sourze.se

Judisk Purimfest för alla smaker

Biblisk feministisk revolutionsteori eller utklädningsparty med sockervadd?

Den judiska Purimfesten är i full gång. Ungarna, utklädda till brandmän, Batman, riddare, änglar, fjärilar eller vad deras föräldrar hade råd att köpa till dem runt 200 kr för en halvdan Spidermankostym för en fyraåring livnär sig i tre dagar enbart på godis. Mina är just nu på väg till en Purimmarknad, där de kan kasta prick med pilar eller pingisbollar och vinna en guldfisk, eller köpa ett berg av rosa sockervadd som de egentligen inte gillar och som fastnar i håret, eller bli sminkade till clowner, eller köpa korv och pizza till helt orimliga priser, eller något annat fullständigt onödigt som de tycker är jättekul. Vad gör man inte för att den älskade yngre generationen ska få ha roligt?

Men som på de andra judiska helgerna kan de som jag som inte står ut med oväsendet, firandet och de färggranna perukerna hitta sin egen lilla nisch. Min tillflykt har blivit den kvinnliga läsningen av Megillat Esther, Esthers Bok, i synagogan i Hoshaya, ett litet religiöst samhälle på en kulle i nedre Galileen.

Det började med ett antal unga religiösa kvinnor med små barn som inte ville gå till Megillahläsningen på kvällen på grund av oväsendet. Men eftersom enligt judisk tradition även kvinnor måste höra läsningen i sin helhet, frågade de en man om han kunde läsa för dem. Det är det vanliga i många religiösa församlingar, så också i Hoshaya. Tills någon av kvinnorna sade: "Men varför kan vi inte göra det själva? Esther handlar om oss." De lärde sig att läsa texten på traditionellt sjungande vis, och sedan mer än tio år har seden etablerat sig. Religiösa kvinnor från samhällen och byar i hela trakten kommer för att lyssna.

I de vanliga läsningarna av Esthers bok får man ofta känslan att historien koncentreras kring Haman, eftersom församlingens huvudsakliga uppgift under läsningen består i att så snart "Haman" nämns göra så mycket oväsen som möjligt och därmed radera ut hans minne. Rätt kontraproduktivt eftersom hela uppmärksamheten riktas mot den förhatade fienden.

När kvinnorna läser handlar det istället om Esther. Hennes tro, hennes förtvivlan, hennes underkastelse, hennes enormt begränsade handlingsmöjligheter. För Purim handlar inte bara om färggranna kostymer, utan om hur Esther lyckas rädda det judiska folket från en säker undergång. Boken heter "Megillat Esther" Esthers bok, inte "Megillat Mordechai" även om Mordechai naturligtvis blev den som blev ledd genom staden sittandes på en häst och också blev kungens förtrogne. Esther är hjältinnan.

Men även en annan kvinna har stort inflytande på storyn. Det hela börjar med att Vashti, drottning till kung Ahasverus av Persien och Medien, vägrar komma när kungen kallar henne. Kungen har nämligen ett party med sina bästa vänner han verkar inte göra mycket annat, och han vill att Vashti ska komma och visa hur vacker hon är klädd i sin krona. Bara i sin krona, förklarar den traditionella judiska utläggningen. Dvs naken. Och Vashti vägrar. Eftersom detta kan få allvarliga politiska konsekvenser - tänk vad som skulle hända om alla kvinnor i riket nu skulle få för sig att sluta lyda sina män? har inte hittat någon utläggning som ställer detta argument i fråga - utlyser han en skönhetstävling för att hitta en ny, vacker, och förhoppningsvis lydigare drottning. Esther vinner. Och efter många intriger och förvecklingar lyckas hon få kung Ahasverus på sin sida och räddar därmed sitt folk från den massaker som Haman planerat på judarna.

Ofta ser man i Esthers situation det judiska folkets öde i diasporan - ett folk utan rättigheter och utan möjlighet att försvara sig, helt beroende av den härskande despotens nycker. Men när pendeln svänger och Ahasverus beslutar sig för att annullera beslutet att massakrera judarna, är det andra som får sätta huvudet till. Ingen frågar om det är korrekt att döda Hamans tio söner, eller att döda 75 000 i en hämndaktion. Det är ett diktatoriskt samhälle utan rätt, styrt av intriger och tillfälliga allianser, ständigt hotat av kuppmakare. Esther gör det bästa av en omöjlig situation, men ingen avundas henne. Inte jag heller. I min postmoderna omskrivning av berättelsen skulle Esther blivit härskande drottning medan Ahasverus och Haman åkte i fängelse för brott mot de mänskliga rättigheterna....glad Purim på er allihop!


Om författaren

Författare:
Anna Veeder

Om artikeln

Publicerad: 14 mar 2006 14:22

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: