmodig. Friskytten, du föreläser. Sluta med det, tack. Detta med mångkultur är nu inget exakt begrepp. Du delger oss din tolkning, tänk på det. Jag kan hålla med om att samhällen med jämnstora etniska folkgrupper ofta har problem och där är ju f d Jugoslavien ett tydligt exempel. Vem ska bestämma? kanske man kan sammanfatta problemet med.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-03-28 12:15:00
|
|
Jan E |
Men behöver det nödvändigtvis leda till svåra konflikter och våld? I Jugoslavien fanns ju också komponenterna ”extrem nationalism” och revanschism med i bilden, faktorer som var sopade under mattan under Titos tid, men som sen blommade ut för fullt. Men om de faktorerna saknas kan det inte funka då?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-03-28 12:16:00
|
|
Jan E |
Som Leif-Arne skrev i en annan tråd: ”om det fanns grundläggande respekt och acceptans för varandras olikheter, men en gemensam syn på grundläggande fri- och rättigheter.” Någon som har nåt exempel? Det måste väl ändå finnas?
|
| |