Är det etiskt att vägra porr?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2006-03-11 08:56:00
Janne B
20 Stålis/ Jodå du impar ibland. Men du är lite yvig och osorterad ibland. Men då är jag fräck nog att sortera själv. Jag har ju liksom tid till det. Läser det mesta du skriver. Googlar ibland för att se om du har fast mark under i vart fall ena foten. Brukar stämma hyfsat.;-.
Inlägg #22: Postat: 2006-03-11 09:02:00
Michael Lundahl
Svar 14: Jo då, TV1000 och liknande håller sig säkerligen till 18-årsgränsen. Jag för min egen del tycker dock att 18 är för ungt för att deltaga i porr. Därför tycker jag att ett krav man som företag kan ställa på producenterna är att om det skall bli affär så skall man inte förmedlar porr med folk under 21 för att på så sätt markera emot att för unga söker sig till porr.
Inlägg #23: Postat: 2006-03-11 09:06:00
Michael Lundahl
Janne B, svar 11: Tja... jag kanske har en väl cyniskt ton i svar 10. Men faktum är att mycket av den argumentation som framför mot porr är just efterhandskonrruktioner som - när man sätter dem i perspektiv och applicerar på andra områden - visar sig vara orimliga. Exempel: "Porr är fel för det är inte äkta utan bara spelad kåthet". enligt samam argument skall vi rata alla actionfilmer för att Ah-nold & Co inte skjuter folk på riktigt....
Inlägg #24: Postat: 2006-03-11 09:08:00
Michael Lundahl
Det är alltså inte så att uppfattningen att porr är fel har kommit på grund av dessa argument... utan man har bildat sig uppfattningen först och hittat på argument i efterhand för att stödja uppfattningen att porr är dåligt.
Inlägg #25: Postat: 2006-03-11 09:10:00
Michael Lundahl
Radikalfeminisme - som är en av huvudmotståndrna mot porr - gör ofta på det viset de är inte de enda. De har skapat uppfattningen att kvinnan är förtryckt och mannen priviligerad... och tolkar sedan verkligheten slaviskt utifrån detta. De försöker på så sätt lyfta sig själv i håret.
Inlägg #26: Postat: 2006-03-11 09:26:00
Janne B
23 bäste ML/ tack för vänligt tilltal. Hoppas att du förstår att jag inte underkänt dig som person eller så.Det bara handlar om att vi kör på två olika spår bredvid varandra. Det du skriver nu är dina vanliga logiska resonemang.Jag kan inte säga emot. Men inte heller något att tillägga. Var rädd om din "Persona".
Inlägg #27: Postat: 2006-03-11 10:21:00
Redliner
svar 23-25: där håller jag inte med. hur svårt är det att hitta problem i porrbranschen i dag? unga, fattiga kvinnor - säkerligen många från östeuropa - går med på att förnedras på alla tänkbara sätt och vis för att klara sitt uppehälle. och i denna pengaindustri frodas kvinnoförnedring, exploatering och sexuella övergrepp. allt detta har redan bevisats flera gånger och jag förstår inte vad det tjänar till att förneka det. försvarsmekanism?
Inlägg #28: Postat: 2006-03-11 12:40:00
Michael Lundahl
Reliner, nu får du faktiskt skära dig och tänka till lite. Skrev jag att *alla* argument* mot porr är på det här viset? Nej, jag skrev att *många* argument är så. Många är inte samma som Alla. Porrindustrin är inte snö-vit, det vet jag. Frågan som diskuteras är hur vi skall förhålla oss till detta och vad som kan göras åt saken.
Inlägg #29: Postat: 2006-03-11 12:40:00
Michael Lundahl
skära skärpa
Inlägg #30: Postat: 2006-03-11 15:15:00
stålis
Har någon läst Mattias Andersson pocketbok "Porr"? Den avhandlar inte kriminella avarter, utan mestadels heteroporr med vissa jämförelser med homoporren. En bög förklarar ganska bra varför många heteros blir så politiskt upphetsade av porren, hur den strider mot den traditionella och idealiserade kvinnobilden. Vilket borde få feminister att bejaka porr, vilket dock bara förekommer i USA.
