Inlägg #21: Postat: 2006-03-14 15:43:00
|
Leif-Arne |
14 Där finns mågna goda verk som pågår i det tysta. Det du skriver om visar konkret att de ofta är de småskaliga som i längden klarar sig bäst.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2006-03-14 15:44:00
|
Leif-Arne |
Analogt så tror jag mer på systemet med mikriokrediter är storskaliga projekt som oftast brukar resultera i ett antal Mercedesar till toppgubbarna på plats.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2006-03-14 15:47:00
|
Leif-Arne |
16 Vad gäller L. så har jag förstått att han i motsats till den gängse uppfattningen om honom var något av en livsnjutare. För honom som fd. munk var inte detta med celibat eftersträvansvärt.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2006-03-14 15:50:00
|
Leif-Arne |
Den ganska renlärige lutheranen JSB, tog för sig av livets goda när han fick en stund över, skrev kantater både till pipan och kaffets ära, tog sig ett par malt samt så till att befolka världen med en massa små "bäckar".
|
|
Inlägg #25: Postat: 2006-03-14 16:41:00
|
Janne B |
Det fina med småskaliga projekt är att de genast kan överlämnas till lokala krafter, som sedan bara behöver lite konsulting. Det storskaliga tar lång tid att bygga upp och slukar sedan väldiga resurser som Palmes pappersbruk i Vietnam. / Luther "rövade" en nunna ur ett kloster så han ville nog njuta av livet,
|
|
Inlägg #26: Postat: 2006-03-14 20:26:00
|
GunnarL |
Leif-Arne, hur lat får man bli? Det är inte så självklart att AS Axel Sandemose, att ML Luther som för övrigt en stund senare bara är L eller att JSB Johan Sebastian Bach. Jag vet att du enligt egen utsago har tjocka och otympliga fingrar men det ursäktar inte lättjan!
|
|
Inlägg #27: Postat: 2006-03-14 20:28:00
|
GunnarL |
f/ För övrigt skall du ha kredit för din debatt med Michael Lundahl i prostitutionsfrågan - den skötte du utmärkt och jag sympatiserar helt med din inställning.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2006-03-15 01:30:00
|
Eric Jönsson |
3/ Jag kan återge vad en amerikan som spenderat mycket tid i sverige reflekterade över: han menade att just avundsjukan väl inte var värre i Sverige än någon annanstans, men däremot att den kroniska *missunsamheten* var desto mer typisk.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2006-03-15 01:38:00
|
Eric Jönsson |
/3 Jag är inte helt säker på vad du menar med "retorisk undervegetation", men jag tippar att jag var oklar: det är den första delen av inlägget som är det viktiga, och den följande funderingen var om det kanske är en komponent i den utbredda missunsamheten, inte om det är något specifikt "svenskt" med den.
Spelar mindre roll, inlägget i fråga var mest ett sidospår - de föregående var poängen.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2006-03-15 09:02:00
|
Leif-Arne |
26 Berättigad kritik skall man alltid ta till sig, jag skall bättra mig vad gäller förkortningar.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2006-03-15 09:07:00
|
Leif-Arne |
29 Vad jag menar med retorisk undervegetation är att du inte verkar lita på dina arguments hållbarhet då du tydligen anser dig behöva förstärka dem med ett i grunden fnoskig term som retoriskt sett syftar till att kleta ned dem som inte delar din argumentation med en misskädsam egenskap, nämligen avundsjuka.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2006-03-15 10:33:00
|
Eric Jönsson |
så ser inte jag det, och det var inte avsikten. I mina ögon är det tendensen att bry sig om klyftor mer än absoluta förbättringar som är mest missklädsam, och jag funderar på hur sådana tankemönster kan ha haft för påverkan på den missunsamhet som är utbredd i vårt samhälle, vare sig den är specifikt "svensk" eller inte.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2006-03-16 09:26:00
|
Don Giovanni |
9/ Sverige har inte världens högsta skattetryck. Och om reformer som syftar till att göra det bra för de många och inte för de få är utslag av "avundsjuka" så är jag stolt över att vara en avundsjuk medborgare i Jantes förlovade land. "Avundsjukan" i de flesta av de exempel som CMO anför har ju faktiskt medverkat till att Sverige har ett av de högsta och JÄMNAST FÖRDELADE välstånden i världen...
|
|