Gränsen är nådd

Den här tråden diskuterar artikeln Gränsen är nådd.
Inlägg #1: Postat: 2006-03-27 13:32:00
Janne B
Anna/ Riktigt bra artikel igen trots att du haft begränsad tid för media. Men du är stället en av de få som skriver från ett vanligt jobb och hem. Därför blir dina berättelser mer vardagsnära än om de skrivits från ett hotellrum. Det är utvecklingen inom Hamas just nu som är mest intressant. Samt att de palestinska inkomsterna n u är så nära noll att de flesta tjänstemän, lärare osv inte fått ut lön på 2-3 månader. Vad är det för sprängkraft i det?
Inlägg #2: Postat: 2006-03-27 13:38:00
Unto S
Tack för rapporten! Jag vill ställa ett par frågor till dig som inte precis handlar om valet men har ändå en viss betydelse. Hur många ryska, vitryska, och ukrainska judar har flyttat till Israel sedan Sovjetunionen kollapsade? Och var i Israel bor de?
Inlägg #3: Postat: 2006-03-28 01:30:00
hallmen
Israelerna är trötta på politik och trötta på palestinierna. Sedan Hamas vann det palestinska valet önskar sig den "vanliga" israelen att Israel ska dra sina gränser utan ett palestinskt inblandande. Folket har gett upp hoppet på palestinierna och dess ledare, folket vill ha ett ensidigt tillbakadragande så snabbt som möjligt. Få jag pratar refererar till 1967s gränser utan det är Sharons Olmerts gränser. Detta gäller mitten-, vänster- och de sekulära väljarna i Jerusalem.
Inlägg #4: Postat: 2006-03-28 17:14:00
Jan E
Du frågar hur palestinierna kommer att förhålla sig till att Israel - som en trolig effekt av valet - ensidigt drar nya gränser över palestinsk mark utan att palestinierna blir tillfrågade. Jag kan ge en prognos. Efter en period av relativt lugn kommer våldet att trappas upp. Jag tror inte att det finns något historiskt exempel på att ett folk som blivit bestulet på sin egendom bara rycker på axlarna åt en sån sak.
Inlägg #5: Postat: 2006-03-28 18:16:00
Unto S
Jag tror att Hamas kommer att erkänna Israel när gränserna som FN bestämde 1947 accepteras av Israel och att palestinska familjer som har förlorat sina ägodelar får en rättvis ersättning. Naturligtvist bör ersättning för decenniers förtryck och lidande ersättas rikligt av Israel och deras stödpartner USA. Det kan också bli att ockupanterna åtalas för ”Brott mot mänskligheten”.
Laddar...