Krig, sex och parfym

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-03-14 13:59:00
Eric Jönsson
Det tvistas för fullt om huruvida den absoluta fattigdomen minskat eller ökat - och någon consensus ser inte ut att finnas i sikte.

Det vi KAN säga är att den som påstår att allt som talar för att den absoluta fattigdomen i världen minskat är "desinformation" har fel.
Inlägg #2: Postat: 2006-03-14 14:07:00
Eric Jönsson
För vänstersinnade där kampen mellan hög och låg är central, tenderar de absoluta fattigdomstalen att "glömmas bort" till förmån för de relativa. Om klyftorna ökat, verkar det spela mindre roll om nivån för alla flyttats upp. Jag ser klara kopplingar till den svenska avundsjukan som begrepp här..."skitsamma om jag har en bra lön, så länge nån annan har mer är det inget värt."
Inlägg #3: Postat: 2006-03-14 14:20:00
Leif-Arne
"den svenska avundsjukan", ett intressant begrepp. Går det att specifiera till vad som är specifikt svenskt i den svenska avundsjukan? Eller är det månne bara ett begrepp från retorikens undervegetation.
Inlägg #4: Postat: 2006-03-14 14:30:00
CMO
Avundsjukan är internationell. Men det är bara i Sverige den upphöjts till ideologi för det statsbärande partiet.
Inlägg #5: Postat: 2006-03-14 14:41:00
Janne B
Visst är svenska avundsjukan ett fånigt intetsägande begrepp. Sant är dock att en mycket stor del av Asiens befolkning har en radikalt högre levnadsstandard i dag jämfört med för 25 år sedan,.Det är bara att räkna nya hus och bilar. Afrika står nästan helt still..I sydamerka höjs levnadsstandarden på de flesta håll dock mycket ojämnt.
Inlägg #6: Postat: 2006-03-14 14:44:00
Leif-Arne
Nu tillhör jag inte s, så du kan väl hinta vari ideologin avundsjuka formaliseras.
Inlägg #7: Postat: 2006-03-14 14:47:00
Leif-Arne
5 Hej Janne, jag är en av dina fans därför att du aldrig hemfaller till dyliga lågmärken som "den svanska avundsjukan". Utsagan i övrigt är förmodligen korrekt. I många länder så har parametrar som, livslängd, spädbarnsdödlighet, läskunnighet mm radikalt förbättrats.
Inlägg #8: Postat: 2006-03-14 14:52:00
Leif-Arne
Marknadsekonomin är bäst hitintills på att tillskapa resurser. Därimot inte på att fördela dem. Om det är detta som avses som avundsjuka.
Inlägg #9: Postat: 2006-03-14 15:00:00
CMO
6/ I världens högsta skattetryck, i den "solidariska lönepolitiken", i behovsprövade bidrag och taxor istf avdrag, i förmögenhetskatten, i kampen mot friskolor och privat sjukvård.
Inlägg #10: Postat: 2006-03-14 15:00:00
Janne B
8 / Ja så är det med marknadsekonomin. Den kan också hela tiden justeras så att den fördelar bättre. Vi har haft en epok då marknaden och statens fördelning fungerade så fint. Gunnar Sträng kallade det för Blandekonomi, som. han själv skötte blandkranen på.
Inlägg #11: Postat: 2006-03-14 15:05:00
Janne B
7 Det är rätt sorgligt att många inte sett denna förändring. Vi tar till oss allt elände i media, men de små goda förändringar som sker varje månad liksom inte passar in i media. Just nu pågår ett stort uppbyggnadsprogram i de två Kongostaterna som haft inbvördeskrig i 10 år ca.Själv har jag lagt lite slantar på nya plåttak på skolbyggnader där. Känns jätteskönt. Våra pengar är värde mkt där nere...
Inlägg #12: Postat: 2006-03-14 15:06:00
Leif-Arne
9 Men är det du beskriver specifikt svenskt? Mera ganska typiskt för norra delarna av Europa.
Jag tor att den borgeliga sidan i åratal försuttit sina chanser att bilda regering pga . kverulans och slaskretorik i stället för saklig argumentation och förmåga att formulera visioner. Sådana som du CMO är Göran Perssons bästa vänner.
Inlägg #13: Postat: 2006-03-14 15:06:00
Leif-Arne
9 Men är det du beskriver specifikt svenskt? Mera ganska typiskt för norra delarna av Europa.
Jag tor att den borgeliga sidan i åratal försuttit sina chanser att bilda regering pga . kverulans och slaskretorik i stället för saklig argumentation och förmåga att formulera visioner. Sådana som du CMO är Göran Perssons bästa vänner.
Inlägg #14: Postat: 2006-03-14 15:08:00
Janne B
Jag ska om några dagar träffa ett gäng som rest runt i 10 dagar i Kongo.Där väldigt många missionsbyggnader skolor, sjukhus måste byggas upp igen. Lokala krafter kan bygga väggar med lokalt material men plåttak måste köpas utifrån.
Inlägg #15: Postat: 2006-03-14 15:10:00
Leif-Arne
11 Välfördstaten är inte ens en svensk idé, den brukar tillskrivas en man som inte skrattade i onödan. Det påstås att förskta gången han gjorde detta var då hans svärmor dog, den andra då han såg Vaxholms fästning.
Inlägg #16: Postat: 2006-03-14 15:18:00
CMO
13/ Vi kan kalla det den skandinaviska avundsjukan om det känns bättre. Avundjukan och jantelagen är kanske speciellt utvecklade i det Lutherska nordeuropa. Sossarna har skickligt exploaterat detta till sin egen fördel. Ett paradigmskifte är inte lätt att åstadkomma nu när hela generationer växt upp i detta politiska klimat. Budskapet om ekonomin som ett nollsummespel är förföriskt enkelt.
Inlägg #17: Postat: 2006-03-14 15:23:00
Michael Lundahl
Noteras kan - vad gäller budskapet om nollsumma - att det sedan kommunismens fall varit extremt svårt att göra affärer med ryssar. Detta därför att de är helt inrotade just på budskapet om nollsumma... vilket gör att om något är bra för mig utlänningen som kommer och vill göra affär så måste det vara dåligt för dem. Vi känner också igen det sortens dumheter ifrån ung-vänsterns barnboksretorik: "Det som är bra för de rika är dåligt för dig".
Inlägg #18: Postat: 2006-03-14 15:36:00
Leif-Arne
Jantelagen beskriver AS uppväxt i Åhus. Nog för att avundsjuka gemenligen beskrivs som en ganska allmänmänsklig egenskap.
Hur får du in Luther i detta begriper jag inte. ML anses för övrigt vara en rätt missuppfattad person.
Inlägg #19: Postat: 2006-03-14 15:37:00
Leif-Arne
Jantelagen beskriver AS uppväxt i Åhus. Nog för att avundsjuka gemenligen beskrivs som en ganska allmänmänsklig egenskap.
Inlägg #20: Postat: 2006-03-14 15:41:00
Janne B
16 Detta med Luther är intressant.Reformtionen genomfördes av Wasa för att han villa ha all makt själv, han ville inte dela den med påven. Wasa åberopade aldrig Luther. Reformatorerna Olaus Petri /Olle Pettersson/ och hans broder Magnus, skrev i hop det mesta själva. Katekesen som alla skulle kunna utantill från slutet på 1500 talet bar Luthers namn. Men det var bröderna som skrivit den även om säkert en del är hämtat ur Luthers skrifter.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...