|
Inlägg #41: Postat: 2006-03-26 04:15:00
|
|
CMO |
CU blev avstängd för att hon öht inte fattade att nyhetsrapportering borde sträva efter neutralitet. En inställning som verkar spridd inom SR. Att enskilda programledare har egna uppfatningar är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2006-03-26 04:19:00
|
|
CMO |
Programmet inleddes med ett par tveksamma för att inte säga falska påståenden av programledaren Ang Al Qaidas kontakter med Irak och WMD mm Därefter hade de en brokig samling tyckare som inte kunde komma överens annat än att de alla var pessimistiska. Varför inte släppa fram några mer positiva röster som motvikt?
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2006-03-26 04:25:00
|
|
CMO |
Slagsidan åt vänster är mycket tydlig. Packerss kritik är mestadels spekulation. Han drar fram Paul Bremer som ett sanningsvittne trots att PB allmänt anses ansvarig för de allvarligaste misstagen efter Bagdads fall. Noterade också att han använde ett straw man argument, Bush administrationen talade aldrig om ett "imminent threat".
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2006-03-26 04:30:00
|
|
CMO |
La du föresten märke till att vi inte fick veta vad programledarens släkting "Joshua" som är marinkårssoldat i Mosul tyckte... Hade det inte legat nära till hands?
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2006-03-27 00:12:00
|
|
Jan E |
Varför är du så intresserad av vad han exakt sade? Var du ordningsman i skolan? Det viktigaste och allvarligaste är nu inte vad han exakt sade - med nämnda banderoll i bakgrunden - utan att det gått upp för världen vilken aningslöshet och okunskap som kännetecknade ledaren för världens starkaste militärmakt och hans administration.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2006-03-27 00:13:00
|
|
Jan E |
Dessutom kan man ju anta att om banderollen om att uppdraget var utfört inte var relevant eller lovade för mycket så hade Bush och hans rådgivare sett till att ta ned den, eller hur? Varför gjorde man inte det? Jo, för att den passade så bra som illustration till talet.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2006-03-27 00:13:00
|
|
Jan E |
Angående Cecilia U: Hon gjorde ett misstag i stridens hetta. Och detta har hon erkänt. Efter karantän som varade över presidentvalet kom hon tillbaka. Vilket var bra, eftersom hon är en av SR:s bästa och kunnigaste journalister.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2006-03-27 00:14:00
|
|
Jan E |
Noterar att ditt förtroende för Bush och hans adm tycks vara obrutet trots alla lögner som avslöjats och alla skandaler som uppdagats. Oklart varför. Och har inte du väldigt lätt att avfärda kritik som gäller just lögnerna om bakgrunden till invasionen av Irak, om de usla förberedelserna, om fångövergeppen, om bristande postwar strategi och andra misslyckanden som ”spekulationer” eller vänsterkritik och därför inte värd att ta riktigt på allvar?
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2006-03-27 00:16:00
|
|
Jan E |
Jag har inte läst Packers bok, men jag har hört OM den och jag har läst recensioner, bl a denna: Länk: sydsvenskan.se av vilken man får intrycket att det är en mycket vederhäftig kritik Packer kommer med.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2006-03-27 15:25:00
|
|
CMO |
45/Jag konstaterar bara att det du påstod i svar 20: "”Mission accomplished” sa Bush kaxigt " inte stämmer med vad han verkligen sade. Tvärtom poängterade han att mycket återstod att göra. Ingen, vare sig du Packer eller Bush kunde vid de tillfället veta "exakt" hur utvecklingen skulle bli.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2006-03-27 15:29:00
|
|
CMO |
46/ Banderollen passade bra för tillfället eftersom Bush höll tal till hemvändande soldater som slutfört sitt uppdrag. Att därmed försöka få det till att det skulle representara Bush åsikt att Irak var stabiliserat eller kriget mot terrorismen vunnet är bara larvigt.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2006-03-27 15:33:00
|
|
CMO |
47/ Jag tror du är tillräckligt intelligent för att fatta att om en uppburen reporter som CU inte har det helt glasklart för sig att hennes uppdrag i nyhetsförmedlingen borde vara att sträva efter objektivitet så finns det ett problem i organisationen SR. Hennes misstag bestod i att hon sa det som "alla visste" men som inte fick sägas.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2006-03-27 15:41:00
|
|
CMO |
48/ Jag vet inte vad mina ev åsikter har med detta att göra men jag har inte avfärdat några "lögner" 9/11 kommissionen och Butler kommisionen har utrett saken och inte funnit några lögner. Abu Graib skandalen är fullständigt oförsvarlig och jag har därför aldrig avfärdat eller försvarat den. Att det begåtts allvarliga misstag i Irakkriget är utom diskussion. Jag tycker t.ex.Rumsfeld borde kickats för länge sedan.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2006-03-27 15:46:00
|
|
CMO |
Ett litet PS. Ett så ensidigt och vinklat program som "Konflikt" skulle inte kunna sändas i ngt amerikanskt media som vänder sig till den stora publiken. Det skulle slitas i stycken av kolumnister och bloggare.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2006-03-27 23:05:00
|
|
Jan E |
45-46/ Bushs närmaste politiske rådgivare, Karl Rove, sa 2004 att han ångrade banderollen som syntes när Bush förklarade att kriget i Irak var slut. Bushadm har med rätta hånats för banderollens budskap, både för att man inte hittade några WMD och för att krigshandlingarna och våldet fortsatt. I höstas sa Bush att hans adm inte hade haft något att göra med banderollen. Senare har en talesman sagt att det var Vita Huset som såg till att den tillverkades. Så var det med det.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2006-03-27 23:06:00
|
|
Jan E |
53/ Inte funnit några lögner?! USA ljög om att al-Zarqawi var länken mellan Saddam och bin Ladin för att legitimera kriget mot Irak, alltså ett av huvudargumenten för kriget! förutom lögnen om Saddams WMD. Vill du ha fler lögner, eller räcker dessa? Var det förresten inte du som sa att en del av fängelseövergeppen kunde liknas vid nollningar? Bra i såfall att du nu kommit till insikt.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2006-03-27 23:07:00
|
|
Jan E |
54/ Inte alls, du ogillar program som innehåller kritik av Bush och USA. Så enkelt är det nog. Konflikt är för det mesta ett bra program som ofta går på djupet av stora konflikter. Men Fox News har förstås ännu mer balanserade och mindre vinklade program, he-he ;-
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2006-03-27 23:31:00
|
|
CMO |
57/Fox News har en del vinklade program som inte utger sig för att vara ngt annat än vinklade OReilly t.ex. Konflikt utger sig för att vara objektiv analys. Det är skillnaden, he he Flera undersökningar har visat att Fox inför presidentvalet t.ex. var mera balanserade än andra nyhetsmedier t.ex NBC/CBS etc
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2006-03-27 23:38:00
|
|
CMO |
55/Som framgår av denna artikel Länk: msnbc.msn.com önskades banderollen av besättningen och syftade på just det jag sagt ovan. Bush uttalande att vita huset inte haft med den att göra visar ju snarast att han inte var inblandad i framtagande varför det uppenbarligen inte var han som var "fårskallen" i det fallet.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2006-03-27 23:46:00
|
|
CMO |
56/ Man måste skilja på oavsiktligt felaktig information och lögner. Inga lögner har påvisats av Butler eller 9-11 kommisionerna. Övergreppen i AG liknade till sin natur urspårade nollningar snarare än vad man normalt kallar tortyr. Det gör dem naturligtvis inte försvarbara.
|
| |