Inlägg #31: Postat: 2006-03-11 17:05:00
megaman
4:Kravmärkt porr, javisst det låter ganska vettigt, iaf enligt de kriterierna, smakdommare därimot undanbedes. Problemet är väl det att den mesta porren görs annorstädes och det blir således väldigt svårt att kontrollera. Trots att den svenska synden är världskänd och att bolag som private har svenska anor så uppfattar jag svensk porr industri som patetisk.
Inlägg #32: Postat: 2006-03-12 20:42:00
Redliner
svar 28: var påstod jag att du sagt "alla argument"? tycker du får tåla kritik och missförstånd för denna artikel saknar ett tydligt budskap...
Inlägg #33: Postat: 2006-03-13 12:42:00
Michael Lundahl
Redliner, dvar 32: Tja ditt svar 27 blir alledes förvirrat och ologiskt om det inte läses under förutsättningen att du menar att jag säger att alla argument mot porr är efterhandskonstruktioner. Vad gäller budskapet i min artikel så kan det inte skrivas mycket enklare: det är fel att hävda att det är etisk eftertanke som gör att man vägrar befatta sig med porr. Istället är det handtvagning och friskrivning.
Inlägg #34: Postat: 2006-03-13 12:45:00
Michael Lundahl
Du hävdar - med hänvisning till mina svar 23-25 - att jag förnekar att problem förekommer inom porren. Denna slutsats kan du inte komma till utifrån det jag skrivit... inte annat än med att du gör just föresättningen att jag avfärdar alla argument mot porr som efterhandskontruktioner. Läs själv vad du har skrivit och ta ansvar för det.
Inlägg #35: Postat: 2006-03-13 13:43:00
Redliner
lundahl: du skrev att porr inte är annorlunda än annan underhållning. betyder det att porren borde normaliseras, eller att annan underhållning också är förtryckande? din argumentation är otydlig! och den bygger också på ett rent subjektivt antagande, nämligen att det är helt omöjligt att bojkotta porrbranschen tills den försvinner eller förändras. detta väcker frågor, men om du helst vill slippa sådana, klargör då det och säg inte att jag ska "skärpa mig" och "ta ansvar".
Inlägg #36: Postat: 2006-03-13 15:34:00
Michael Lundahl
Porren i sig är inte annorlunde, nej. Du hittar samma former av könsrollskonservatism och stereotypiserande i all annan underhållning också. Inom vissa delar så kan porren till och med sägas ligga i framkant med tanke på att detta är ett av de få områden där kvinnlig lust faktiskt premieras och framställs som något *bra*. Att sedan *produktionen* av porr måste rensas upp, det är en annan femma.
Inlägg #37: Postat: 2006-03-13 15:38:00
Michael Lundahl
Och ja, det är omöjligt att bojkotta bort porren... såvida du inte kan komma fram till ett sätt som gör att det sexuella underhållnings"behovet" fylls på annat sätt. När porr kan produceras med en billig digitalkamera och det *alltid* kommer att finnas någon beredd att betala för det, då kan du glömma bort att försöka utrota porren. Du hade lika gärna kunnat försöka bojkotta vatten.
Inlägg #38: Postat: 2006-03-13 15:42:00
Michael Lundahl
Det vi *kan* göra är att bojkotta dåliga producenter genom att välja producenter som uppföra sig väl. Men då måste vi alltså börja undersöka dem ordentligt och förmodligen engagera oss i en dialog med dem... alltså har vi då inte *enbart* bojkottat utan faktiskt gjort något aktivt också. För att förtydliga: att *enbart* bojkotta, det är det som jag menar aldrig kommer att funka
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...