Judisk Purimfest för alla smaker

Den här tråden diskuterar artikeln Judisk Purimfest för alla smaker.
Inlägg #1: Postat: 2006-03-14 15:17:00
Janne B
"Purim
Purim firas till minne av judarnas räddning i Persien från deras förföljare. Megilat Ester – Esters bok – läses i synagogan, på kvällen och på morgonen. Barnen och även de vuxna som vågar klär ut sig. Ordet "purim" betyder "lott", eftersom den onde Haman skulle dra lott om vilken dag utrotningen av judarna skulle ske. " Hittat på Webben men detta visste vi ju alla ;- tack Anna.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-14 16:22:00
Leif-Arne
Jag vet egentligen inte så mycket om GT, och den judiska motsvarigheten. MEN, jag vill tacka författaren för att hon tar upp ett ämnde som inte populistiskt utan bara anspråkslöst intressant.
Inlägg #3: Postat: 2006-03-14 16:25:00
Leif-Arne
Själv har jag bara haft förmånen att delta i en judisk högtid, Yom Kippur stavning? veckorna innan Anwar Sadat sköts, några km från dåvarande egyptiska gränsen. Det var en trevlig om än rätt lågmäld tillställning.
Inlägg #4: Postat: 2006-03-14 19:46:00
Sunny
Å Anna vilken intressant artikel: du har rätt i att detta är mitt särskilda ämne! Bara 5.a duger här!J ag skulle gärna velat vara med när de läser ur Esters bok: Om!!!
Är enig men dig att man blir förskräckt när man i vår tid läser om hur folkmord o etnisk rensing i stora o i små sammanhang tydligen var helt ok i historisk tid för både människor o även för gud!!
Inlägg #5: Postat: 2006-03-14 20:16:00
Janne B
När jag läser din text så tänker jag på skåpdespelerskan Stina Ekblad som reste runt år 2000 och högläste ur Bibeln. Den hade hon i långa stytcken memorerat in. Nya Bibeln 2000 hade precis kommit ut. Hon reste runt med sin fantastiska röst och fyllde Missionskyrkor och Svenskkyrkor över hela landet.Jag tror på ca 100 ställen. Året därpå blev hon professor...
Laddar...