Vågar man kritisera demokratin

Den här tråden diskuterar artikeln Vågar man kritisera demokratin.
Inlägg #1: Postat: 2006-03-25 09:59:00
Anastasia
Kul och tänkvärd artikel!
Inlägg #2: Postat: 2006-03-25 10:52:00
Janne B
Sammanfattningsvis: Den formella demokratin är ingen garanti för kloka beslut och rätt handlande,men chansen är större än vid alla andra styrelseformer. // Kanske det finns uttalanden av diktatorer som ser ut att vara en hyllning till demokratin. Är det nästa uppgift för Lord att hitta dessa sköna ord?? Ha det så gott Lord.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-25 12:22:00
Unto S
Bra!
Inlägg #4: Postat: 2006-03-25 15:58:00
Joakim Steneberg
Demokrati som inte utvecklas förtvinar långsamt skulle jag villja tillägga. Bra att begreppet tas upp!
Och Indira Ghandi, hon blev ju också mördad, liksom hennes son. Och "körde på fel sida av vägen" gjorde hon kanske också...
Inlägg #5: Postat: 2006-03-25 17:08:00
bloggeri
I ett brev till Mussolini 1927 skrev Churchill: Your movement Mussolinis fascism has abroad rendered a service to the whole world... Italy has shown that there is a way to combat subversive forces." Han var i sanning ett "högerspöke".
Inlägg #6: Postat: 2006-03-25 18:21:00
Sue E. Cider
Varje "majoritetsbeslut" av ledarskapet i en representativ demokrati är egentligen ett minoritetsbeslut...
Inlägg #7: Postat: 2006-03-25 18:21:00
Sue E. Cider
Varje "majoritetsbeslut" av ledarskapet i en representativ demokrati är egentligen ett minoritetsbeslut...
Inlägg #8: Postat: 2006-03-25 19:56:00
CMO
Du inser förstås inte det ironiska i att det är USA och "president Bush d.y." som står för "verkstan" när det gäller demokratisering medan t.x. FN och fredsrörelsen et consortes står för "snacket".
Inlägg #9: Postat: 2006-03-26 12:47:00
Unto S
Demokratikämpen tillika Folkpartiledaren Lars Lejonborg ser fördelningspolitiken i Kina som ett föredöme för välfärdsutvecklingen i Sverige: ”När Kina låtit några få bli väldigt rika så har det gjort väldigt, väldigt många något mindre fattiga.” Enligt Lejonborg är grunden i den socialdemokratiska fördelnings- och tillväxtpolitiken att ”alla ska vara med och dela fattigdomens bördor”. Vad var det mer han ville, herr Lejonborg, ju, Säpo skall kontrollera eleverna i skolan mm?
Inlägg #10: Postat: 2006-03-27 00:21:00
AlfVerner
Demokrati är ett medvetandetillstånd, till skillnad från "parlamentarisk demokrati", som är ett försök att formalisera demokratin. På samma sätt är "religiös" ett medvetandetillstånd, medan kyrkan försöker institutionalisera religionen oavsett vilken. Det är i själva institutionen som makten och ondskan frodas. Institutionen är ickedemokratisk och institutionen är ickereligiös och båda motverkar det man påstår sig försvara.
Inlägg #11: Postat: 2006-03-30 01:29:00
George Debaly
Jag tror inte att man längre kan nämna ordet demokrati och Bush i samma andetag, beklagar detta då jag fortfarande anser mig vara en vän av USA, men däremot inte av denna regim.
Inlägg #12: Postat: 2006-04-05 22:46:00
Sunny
Ett imponerand axplock av fängslande filosofer. Kanske har min svärson rätt när han argumenterar mot demokrati med de här argumenten: Vad som behövs är en klok o upplyst despot! De flesta människor saknar kunskaper som behövs för att styra en demokrati.
Laddar...