Inlägg #1: Postat: 2006-03-10 10:22:00
|
Michael Lundahl |
Nej, det var inte det jag skrev. Det jag sade var att *trots* att branschen har små aktörer och att andra företag tar avstånd ifrån dem så dör inte porrbranschen. "Det krävs bara att tillräckligt många människor" skriver du... men detta är något du inte kan lyckas med... därför att du kommer inte att få tillräckligt många människor att ta avstånd.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-03-10 10:30:00
|
Michael Lundahl |
Jag menar att för att porren skall kunna rensas upp så kan vi inte försöka tiga bort problemen och vänta på att branschen fixar det själv. För att förbättra porren så måste vi gå in i dialog med branschen och ställa krav på den. Typ "Ja, vi gör affär med er - förutsatt att ni lever upp till våra krav".
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-03-10 12:02:00
|
stålis |
Hur då? Inget analsex, men gärna mer oraldito? :-
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-03-10 12:44:00
|
Michael Lundahl |
Stålis: Åh det finns många krav man kan ställa... exempel: 1 Inga modeller under 21 år. 2 Kräv att producenten utför obligatorisk identitetskontroll av alla medverkande. 3 Kräv att producenten skall tillhandahålla gratis bimånatliga sjukvårdskontroller HIV, etc. 4 Kräv spårbarhet av allt materiel. Och så vidare...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-03-10 12:46:00
|
Michael Lundahl |
Framför allt skall man ta kontakt med modellernas intresseorganisationer och höra vad *de* vill att man ställer för krav på producenterna. Genom att ta de medverkandes parti och hjälpa dem att få igenom sina krav så gör man oändligt mycket mer än att bara säga "Usch och fy... sånt sysslar inte vi med".
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-03-10 17:43:00
|
Redliner |
ok, lundahl. point taken. jag tror i så fall att jag håller med. tycker personligen inte att det är något fel med sex på film, men som porrbranschen ser ut i dag. nej, det är helt wacko. det är så dåliga förhållanden, så mycket förnedring och exploatering att det nästan är omöjligt att vara porrliberal i dag. jag brukar tänka att mycket kommer att förbättras med ungdomen, men jag oroar mig för vad porrmissbruket och arbetslösheten vet kommer att leda till.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-03-10 18:06:00
|
Michael Lundahl |
Läs din historia... läs på om industriella revolutionen och under vilka vedervärdiga förhållanden industriarbetarna levde under. Läs på om hur de första som försökte organisera sig i fackföreningar arresterades för att det var olagligt. Om man lyckades fixa *det*, nog skall det väl gå att i det långa loppet rensa upp i sexindustrin? Men det går inte så länge ingen vill och är beredd att hjälpa sexarbetarna...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-03-10 18:30:00
|
Janne B |
Det mesta i herrarnas resonemang här tycker jag är klokt och fruktbart. Lagstifta bort porr går nog inte men via opinion påverka den, köpbojkott och liknande/ Jag är ofta inne på redliners sista rader ovan.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-03-10 18:30:00
|
Janne B |
f.Det finns många arbetslösa ungdomar, som har dålig bostad, usla matvanor, jobbig dygnsrytm, noll motion men ett obegränsat porrutbud. Hur mår de? Som i timmar sitter och stirrar på detta...etc. Var ska de få kraft att utveckla sina liv? De tömmer sin tid och kraft på sådant som inte är framtidsinriktat....har de då en framtid?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-03-10 18:52:00
|
Michael Lundahl |
Janne B: Och det är bättre om de slösar bort tiden med att läsa Shakespeare, glo på dokusåpa, vegetera framför Discovery Channel, surfa på nätet, gå på krogrunda eller göra något annat som i längden inte heller är "framtidsinriktat"? Varför skulle ungdomars struliga liv pajas av just porren och inte av något annat? Känns som väldigt efterhandskontruerat bara för att hacka på just porr när det i det större perspektivet egentligen inte är skillnad på porr och annan underhållning.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-03-10 21:31:00
|
Janne B |
ML Jag har skrivit några ggr att jag uppskattar dig. Men det finns ämnen där vi står miltals från varandra, där ett samtal inte ger något. Jag samtalar gärna med folk där jag ser att vi har en viss värdegrund, men dina sista ord i 10 visar att vi inte når varandra.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-03-10 22:05:00
|
Sunny |
Janne 9 Jag har en ung närstående man som passar in på din bild o jag är orolig över honom. Inte bara för ata han konsumerar en massa porr men för att detta blivit hans enda kontakt med sex o det blir svårare med varje år som går att hitta en uppfattning som håller i verkligheten.Men givetvis är det inte porren som sådan jag menar.Att glo på docusåpor halva veckan har samma effekt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-03-11 02:13:00
|
Janne B |
12 Sunny / en vuxen människa som har jobb och i övrigt välordnade förhållanden kan knappast skadas av porr. Har han hon levande sociala nära kontakter så kan inte hamna snett av syntetisk porr. / Nej faran gäller människor i riskmiljöer som psykiskt kan bli helt fixerade av detta.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-03-11 02:16:00
|
stålis |
7/ Bra kravlista i stort sett, men inte kan du väl tro att t ex TV1000 visar p-rullar med medverkande som är under 18? Det skulle de aldrig våga. Men du kanske menar att man inte är mogen fast man är myndig? Vi gör ju massor med undantag från 18-års-regeln. T ex ifråga om spritinköp, adoptionsrätt, rätt att sterilisera sig, och säkert andra saker också. Men det känns inte helt bra. Jag skulle välkomna en återgång till 20 som myndighetsålder eller rentav 21.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-03-11 02:17:00
|
Janne B |
Som socialarbetare förr träffade jag på bostäder med hundratals porrtidningar och inte en enda vanlig tidning, bok osv. "Torftigt mycket torftigt". Nu har man bildern även i rörligt skick i PCn o Tvn som kan fylla upp hjärnan totalt. Så att vederbörande är allt för trött att görna något annat...Dessa totalt uttröttade ungdomar träffade jag ofta kl 1100 på mitt socialkontor mitt sista arbetsår. Helt omöjligt att planera ngt liv med dem...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-03-11 02:23:00
|
stålis |
Inte för att det kanske intresserar, men jag föredrar p-rullar med kvinnor som är 40-plus, helt enkelt för att det är porrigare med medelålders kvinnor. Tyvärr är utbudet på sådana rullar magert. Trots "MILF"-genren.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-03-11 02:27:00
|
stålis |
15/ Som ung man på 70-talet, köpte jag herrtidningar och porrblaskor. Samtidigt hade jag två dagstidningar ett slag. Dock mest för att jag var en sån där som hade svårt att säga nej till telefonförsäljare. Vidare hade jag välfyllda bokhyllor med politisk och annan litteratur. Jag menar att det ena utesluter inte det andra.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-03-11 02:32:00
|
stålis |
Och hur många äkta par använder inte sexnoveller eller en p-rulle som förspel?
Erinrar mig en tidigare diskussion om oralsex där du Janne var inblandad. Och Oprah Winfrey åberopades. Som om hon var expert! :- Nå, hennes publik sa sig aldrig ha sett porrullar med oralsex. Men det är ju fullkomligt befängt. Oralsexets kultrulle nr 1 är amerikansk och gick på amerikanska biografer 1972-73 över hela landet. Vanliga biografer, förresten.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-03-11 02:33:00
|
stålis |
Jag syftar förstås på "Deep Throat" "Långt ner i halsen", som även gav namn till en informatör i Watergate-skandalen.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-03-11 02:39:00
|
stålis |
Post scriptum: visst är min allmänbildning häpnadsväckande bred?
|
|